خبرگزاری کار ایران

مشهد بدون زائر فاقد عناصر لازم برای جاذبه‌های گردشگری است

asdasd

علت اصلی مورد توجه قرار‌ گرفتن شهر مشهد ورود زائران میلیونی به این شهر است كه در این حوزه، گردشگری و جذب گردشگر حلقه‌ مفقوده‌ شده ای است كه باید به زائر و زیارت پیوند زده شود.

مشهد - ایلنا: علت اصلی مورد توجه قرار‌گرفتن شهر مشهد ورود زائران میلیونی به این شهر است كه در این حوزه،گردشگری و جذب گردشگر حلقه‌ مفقوده‌ شده ای می باشد كه باید به زائر و زیارت پیوند زده شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس نهاد مطالعات و برنامه ریزی طرح های توسعه شهری شهرداری مشهد،  این شهر را بدون زائر فاقد عناصرلازم برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری می‌داند و سهم گردشگری را در طرح تفصیلی این کلانشهر با ورود و خروج زائران تخمین می‌زند، افزود: تلاش ما در طرح این است؛ زائری که به قصد زیارت مشهد می‌آید وارد مثلث گردشگری كرده و او را به سمت جاذبه‌های گردشگری مشهد هدایت كرد.

به گزارش ایلنا از مشهد، رحمان تفهمی در ادامه مثلث گردشگری را ایده‌ای در طرح جامع و تفصیلی مشهد دانست و اظهار داشت: این سه مثلث گردشگری از سه نقطه ارتفاعات بینالود، توس و بارگاه مطهر را به هم پیوند می‌دهد.

تفهمی اظهار داشت:در این طرح با استفاده از حضور زائر و با هسته مركزی حرم مطهرامام رضا(ع)زائر، وارد حلقه گردشگری شده، پس از آن به ارتفاعات بینالود و سپس به شهر تاریخی توس هدایت می‌شود.

وی با اشاره به اینكه گردشگری مشهد موضوعی اساسی در پیشرفت كمی و كیفی مشهد است، افزود: نگاه استراتژیك به گردشگری؛ مشهد را نیازمند بررسی بیشتر در طرح‌ جامع و تفصیلی می داند.

تفهمی همچنین به اخذ اطلاعات دقیق از سازمان میراث فرهنگی و مشخص كردن نقاطی كه می‌تواند تبدیل به نقاط گردشگری مشهد شود به كشف‌رود، هزار مسجد و بسیاری از روستاهای اطراف مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: این مناطق از قابلیت بالایی برای تبدیل شدن به مناطق گردشگری مشهد برخوردار هستند.

وی  نیز بحث گردشگری در مشهد را بحث تازه‌ای نمی‌‌داند و تاكید بر مفهوم گردشگری در طرح‌های بزرگ شهری و كشوری را از سال1383 می‌داند.

تفهمی در ادامه از مفهوم گردشگری در مشهد به‌عنوان تكمیل‌كننده زیارت یاد می‌كند.

وی با بیان اینكه شهر مشهد هم به لحاظ جاذبه‌های طبیعی چون ارتفاعات زكریا و آب و برق، همچنین به دلیل وجود مكان‌های تاریخی چون هزار مسجد، كشف‌رود، كال چهل‌بازه و نیز وجود مناطق زائرخیز می‌تواند هرساله گردشگران بسیاری را در خود جای دهد به پتانسیل‌ بالای گردشگری در شهر مشهد اشاره می‌كند و می‌گوید: قابلیت‌های بالای گردشگری در مشهد باعث‌شده بخش‌های فراوانی در این حوزه به طرح جامع و تفصیلی مشهد اختصاص پیدا كند.

تفهمی از طرح‌هایی چون ایجاد پارك‌های موضوعی، ایجاد مراكز تجاری و گردشگری در اطراف مشهد در ادامه الماس‌شرق، ایجاد نماد‌های جذاب چون آكواریوم‌های آبی و... برای جذب گردشگر در طرح جامع و تفصیلی مشهد نام می‌برد. وی همچنین از مكان‌هایی چون كال چهل بازه به عنوان مراكزی كه در این طرح به عنوان مراكز گردشگری در نظر گرفته شده، یاد می‌كند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بالای گردشگری در مشهد و تمایل سرمایه‌گذاران در حوزه‌های گردشگری مشهد می‌گوید: تنها عامل بازدارنده در خصوص سرمایه‌گذاری در شهر مشهد سیاست‌های نادرست، مدیریت ضعیف و عدم مدیریت سرمایه‌گذاری در این شهر است. این طرح‌ها و برنامه‌ها و حتی سرمایه‌گذاری‏های انجام شده زمانی می‌تواند به سرانجام برسد كه یك مدیریت واحد و كارآمد بتواند آن را اجرا كند.

وی در ادامه علت دیگر عملی نشدن بسیاری ازطرح‌ها و پیشنهادها را تردید سرمایه‌گذاران در بعضی طرح‌های خاص چون پارك‌های موضوعی كه نیاز به زمین‌های هكتاری و سرمایه‌های دوچندان دارد، دانسته كه این مسئله را نیز به مدیریت ناصحیح مرتبط می‌داند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز