خبرگزاری کار ایران

پس از دو روز تعطیلی رخ داد:

اعتصاب و تظاهرات كارگران خشمگین بنگلادشی

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۰۰

خلاصه: «پلیس و اتحادیه‌های کارگری امروز دوشنبه اعلام کردند هزاران کارگری که در منطقه صنعتی آوشلیا در حومه داکا کار می‌کردند دست از کار کشیده و به خیابان‌ها ریخته‌اند.»

هزاران کارگر بخش نساجی بنگلادش امروز دست از کار کشیدند و با راهپیمایی در پایتخت این کشور خواستار اشد مجازات برای صاحبان ساختمانی شدند که هفته پیش در نزدیکی داکا فروریخت و دست کم سیصد و هشتاد و یک نفر را به کام مرگ فرستاد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از داکا، مدیران چهار هزار و پانصد کارخانه لباس دوزی و نساجی بنگلادش روزهای شنبه و یکشنبه را به امید آرام کردن کارگران خشمگین تعطیل اعلام کرده بودند.
با این حال پلیس و اتحادیه‌های کارگری امروز دوشنبه اعلام کردند هزاران کارگری که در منطقه صنعتی آوشلیا در حومه داکا کار می‌کردند دست از کار کشیده و به خیابان‌ها ریخته‌اند.
بنا به گفته بدرالعالم رئیس پلیس محلی بنگلادش شمار تظاهرکنندگان بالغ بر پانزده هزار نفر بوده است. تلویزیون محلی نیز از به آتش کشیده شدن خودرو‌ها در مسیر تظاهرات خبر داد.
پلیس بنگلادش به رسانه‌ها گفت با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور کوشیده است کارگران معترض را پراکنده کند.
پلیس محلی بنگلادش افزود: مردم خیابان‌ها را مسدود کردند و خواستار اعدام سهیل رعنا مالک اصلی ساختمان فروریخته شدند. وی دیروز یکشنبه در مرز با هند بازداشت شد.
فاجعه فروریختن این ساختمان هشت طبقه بد‌ترین رویداد در تاریخ صنعت بنگلادش است که کشوری فقیر در جنوب آسیا به شمار می‌رود و پارچه بافی و نساجی پایه و اساس اقتصادش را تشکیل می‌دهد.
این حادثه سبب از سرگیری گفتگو‌ها و مشاجرات بسیار بر سر شرایط کار در بخش نساجی شده است. اغلب کارگران این بخش را زنانی تشکیل می‌دهند که با کمتر از چهل دلار در ماه لباس‌های مارک‌های معروف اروپایی را می‌دوزند.
در نوامبر دو هزار و دوازده میلادی آتش سوزی در کارخانه نساجی که به ویژه محصولات شرکت آمریکایی والمارت را تولید می‌کرد یکصد و یازده نفر را در حومه داکا به کام مرگ کشاند.
در آن زمان نیز کارگران اذعان کردند زمان حریق مسئولان از آن‌ها خواسته بودند محل کارشان را ترک نکنند و حریق را تنها یک مانور آماده سازی اطفای حریق خوانده بودند.
این بار نیز به رغم هشدار کارگران مبنی بر خطر فروریختن ساختمان، کارفرمایان از کارگران خواسته بودند محل کارشان را ترک نکنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز