خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پژشکی مشهد:

بیماری های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ در دنیاست

asdasd

طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت ۵/۱۷ میلیون نفربه علت بیماری‌های قلبی عروقی در سال ۲۰۰۵ فوت کردند، که ۳۰ درصد کل مرگ‌های جهانی را شامل می‌شود و تا سال ۲۰۳۰به ۲۳ میلیون نفر خواهد رسید.

ایلنا - مشهد: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پژشکی مشهد گفت: بیماری‌های قلبی –عروقی اولین علت مرگ در دنیا هستند و پیش بینی می‌شود همچنان دراین رتبه باقی بماند.

رضا سعیدی در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان این مطلب افزود: طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت ۵/۱۷ میلیون نفربه علت بیماری‌های قلبی عروقی در سال ۲۰۰۵ فوت کردند، که ۳۰ درصد کل مرگ‌های جهانی را شامل می‌شود و تا سال ۲۰۳۰به ۲۳ میلیون نفر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: عوامل خطری که سبب بیماری‌های قلبی می‌شوند شامل فشارخون بالا، کسترول خون بالا، قندخون بالا، مصرف سیگار، مصرف کم میوه و سبزی، اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی هستند.

سعیدی با اشاره به خطر این بیماری برای زنان عنوان کرد: بیماری قلبی و عروقی در زنان به اندازه مردان خطر ایجاد می‌کند اما این خطر به طور جدی کمتر تخمین زده شده است، تقریبا نیمی از ۵/۱۷ میلیون مرگ سالانه ناشی از بیماری قلبی عروقی در زنان رخ می‌دهد، در حقیقت این بیماری اولین عامل مرگ در زنان است که یک مرگ از هر ۳ مرگ را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: کودکان نیز به طور خاص در معرض خطر هستند چون در مورد کنترل محیط خود و انتخاب شیوه‌های زندگی برای قلب سالم تصمیم گیرنده نیستند و والدین آن‌ها این مسئولیت را بر عهده دارند خطر بیماری قلبی قبل از تولد طی دوره جنینی شروع می‌شود و در دوران کودکی با مواجهه با رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف دخانیات افزایش می‌یابد.

معاون بهداشتی دانشکاه علوم پزشکی مشهد تصرح کرد: زندگی مدرن، کودکان را در معرض خطر عوامل خطری مانند رژیم غذایی خیلی کم کالری، رژیم غذایی غنی از چربی‌های مضر غذایی و قند، فعالیت‌هایی مانند بازی‌های کامپیوتری که کم تحرکی را تشویق می‌کنند، قرار می‌دهد.

سعیدی گفت: کودکان ارزشمند‌ترین اعضای جامعه هستند و مراقبت از ٱن‌ها یک وظیفه است، مراقبت بهداشتی قبل و بعد از تولد به طور برجسته‌ای روی خطر بیماری قلبی عروقی در کودکان تاثیر می‌گذارد.

گفتنی است روز جهانی قلب آخرین یک شنبه سپتامبر هر سال توسط بنیاد جهانی قلب در سال ۲۰۰۰ پیشنهاد شده است و شعار امسال این بنیاد، قلبی سالم، خانه‌ای سالم، دنیایی سالم است که تاکید آن بر سلامت قلب زنان و کودکان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز