خبرگزاری کار ایران

لغت نامه مشهدی منتشر شد

در این کتاب سعی شده با زبان طنز و کاریکاتور و آوردن مثال هایی درباره هر یک از موضوعات مطرح شده، آداب و رسوم، سنن و تاریخچه شهر مشهد ثبت شود.

مشهد - ایلنا: نسل جوان و نوجوان کنونی مشهد، سال هاست که از واقعیت های موجود در تاریخچه شهرشان بی اطلاعند و بسیاری از کارشناسان نیز همین را، عاملی برای بی اعتنایی به رخدادهای اجتماعی و بومی در یک منطقه می دانند که مشهد نیز از این قضیه مستثنی نبوده است.
 
به گزارش ایلنا از مشهد، مدیر عامل سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد، در این باره گفت: چگونگی، دلیل شکل گیری و علت نامگذاری مراکز اجتماعی شهر مشهد مانند بازارها، محلات، کوچه ها و... به نامهای مختلف و گاه عجیب، تاریخچه این اماکن و علت از بین رفتن برخی محل ها از جمله مسائلی است که به نظر می رسد اگر برای نسل جوان و نوجوان بازگو و شفاف سازی شود، می تواند نه تنها بر اطلاعات شهری این نسل بیافزاید، بلکه نوعی تعلق و حس میهن دوستی را در وجود ما افزایش دهد.

علی اکبر عصارنیا افزود: گویش و لهجه نیز بخشی از تاریخچه و سرگذشت هر منطقه محسوب می شود و دانستن علت عناوین خاص و بومی می تواند بر دانسته های ما افزوده و کمک کند تا دیگران را هم در این حوزه راهنمایی کنیم.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی تفریحی، در راستای رسیدن به این هدف، اقدام به انتشار کتاب «معرفی محلات قدیمی مشهد+ بخشی از لغت نامه معین مشهدی!» کرده است، در این کتاب سعی شده با زبان طنز و کاریکاتور و آوردن مثال هایی درباره هر یک از موضوعات مطرح شده، آداب و رسوم، سنن و تاریخچه شهر مشهد آشنا کند.

عصارنیا خاطر نشان کرد: در این کتاب دو بخش کلی «معرفی محلات قدیمی مشهد» و «بخشی از لغت نامه معین مشهدی!» وجود دارد.

وی افزود: در بخش «معرفی محلات قدیمی مشهد»، محلات قدیمی مانند نوغان، سراب، سرشور، عیدگاه، پایین خیابان و بالاخیابان معرفی و سرگذشت آن‌ها در 20 صفحه توضیح داده شده است.

عصارنیا با اشاره به بخش دوم کتاب که به توضیح کلمات اصیل مشهدی اختصاص دارد، اظهار کرد: در این بخش عبارات وکلمات با زبان طنز و به کمک کاریکاتور توضیح داده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز