خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفته تعاون عنوان شد؛

بیش از 11 هزار تعاونی در خراسان رضوی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۲۱

سهمی که از اقتصاد کشور برای بخش تعاون در قانون برنامه پنجم دیده شده 25 درصد است و باید در حوزه‌های مختلف تلاش شود تا به سهم 25 درصدی در نظر گرفته شده برسیم. همچنین بخش تعاون در بحث بازار پولی و مالی باید به سهم 15 درصدی برسد و به صورت غیررسمی می توانیم بگوییم، سهمی که بخش تعاون در اقتصاد دارد، در حال حاضر کمتر از 10 درصد است.

ایلنا: مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از وجود ۱۱ هزار و ۱۸۳ تعاونی در خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد سنجری در نشست خبری هفته تعاون افزود: ۱۱هزار و ۱۸۳ تعاونی در استان وجود دارد که ۲میلیون و ۵۷۹هزار نفر عضو این تعاونی‌ها بوده و سرمایهٔ آن‌ها ۴هزار میلیارد ریال است که باعث اشتغال ۱۶۲هزار نفر شده‌اند.

وی از ایجاد ۲۲۷ تعاونی در ۵ ماه نخست امسال در خراسان رضوی خبر داد و اظهار کرد: این تعداد تعاونی منجر به اشتغال ۴هزار و ۴۸۳ نفر با تعداد اعضای ۳هزار و ۷۸۴ تعاونی و میزان سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد ریال شده است.

سنجری افزود: در حال حاضر ۲هزار و ۴۴۸ تعاونی کشاورزی و ۱۸۶ تعاونی فرش دستباف در خراسان رضوی وجود دارد.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور بوده که در اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی به آن پرداخته شده است و در اسناد بالا دستی از جمله سند برنامهٔ پنجم نیز جای دارد. باید براساس برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم به چشم‌انداز مورد نظر برسیم.

سنجری ادامه داد: سهمی که از اقتصاد کشور برای بخش تعاون در قانون برنامه پنجم دیده شده ۲۵ درصد است و باید در حوزه‌های مختلف تلاش شود تا به سهم ۲۵ درصدی در نظر گرفته شده برسیم. همچنین بخش تعاون در بحث بازار پولی و مالی باید به سهم ۱۵ درصدی برسد و به صورت غیررسمی می‌توانیم بگوییم، سهمی که بخش تعاون در اقتصاد دارد، در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در زمان باقی‌مانده از برنامهٔ پنجم به سهم ۲۵ درصدی برسیم نیاز به همراهی، تلاش و برنامه‌ریزی در همهٔ بخش‌های مختلف، دستگاه‌ها و سیستم‌های متولی داریم.

سنجری با بیان این‌که نگاه ما به تعاون، به عنوان بخشی است که می‌تواند در سامان‌دهی سرمایه‌های اندک نقش داشته باشد، اظهار کرد: در دو سال اخیر و در بخش‌های مختلف، تلاش‌های زیادی در این حوزه شده است. همچنین در استان اقدامات موثری صورت گرفته است و در دو سال متوالی خراسان رضوی رتبه اول کشور را در بخش تشکیل تعاونی‌ها به خود اختصاص داده است. در ۵ ماه نخست سال نیز توانسته جایگاه خود را حفظ کند.

نحوه محاسبه اشتغال در بخش تعاون اصلاح شود

دبیر اتاق تعاون و بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست در سخنانی خواستار اصلاح نحوه محاسبه اشتغال در بخش تعاون شد و گفت: به صورت مثال اگر واحدی در شرکت تعاونی واحد نانوایان عضو نباشد، برای تامین آرد مشکل دارد. یعنی شبکه توزیع آرد از طریق اتحادیه به شبکه‌ها وصل می‌شود و اشتغال شرکت تعاونی نانوایان مربوط به افراد دفتر می‌شود، در صورتی‌که اگر یک واحد نانوایی آرد نداشته باشد تعطیل می‌شود. اما هیچ وقت افراد نانوایی جز افراد شاغل تعاونی محسوب نمی‌شوند. در جهان تمام واحدهای صنفی جزیی از سرمایهٔ شرکت تعاونی قرار می‌گیرند تا بتوانند از امکانات بیشتری استفاده کنند.

رضویان‌راد افزود: سازمان ملل سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ را دهه بین‌المللی تعاون نام‌گذاری کرده و ۷۵ درصد نیازهای مردم جهان توسط تعاونی‌ها تامین می‌شود. از ۷ میلیارد جمعیت جهان، یک میلیارد نفر عضو تعاونی‌ها و ۹۰ درصد در تعاونی‌ها شاغل هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه هر تعاونی که در سال یک مرتبه مجمع برگزار کند و فعالیت‌های خود را به ثبت برساند یک تعاونی فعال محسوب می‌شود گفت: تعاون یکی از سه رکن مهم اقتصادی کشور است و تعاونی‌ها برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی باید به صورت حماسه‌یی حضور پبدا کنند تا به این هدف برسیم.

وی تصریح کرد: به گفته مسئولان بخش صادرات در تعاونی‌ها کمترین گلایه را نسبت به سایر بخش‌ها داریم و از ۴۰۰ شرکت تعاونی، ۴۰۰ نفر کارت بازرگانی گرفته‌اند و همه مقررات را رعایت می‌کنند.

رضویان‌راد ادامه داد: در حال حاضر صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون داریم و تا سقف یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای تعاونی‌ها ضمانت‌نامه بانکی صادر می‌کنیم، ولی متقاضی در این زمینه کم است و نیاز به کار جدی و فرهنگ سازی برای ایجاد رغبت در افراد هستیم.

وی گفت: بخش تعاون مزیت‌های بسیار فراوانی دارد. از سال ۱۳۱۸ که اولین شرکت تعاونی در ایران شروع به فعالیت کرده است تا سال ۸۴، مجموع تعاونی‌های به ثبت رسیده ۹۰ هزار عدد بوده و در طول خدمت دولت نهم و دهم این آمار دو برابر شده، حضور شرکت‌های تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی نیز به لحاظ کمی، رشد قابل توجهی داشته است.

در ادامه این جلسه رئیس اداره شعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی از پرداخت ۲۱۷ میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی‌ها از ابتدای سال خبر داد و اظهار کرد: ۹۰ درصد تسهیلات بانک توسعه تعاون طبق قانون بانک مرکزی ایران به تعاونی‌ها تعلق می‌گیرد.

احمد محمدی افزود: از این میزان اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال از این میزان به بخش کشاورزی، ۱۰۱ میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن، ۱۷ میلیارد ریال به بخش مسکن و ۴۳ میلیارد ریال به بخش بازرگانی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به گستردگی فعالیت این بانک در سطح استان بیان کرد: در حال حاضر ۱۸ شعبه و ۲ باجه در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۳ شعبه و ۲ باجه در شهرستان مشهد و مابقی در سایر شهرستان‌های استان مستقر هستند.

محمدی با اشاره به اینکه نرخ تسهیلاتی که به تعاونی‌ها مسکن در این بانک تعلق می‌گیرد پایین است، خاطرنشان کرد: خط اعتباری برای مسائل مربوط به مسکن در بانک مسکن در نظر گرفته شده است و افراد بیشتر به سمت استفاده از تسهیلات این بانک برای مسکن تمایل دارند لذا میزان پرداخت تسهیلات به تعاونی‌های مسکن کاهش پیدا می‌کند.

رئیس اداره شعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی با بیان اینکه اعضای شرکت‌های تعاونی را بیشتر افراد دهک‌های پایین جامعه تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: در این راستا ۴۰ درصد از تسهیلاتی که به این شرکت‌های تعاونی پرداخت شده با نرخ بهره ۱ درصد بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز