خبرگزاری کار ایران

راه اندازی سایت مشترک طراحی شهری کلان شهرهای کشور

بحران کیفیت ساخت و ساز، در حال حاضر مشکل بیشتر شهرهای کشور است که توجه به مقوله طراحی شهری کیفیت محور، نه تنها به صورت تئوری در دانشگاه‌ها بلکه به صورت عملی و قانونی نیز در چارچوب وظایف شهرداری ها به عنوان نهاد مجری، امری ضروری است.

مشهد - ایلنا: رییس كمیته تخصصی طراحی شهری ومعماری كلانشهرهای كشور از راه اندازی سایت مشترک کلان شهرهای کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، حسین برلیانی گفت: طبق تفاهم صورت گرفته در پنجمین نشست بین نمایندگان کلان شهرهای اهواز، تهران،  تبریز، رشت، شیراز، قم،کرج، کرمان و مشهد، سایتی مشترك در رابطه با داده‌ها و اطلاعات تمام کلان شهرها، در جهت یكپارچه سازی مباحث طراحی شهری شکل خواهد گرفت.
 
وی با اشاره به فعالیت سه ساله این كمیته اظهار داشت: هر كلان‌شهر با طیف وسیعی از مشاوران در ارتباط است، از این رو گزارش عملكردی از فعالیت و سوابق آن‌ها به عنوان سند در سایت کمیته طراحی شهری جهت اطلاع و بهره‌برداری سایر کلان شهرها ارائه خواهد شد.
 
برلیانی با اشاره به اینکه عنوان مشاورانی که قابلیت کار در این حوزه را نداشته باشند، در لیستی مشخص ارائه خواهد شد، افزود: تعریف پروژه و انتخاب مشاور از جمله موادری است که در این کمیته مطرح و طی آن مقرر گردید، مشاورانی كه در این عرصه فعالیت می‌كنند، نیز در این سایت معرفی شوند.
 
وی تصریح کرد: تهیه و تدوین برنامه استراتژیک طراحی شهری در کلان‌شهرها، پیش بینی شیوه‌ها و راهکارهای مناسب جهت تصویب و اخذ مصوبات قانونی طرح‌های عملیاتی با توجه به چهار چوب و مقیاس عملکرد شهرداریها، از دیگر مواردی است که در سایت کمیته تخصصی طراحی شهری درج خواهد شد.
 
مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری شهرداری مشهد ادامه داد: تعامل، هم فکری، امکان بهره مندی از ظرفیت ها، توان مندی ها و تجارب شهرها و هم چنین ایجاد رقابت سازنده میان کلان‌شهرها در راستای توسعه و گسترش طراحی شهری مطلوب، از اهداف برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه طراحی شهری است.
 
برلیانی با بیان این که توجه به بحران کیفیت ساخت و ساز، در حال حاضر مشکل بیشتر شهرهای کشور است، اظهار کرد: توجه به مقوله طراحی شهری کیفیت محور، نه تنها به صورت تئوری در دانشگاه‌ها بلکه به صورت عملی و قانونی نیز در چارچوب وظایف شهرداری ها به عنوان نهاد مجری، امری ضروری است.
 
وی با بیان اهمیت تشکیل این کارگروه، افزود: با توجه به این که حوزه طراحی شهری و معماری، فعالیتی میان بخشی- میان رشته ای، محسوب می شود، ضرورت حضور این موضوع در کلان‌ترین تا خردترین مقیاس برنامه‌های طرح های توسعه شهری، جهت ایجاد محیط‌های دارای کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
برلیانی در ادامه افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، با بهره مندی از نیروهای کارشناسی متخصص در زمینه‌های طراحی شهری و معماری و هم چنین استفاده از تجارب اساتید برجسته دانشگاهی، اقدامات وسیعی را در راستای ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری، توجه به اقلیم در امر نماسازی، حفظ هویت شهری مشهد، رسیدن به سطوح همخوان، هماهنگ و وحدت یافته در بدنه فضای شهری را در برنامه کاری خود قرار داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز