خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی:

اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و ترکمنستان ایجاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۵۳

صدور خدمات فنی و مهندسی، تبادل نیروی انسانی متخصص و کارآمد و توسعه‌ی فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری از جمله موارد مطرح شده در این سفر سه روزه بود که مقرر شد مطالبات ترکمنستان بابت فروش گاز از این طریق و به شکل تهاتر کالایی دنبال شود.

ایلنا: خراسان رضوی از ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکمنستان با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خبرداد.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمدحسین فروزان مهر که رییس مجلس شورای اسلامی ایران را به منظور انجام سفر سه روزه‌ای به ترکمنستان همراهی می‌کرد، پس از بازگشت، ضمن مثبت ارزیابی کردن نتایج سفرش به ترکمنستان و اعلام این خبر اظهار داشت: باتوجه به اینکه این مساله نخستین تجربهٔ ترکمن‌ها خواهد بود، لازم است اهتمام جدی در تدوین برنامه‌ها وساز و کارهای اجرایی آن مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی جهت توسعهٔ صادرات غیرنفتی، افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی، تبادل نیروی انسانی متخصص و کارآمد و توسعهٔ فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری از جمله موارد مطرح شده در این سفر سه روزه بود که مقرر شد مطالبات ترکمنستان بابت فروش گاز از این طریق و به شکل تها‌تر کالایی دنبال شود.

استاندار خراسان رضوی از ترکمنستان به عنوان یکی از شرکای مهم ایران یاد کرد و با اشاره به سطح مطلوب روابط اقتصادی منطقه‌ای بین این استان و برخی استان‌های همجوار در ترکمنستان افزود: حجم مبادلات سالانهٔ ایران و ترکمنستان حدود چهار میلیارد دلار است که ۴۸ درصد آن مربوط به خراسان رضوی ست.

فروزان مهر ادامه داد: بسترسازی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود دو کشور و برنامه ریزی جهت افزایش صادرات و توسعهٔ اقتصادی از دیگر توافقات مورد تاکید دو طرف بود.

وی برنامه ریزی جهت تسریع در صدور روادید برای بازرگانان را از جمله توافقات به عمل آمده بر شمرد و گفت: مقرر شد بر اساس اعلام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و فهرست اسامی، این امر مورد توجه دولت ترکمنستان قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی همچنین تبادل هیات‌های تجاری و بازرگانی، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های استان در ترکمنستان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی طرفین را از جمله توافقات به عمل آمده بین مقامات دو طرف عنوان کرد.

فروزان مهر با اشاره به رشد ۶۵ درصدی صادرات کالا از گمرک مرزی لطف آباد در چهارماههٔ نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: تقویت بازارچه‌های مرزی و افزایش سطح فعالیت بازارچه‌ها از دیگر توافقات به عمل آمده در این سفر است.

وی به برنامه‌های دولت ترکمنستان مبنی بر دو بانده کردن محور عشق آباد- باجگیران و همچنین احداث ترمینال بزرگ گمرک با هشت ورودی، پارکینگ و سایر امکانات رفاهی اشاره کردو گفت: با توجه به اینکه این اقدام در نیمهٔ دوم سال آینده اجرایی خواهد شد مقرر گردید ظرفیت پذیرش کامیون از هشت دستگاه در روز به میزان بیشتری افزایش یابد.

استاندار خراسان رضوی برنامه ریزی جهت رفع مشکل حد تقرب فرودگاه سرخس و افتتاح بند انحرافی شیر تپه تا دههٔ اول مهر ماه سال جاری را از دیگر موضوعات مورد توافق اعلام کرد. گفتنی ست در این سفر طیف وسیعی از مسایل اقتصادی، تجاری، فرهنگی و همچنین برخی موانع در مناسبات بین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز