خبرگزاری کار ایران

یک سوم سند های مالکیت در کشور باید تفکیک شود

asdasd

سالانه بین 500 تا 550 هزار سند مالكیت در سطح كشور تفكیك می شود که در حال حاضر یک سوم سندهای مالکیت در سطح کشور شامل تفکیکی است.

مشهد – ایلنا: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نخستین گردهمایی سراسری تهیه نقشه‌های تفکیک آپارتمان‌ها گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور ۲۵۰ هزار عضو مهندس در هفت رشته تخصصی، باعث ارتقای چشمگیر خدمات ساخت و ساز در کشور شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، سید مهدی هاشمی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۵۰ ثروت در کشور داریم، افزود: ابنیه و ساختمان‌ها یکی از ثروت‌های کشور‌ها به شمار می‌روند که معادل ذخائر نفت و گاز هستند.

وی با اشاره به تفاهم نامه تهیه نقشه‌های تفکیک آپارتمان‌ها در کشور گفت: این اقدام به دنبال تفاهم نامه‌ای میان سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره ثبت اسناد و املاک کشور از ابتدای سال ۱۳۹۰ در حال اجرا است که فواید و برکات بسیار برای مراجعان و ارتقای خدمات دهی به مردم داشته است.

معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این گردهمایی گفت: سالانه بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار سند مالکیت در سطح کشور تفکیک می‌شود. محمد حسن بکائیان افزود: در حال حاضر یک سوم سندهای مالکیت در سطح کشور شامل تفکیک می‌شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون فعالیت‌های خوبی در راستای ارتقای خدمات رسانی در بخش ثبت و تفکیک سند مالکیت انجام شده و بخش مهمی از فعالیت‌ها مکانیزه انجامی می‌شود که نگرانی‌ها در خصوص اشکالات و دوباره کاری‌ها را از بین برده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ سال از تشکیل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گذرد، افزود: این سازمان در شمار اولین ادارات در کشور است که تاسیس شده است.

وی خاطر نشان کرد: پرونده ثبتی، اسناد مالکیت، دفا‌تر املاک و بایگانی‌های عظیم از جمله فعالیت‌های ثبت اسناد است که در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد اما اکنون روش‌های ثبت در کشور از سنتی به سوی ثبت نوین سوق داده شده است.

وی با اشاره به بیش از ۲۸ میلیون رکورد اطلاعات در سیستم بانک جامع ثبت اسناد کشور، افزود: مکانیزه شدن ثبت اسناد از سال ۸۹ در کشورآغاز شد و هم اکنون همه واحدهای ثبتی و دفا‌تر اسناد رسمی در سطح کشور استعلامات را از طریق سیستم الکترونیک به ادارت ثبت ارسال می‌کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: امید است با برطرف شدن مشکلات امنیتی در خصوص انجام امضاهای دیجیتال در آینده شاهد مکانیزه شدن تمام امور ثبت در کشور باشیم.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با اشاره به تفاهمنامه تهیه نقشه‌های تفکیک آپارتمان‌ها با همکاری سازمان نظام مهندسی کشور، گفت: با این اقدام که از ابتدای سال ۹۰ در کشور اجرایی شد از سرگردانی مردم و موازی کار‌ها در تهیه نقشه‌های ساختمان پرهیز شده است.

دبیر این گردهمایی هم گفت: برون سپاری تهیه نقشه‌های تفکیک آپارتمان‌ها از اواخر سال ۱۳۸۹ براساس تفاهم نامه‌ای میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در حال اجرا است.

مهندس احمد اسدی افزود: بر اساس این تفاهم نامه تمام نقشه‌های تفکیک آپارتمان در کشور توسط متخصصان نقشه برداری عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می‌شود.

دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: این اقدام سرعت و دقت در فرآیند امور مربوطه و صرفه جویی در وقت مراجعان را به دنبال داشته و دیگر نیازی به مراجعه مکرر ارباب رجوع به اداره ثبت اسناد و املاک نیست.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یکی از استان‌های پیشرو در اجرای این تفاهم نامه به شمار می‌رود، افزود: هم اکنون ۳۰۰ مهندس نقشه بردار عضو نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هستند که ۱۵۰ نفر آنان در این طرح فعال می‌باشند. به گفته وی هم اکنون سه هزار مهندس نقشه بردار در کشور در این طرح فعال هستند.

احمد اسدی، میانگین مدت زمان فرآیند تهیه نقشه آپارتمان‌ها در این طرح را کمتر از هفت روز عنوان کرد و افزود: پیش از انعقاد تفاهم نامه مزبور این فرآیند چند هفته تا چند ماه با مراجعات مکرر ارباب رجوع طول می‌کشید.

وی اظهارداشت: در اجرای این طرح فقط یک تقاضا توسط ارباب رجوع در ادارات ثبت اسناد و املاک انجام می‌شود و بقیه امور توسط نماینده سازمان نظام مهندسی، نماینده اداره ثبت اسناد و مهندس نقشه بردار انجام می‌شود.

در پایان گردهمایی یک روزه ۲۰ نفر از دست اندرکاران تهیه نقشه‌های تفکیک آپارتمان‌ها در کشور مورد تجلیل قرار گرفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز