خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی:

رویکرد اصلی در تخصیص اعتبارات استانی توجه به مناطق کم‌برخوردار است

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۰۸

استاندار خراسان رضوی به منظور بررسی مسایل و مشکلات اقتصادی شهرستان های رشتخوار و خواف با رویکرد توسعه صادرات غیر نفتی به این مناطق سفر کرد.

استاندار خراسان رضوی به منظور بررسی مسایل و مشکلات اقتصادی شهرستان های رشتخوار و خواف با رویکرد توسعه صادرات غیر نفتی به این مناطق سفر کرد.
به گزارش ایلنا از مشهد، محمد حسین فروزان مهر نخست در شهرستان رشتخوار حضور یافت و در بازدید از مجتمع فولاد این شهرستان که فاز نخست آن 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: استفاده از دانش فنی و تجهیزات بومی که ما را از وابستگی به کشورهای خارجی در صنعت فولاد بی‌نیاز می کند، یکی از مهمترین شاخص های این پروژه است.
وی افزود: به منظور تسریع در اتمام عملیات اجرایی این مجتمع، پیگیری لازم جهت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش از طریق سیستم بانکی صورت خواهد گرفت.
استاندار خراسان رضوی سپس در بازدید از مسیر دسترسی و ایستگاه راه آهن رشتخوار که از پروژه های مهرماندگار استان به شمار می رود نیز، گفت: اتمام و بهره برداری از این پروژه، نیازمند حدود 20 میلیارد ریال اعتبار است که برای تخصیص 100درصد آن از محل اعتبارات پروژه های مهر ماندگار، پیگیری لازم از سوی مدیریت استان صورت می گیرد.
فروزان مهر در ادامه سفر خود، به خواف عزیمت نمود و از مجتمع های سیمان و سنگ آهن سنگان، پاسگاه مرزی چاه گز شمالی و نیز بازارچه مرزی این شهرستان دیدن کرد.
وی سپس در جلسه ای با حضور معاونان و مدیران ستادی استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان، طی سخنانی با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی در توسعه و تخصیص اعتبارات استان، توجه به مناطق مرزی و کم برخوردار است، افزود: آفت نظام برنامه ریزی، نبود نگاه جامع و آمایشی به رشد و توسعه متوازن در بخش های اقتصادی و مناطق مختلف استان است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به خدمات دولت نهم و دهم و رویکرد عدالت گستری به ویژه در ارتباط با مناطق محروم و کم برخوردار، گفت: با اقدامات صورت گرفته در هشت سال اخیر، اکنون شاهد رشد و ارتقای شاخص‌های توسعه در مناطق روستایی و شهرستان هایی که از مرکز استان فاصله دارند، هستیم.
فروزان مهر با اشاره به اهتمام مدیران دستگاه های اجرایی استان مبنی بر توانمندسازی مناطق مرزی، تصریح کرد: توجه به این مناطق علاوه بر ایجاد امنیت پایدار و مردم محور، باعث نگه‌داشت جمعیت و عدم مهاجرت آنان به حاشیه کلانشهرها می شود.
وی در ادامه، ظرفیت ها و مزایای شهرستان خواف را بی بدیل توصیف کرد و گفت: با توجه به وجود معادن غنی سنگ آهن و فعالیت چندین واحد صنعتی فرآوری آهن و فولاد، شکوفایی صنعتی از مهمترین اولویت های توسعه در این شهرستان است.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اجتناب از خام فروشی سنگ آهن، خاطرنشان کرد: در کنار صنایع اصلی، باید صنایع پایین دستی آن را نیز مستقر نماییم تا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، تقاضای اشتغال شهرستان را نیز پوشش دهد.
فروزان مهر اظهار کرد: به همین منظور مطالعه احداث شهرک صنعتی در جلگه زوزن خواف در دستور کار قرار گرفته تا در صورت مثبت بودن نتایج، زمینه اجرایی شدن احداث این شهرک فراهم گردد.
استاندار خراسان رضوی گفت: خوشه سازی و تعریف نشان معتبر تجاری برای صنعت فولاد، می تواند شهرستان خواف را به عنوان خوشه صنعتی این آلیاژ پرکاربرد در سطح کشور و منطقه معرفی کند که تحقق آن تعریف و راه اندازی زنجیره های مرتبط با این صنعت را طلب می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به پیگیری موضوع تغییرات قانون معادن اشاره کرد و گفت: سهم مشخصی از عایدات معادن باید در مسیر عمران، آبادانی و توسعه شهرهای مجاور معادن، صرف گردد.
وی در ادامه، افزود: علاوه بر ساماندهی وضعیت معادن شهرستان خواف و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این ثروت های خدادای، باید به سایر ظرفیت ها و قابلیت های شهرستان خواف نیز توجه شود.
استاندار خراسان رضوی کشاورزی را از جمله مهم ترین این مزیت ها برشمرد که برای حجم قابل توجهی از مردم در هر دو شهرستان خواف و رشتخوار، اشتغال ایجاد کرده است.
فروزان مهر تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر، توسعه کشاورزی باید مبتنی بر فناوری های نوین صورت پذیرد تا علاوه بر افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی، بتوان از منابع آبی محدود نیز استفاده مطلوب تری نمود.
وی ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی را از جمله موارد حائز اهمیت برای این مناطق دانست و گفت: تحقق این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال مضاعف، باعث افزایش ارزش افزوده تولید محصول برای کشاورزان خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی گفت: به منظور حمایت از توسعه بخش کشاورزی در شهرستان های خواف و رشتخوار، از تمامی طرح های توجیهی که قابلیت اجرایی داشته باشد بدون محدودیت در سقف ارائه تسهیلات، حمایت خواهد شد.
فروزان مهر وجود بناهای تاریخی و ظرفیت های گردشگری را از دیگر مزایای شهرستان خواف برشمرد و از مسوولان مربوطه خواست تا از این ظرفیت در جهت جذب گردشگر و رونق اقتصادی در سطح شهرستان استفاده نمایند.
وی با اشاره به ضرورت حضور موثر در بازارهای داخلی و خارجی، وجود بازارچه مرزی در خواف را از جمله مزایای این شهرستان بر شمرد و گفت: فعال شدن این بازارچه، نقش مهمی در توسعه صادرات به ویژه در عرصه کالاهای غیرنفتی خواهد داشت.
استاندار خراسان رضوی همچنین بر لزوم توجه به مشاغل خرد و خانگی و همچنین صنایع دستی این منطقه تاکید نمود.
وی در بخش پایانی سخنان خود، اتحاد و همدلی شیعیان و اهل تسنن در مناطق تلفیقی و به ویژه شهرستان خواف را شایسته تقدیر دانست و گفت: نظام سلطه و استکبار جهانی با دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی سعی در خدشه دار نمودن این همبستگی دارند.
فروزان مهر با اشاره به ناکامی دشمن در نتیجه حضور پر شور مردم در راهپیمایی یوم ا... 22 بهمن، افزود: دشمن چشم امید خود را به انتخابات دوخته است که بار دیگر هوشیاری، موقع شناسی و بصیرت مردم ولایت‌مدار، این توطئه آنان را نیز خنثی خواهد نمود.
وی تاکید کرد: تا زمانی که در مسیر نورانی ولایت قرار داشته و به فرامین مقام عظمای ولایت گوش فرا می‌دهیم، نظام مقدس اسلامی از نفوذ هرگونه فتنه و دشمنی، مصون خواهد ماند.
گفتنی ست استاندار خراسان رضوی و هیات همراه، در بدو ورود به شهرستان های رشتخوار و خواف، بر مزار شهدای این شهرستان ها حاضر و بر مقام شامخ آنان ادای احترام نمودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز