خبرگزاری کار ایران

برای دومین بار در جهان محقق شد؛

موفقیت محققان خراسانی در نگهداری آثار باستانی با پوشش های نانویی

این پوشش نانویی در برابر اشعه UV مقاومند و اجازه چسبیدن رنگ و ذرات آلاینده را به سطح بنا نمی‌دهند و در برابر خراش و شرایط بد آب و هوایی نیز از آثار باستانی مراقبت می کند.

مشهد – ایلنا: برای دومین بار در جهان محققان جوان خراسان رضوی موفق به ساخت محصولی شدند که با استفاده از پوشش های نانویی از آثار باستانی در مقابل تخریب مراقبت می کند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مشهد با بیان اینکه استفاده از فناوری های نوین در مرمت و نگهداری از آثار باستانی در دنیا رواج پیدا کرده است گفت: ایران با تاریخ کهن خود یکی از کشورهایی است که بیشترین آثار باستانی را دارد و این امر نیازمند تلاش جدی برای حفظ این آثار است.

مهدی نصیری افزود: متاسفانه آثار باستانی یکی از کهن ترین سرزمین های جهان که از نظر پیشرفت های فناورانه خود را در میان برترین های منطقه می بیند به علت نبود اطلاعات کافی با طی کردن مسیری نادرست رو به تخریب می رود و این تخریب شاید به قیمت از دست دادن کامل این آثار تمام شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند به همراهی گروهی از محققان جوان خراسانی موفق به ساخت محصولی شدیم که به صورت شیمیایی با مواد معدنی ابنیه باستانی تركیب می شود  و از آثار باستانی و فرهنگی  در برابر خراش و شرایط بد آب و هوایی مراقبت می کند.

نصیری با اشاره به اینکه  این مواد در برابر اشعه UV مقاومند و اجازه چسبیدن رنگ و دبیر ذرات آلاینده را به سطح بنا نمی‌دهند گفت: نانوپوشش‌های ابر دافع آب و كثیفی و همچنین مقاوم به جوهر و رنگ جهت جلوگیری از نوشتن یادگاری و تخریب كه موسوم به Antigraffiti نیز هستند، ابنیه تاریخی و مهم و همچنین ساختمان‌های تجاری و اداری با نماهای گران‌قیمت را می‌توانند حفظ و حراست كنند.

وی افزود:  فناوری نانو با ایجاد پوشش‌های پیشرفته جهت محافظت سطوح ابنیه، می‌تواند آنها را از تخریب با عوامل محیطی و تخریب توسط بازدید‌كنندگان، به طور دائمی محافظت می‌كند.

این محقق جوان ادامه داد: نانو در تمامی صنایع تأثیرگذار و با اهمیت است و همه صنایع در مسیر رشد و توسعه خود مجبورند از فناوری نانو استفاده كنند و باید برای رسیدن به این پیشرفت در این حوزه فعال شوند.

نصیری با اشاره به تحقیقات دو ساله برای ساخت این محصول افزود: در جریان چگونگی ساخت این ماده محققانی چون علی محمدی نسب، پژمان تقوی، مینا صیادت، محسن ناهید، مریم کرمی و یوسف مهرپور در رشته های نانو، عمران، میراث فرهنگی و معماری حضور داشتند که پس از دوسال با تلاش های شبانه روزی موفق به ساخت این محصول شدند.

وی با بیان اینکه  شركت آلمانی  Degussa پیش از این موفق به ساخت محصولی مشابه شده بود اظهار داشت: این محصول به وسیله انجمن بین المللی uim تائید شده است و در آینده ای نزدیک مراحل ثبت علمی آن  انجام و به صورت رسمی اعلام می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز