خبرگزاری کار ایران

رحیم‌پور ازغدی:

سبک زندگی در جامعه امروزی رنگ و بوی اسلامی ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۹۶

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما خودمان را با ایام‌های مختلف اسلامی و عوض کردن رنگ لباس و زیارت اهل بیت (ع) فریب می‌دهیم و این یک سبک رایج زندگی در جامعه کنونی ما است.

رحیم‌پور ازغدی با انتقاد از سبک زندگی در جامعه که رنگ و بوی اسلامی ندارد، خاطر نشان کرد: لیبرالیسم یعنی اباهه‌گری و انجام کارهای خود خواسته که در جامعه ما به شدت رواج دارد و هیچ کس فکر نمی‌کند که باید در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی در در سلسله نشست‌های «بزرگ‌ترین واجب فراموش شده اسلامی» در محل مهدیه مشهد با بیان این مطلب افزود: حضرت زهرا در حالی اولین شهید راه امر به معروف در تاریخ اسلام است که می‌توانست با سکوت، لبخند و توجیه نه تنها مشکلات خانواده خویش، بلکه اعتبار خود را نیز حفظ کنند.
وی با بیان اینکه ایشان همه چیز را فدای عدالت کردند، بیان کرد: اختلاف در زندگی و همچنین شهادت و مشخص نبودن مزار ایشان تاکتیک زندگی حضرت زهرا (س) پس از پیامبر بود که با این حرکت امروز این سوال در ذهن مسلمانان به وجود می‌آید که چرا تنها یادگار پیامبر اینچنین مظلومانه تشییع و دفن شده‌اند.
رحیم‌پور ادامه داد: عده‌ای دلیل این حرکت حضرت زهرا را به علت بی‌دقتی مورخین و یا اختلاف نظر‌ها در طول تاریخ بر می‌شمارند و اگر حضرت غیر از قتل هم از دنیا می‌رفتند باز هم شهید محسوب می‌شدند چرا که سرور زنان عالم هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در طول تاریخ سانسور شد، گفت: حضرت زهرا را باید مجاهد بزرگ جامعه سازی اسلامی و شفاف سازی اصول و فروع و راه و بیراهه‌ها دانست.
وی در ادامه با بیان اینکه یک خانم جوان در ظرف مدت دو ماه پس از رحلت پیامبر توانست دو سبک اسلامی را معرفی کند، یادآور شد: این دو سبک تنها شیعه و سنی نیست بلکه این سبک‌ها با رحلت پیامبر آغاز و تا به امروز ادامه دارد.
رحیم‌پور با بیان اینکه عده‌ای شیعه شناسنامه‌ای هستند اظهار کرد: در آخرت شیعیان زیادی شیعه نیستند و بخش عمده‌ای از مسلمانان اصلا مسلمان محسوب نمی‌شوند.
وی گفت: حضرت زهرا (س) به عنوان یک زن که رهبری اجتماع فکری جامعه مسلمین را در قبال تکلیف سکوت انتقادی حضرت علی (ع) انجام دادند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات حضرت علی (ع) که فرمودند «ممکن است با حرف زدن من اصل اسلام از میان برود و من اصل اسلام را فدای روش اسلام نمی‌کنم» افزود: به فرموده اهل بیت (ع) وحدت نظام اسلامی باید حفظ شود.
رحیم‌پور افزود: به دلیل حفظ اسلام حضرت علی (ع) پس از شهادت حضرت زهرا (س) با خلفا به هیچ عنوان درگیر نشد و حتی به خلفا با مشورت در کنار انتقاد کردن‌هایشان، کمک نیز می‌کردند.
وی در خصوص سکوت حضرت علی (ع) یادآور شد: این سکوت از آنجایی نشأت می‌گرفت تا قبایل مسلمان و تازه مسلمان با خود نگویند این چه دینی است که با رحلت پیامبر آن، خویشان و نزدیکان پیامبر بر سر قدرت با یکدیگر درگیر شده‌اند.
رحیم‌پور ادامه داد: حضرت علی (ع) نگران بود که مبادا عدل و ظلم و روش اسلام و همچنین امر به معروف با این اختلافات از میان برود و قبایل عرب بر سر حکومت درگیر اختلافات داخلی شوند.
وی با بیان اینکه به فرموده اهل بیت (ع) نباید یک مسلمان، مسلمان دیگری را تکفیر کند، خاطر نشان کرد: تا زمان خلیفه چهارم اهل بیت (ع) از این سبک دفاع کردند و پس از بیعت مردم با حضرت علی (ع) و پس از آن با بیعتی پرشور‌تر با امام حسن (ع)، آنان قیام کردند.
رحیم‌پور تصریح کرد: امروز مسئله توده سنی و شیعه مطرح نیست بلکه باید به این توجه شود که امروز هم سبک ما باید سبک اهل بیت (ع) باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز مقابله با قاتلان حضرت زهرا (س) یک اشتباه است و باید با رعایت وحدت طبق فرموده اهل بیت (ع) با آنان که معمولا معاند نیستند برخورد کرد.
وی با بیان اینکه در لسان اهل بیت (ع) دو گروه دشمن آنان هستند، بیان کرد: افرادی که ۲۴ ساعته خداوند را عبادت کنند اما ه اهل بیت (ع) توهین کنند کافر هستند که ناصبی‌ها را می‌توان در این گروه جای داد.
رحیم‌پور افزود: گروه دیگری که از نظر اهل بیت (ع) کافر شمرده می‌شوند شیعیان افراطی هستند که با غلو خود جایگاه اهل بیت را در ردیف خداوند قرار می‌دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه توده سنی‌ها ضد اهل بیت نیستند و توده شیعیان نیز افراطی نبوده، اضافه کرد: امروز باید از فرزندان حضرت زهرا (س) دفاع کرد البته نه به روش تکفیر دیگران و مقدمه سازی برای جنگ بین مسلمانان که این سبک اهل بیت (ع) نبوده است.
وی با بیان اینکه شروع بیداری اسلامی فاطمی و علوی بود و از ایران آغاز شد، گفت: امروز سایر ملت‌های مسلمان با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران حرکت خود را آغاز کرده‌اند و هر چند شاید به تفکر ما نزدیک نباشد و اختلافات قومی و مذهبی نقطه تفاوت میان این حرکت‌ها باشد، اما مهم شعار‌ها و اهداف مشترک انقلاب‌ها و اصل اسلام مهم است.
رحیم‌پور در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: در این جریان پیش از آنکه بگوییم واجب فراموش شده، باید گفته شود واجب تعریف نشده در جامعه اسلامی.
وی افزود: امر به معروف امروز موتور جامعه سازی است و تمام امت در جامعه سازی مسئول هستند و در این میان بالای جامعه قرار داشتن و پایین بودن ملاک نیست بلکه مهم احساس مسئولیت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از تجسس در زندگی خصوصیب مردم با عنوان امر به معروف و نهی از منگر، گفت: قرآن صریحا می‌فرماید که تجسس حرام است و باید در این امر حریم خصوصی افراد حفظ شود.
رحیم‌پور تصریح کرد: روش‌های تخریب، تحقیر یک فرد و حتی نصیحت کردن وی مقابل جمع از لحاظ اصول اسلامی نکوهش شده و با مفاهیم اخلاقی اسلام و قرآن سازگاری ندارد.
وی گفت: امروز مصداق بارزی که در قضیه امر به معروف به ذهن مردم می‌آید بی‌حجابی است، هر چند مهم است اما در این زمینه‌ها بسیاری ورود پیدا نمی‌کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر خود مردم با تذکز زبانی و آهسته به بی‌حجابان متذکر شوند، دیگر نیازی به ده‌ها هزار گشت ارشاد در جامعه نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه مجازات جسمانی تنها مختص دادگاه است، یادآور شد: گاهی حتی می‌شود با ایجاد رابطه و یا قطع رابطه این اصل اسلامی را رعایت کرد.
رحیم‌پور گفت: برخی از منکرات رایج در جامعه از بیحجابی بد‌تر است که ما حتی آن‌ها را نمی‌شناسیم که این به دلیل عدم سبک زندگی اسلامی است.
رحیم‌پور خیانت در امانت را یکی از رایج‌ترین منکرات در جامعه برشمرد و گفت: ما تربیت فاطمی و اسلامی نداریم و تنها مجلس فاطمیه می‌گیریم.
وی با اشاره به اینکه ما لیبرال زندگی می‌کنیم و تمام کار‌هایمان خودخواسته است، اضافه کرد: در رابطه مالک و مستأجر، در الگوی مصرف، رابطه فروشنده و خریدار و دیگر اصول حاکم بر زندگی هیچ اصول دینی را رعایت نمی‌کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما خودمان را با ایام‌های مختلف اسلامی و عوض کردن رنگ لباس و زیارت اهل بیت (ع) فریب می‌دهیم و این یک سبک رایج زندگی در جامعه کنونی ما است.
وی رسانه‌ها و منبر‌ها را مسئولین اصلی آشنایی مردم با امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد: در این زمینه هم امروز سلیقه‌ای رفتار می‌شود و تا آنجا اسلام را قبول می‌کنیم که به منافع مادی ما لطمه وارد نکند.
رحیم‌پور چند روش را در برخورد با منکر در جامعه عنوان کرد و گفت: یک عده بی‌تفاوت از آن می‌گذرند و با آن هم مشکلی ندارند و وظیفه‌ای هم در قبال آن ندارند که به فرموده روایات اسلامی آنان کافر هستند، اما عده‌ای در مواجهع با منکر هر چند سکوت می‌کنند اما از دیدن آن ناراحت می‌شوند که این روش افرادی است که حداقل زندگی مسلمانانه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وظیفه اسلامی یعنی در حد توان احساس مسئولیت کردن در خصوص اتفاقات رایج در جهان بشریت و اسلام که این سبک زندگی مسمانانه است و امر به معروف از اینجا متولد می‌شود.
وی افزود: عده‌ای نه تنها در قلب و زبان در مواجهه با منکر بی‌طرف نیستند بلکه با فداکاری و و دفاع از ارزش‌ها و مقابله با ضد ارزش‌ها اصل اسلامی را رعایت می‌کنند که این منتهای زندگی مسلمانانه است.
رحیم‌پور در خصوص حساسیت در قبال جامعه یادآور شد: اسلام سنتی که‌‌ همان سنت اسلام است و امروز با انقلاب و صدور انقلاب تعریف می‌شود در واقه‌‌ همان امر به معروف و نهی از منکر است.
وی اسلام غیر سیاسی را اسلام غیر امر به معروف معرفی کرد و گفت: این اسلام سنتی نبوده بلکه تقلبی است و در آن تنها منافع انسان‌ها گنجانده شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح حاکمیت‌ها و مبارزه با جور و ستم را مصداق بارز نهی از منکر دانست و افزود: در حوزه سینما و رسانه نیز باید به این توجه شود که سینمای اسلامی یعنی رشد ارزش‌ها و خشکاندن منکرات در جامعه.
وی مهم‌ترین مسئله امر به معروف را اطاعت از امامت و ولایت در جامعه دانست و بیان کرد: این به این معنی نیست که تنها یک نفر در جامعه مسئول است بلکه هر کس در حد قدرت خود در خصوص اصلاح خود و جامعه و حتی در قبال جامعه جهانی نیز مسئولیت دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز