خبرگزاری کار ایران

در تالار كتابخانه مركزی خوزستان و با حضور جمعی از منتقدین؛

كتاب «نمای درشت» آنتولوژی شعر زنان خوزستانی نقد و بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۳۶

نشست نقد و بررسی كتاب «نمای درشت» آنتولوژی شعر زنان خوزستان، با حضور نویسنده، 2 نفز از بانوان شورای شهر اهواز و منتقدان این كتاب در تالار كتابخانه مركزی استان برگزار شد.

ایلنا: نشست نقد و بررسی كتاب «نمای درشت» آنتولوژی شعر زنان خوزستان، با حضور نویسنده، 2 نفز از بانوان شورای شهر اهواز و منتقدان این كتاب در تالار كتابخانه مركزی استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، افسانه نجومی، مؤلف کتاب «نمای درشت؛ آنتولوژی شعر زنان خوزستان»، در این نشست گفت: نوشتن این کتاب زمانی به ذهن من رسید که دیدم خوزستان از پیشینه فرهنگی بسیار غنی برخوردار بوده و شعر خوزستان تأثیر زیادی بر شعر معاصر فارسی داشته است.

وی با بیان اینکه طی مطالعاتی که داشتم مشاهده کردم از دهه ۵۰ شعر خوزستان با عنوان موج ناب بر شعر فارسی تأثیر داشته و در دهه ۷۰ شاعران بزرگی آمدند و این راه را ادامه دادند، افزود: در این مدت شعر زنان همواره در کنار شعر فارسی بوده، ولی علیرغم صدای رسایی که داشتند به نظر کمی خاموش بود که باید بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: هر چند قدم گذاشتن در این راه با مشکلاتی از جمله توزیع غلط آثار شاعران زن در سطح کشور و همچنین عدم دسترسی به کلیه آثار منتشره از این قشر فرهیخته همراه بود، تصمیم به نوشتن این کتاب گرفتم، هر چند می‌دانم نواقص و جای بحث و گفتگوی بسیاری دارد و باید از زوایا و افق‌های دیگری نیز به این مجموعه نگاه کرد.

نجومی، با تبریک روز دختر و اینکه می‌توان نسل بسیار بزرگتری از منتقدان، شاعران و نظریه پردازان را از بین دختران تربیت کرد تا در آینده شاهد حضور خوب بانوانی منتقد در سطح کشور باشیم، اذعان داشت: جلد دوم این کتاب در دست تألیف است و سعی دارم بتوانم با استفاده از انتقادات و پیشنهادات دوستان نواقص آن را برطرف کنم.

بهزاد خواجات، شاعر و منتقد به نقد کتاب نمای درشت پرداخت و با تقدیر از افسانه نجومی به خاطر نگارش چنین کتابی که به اشعار زنان خوزستان می‌پردازد، خاطر نشان کرد: فصل بندی کتاب مغشوش است و ضرورت و مرزبندی آن مشخص نیست و همچنین عنوان گذاری برای فصل‌ها نیز مبهم است.

وی تأکید کرد: نوع نگارش کتاب مقداری خواننده را به دردسر می‌اندازد و جملات‌ گاه بسیار پیچیده و‌ گاه بسیار طولانی هستند و انتظار داشتیم که این زبان هموار شود، چرا که زبان پیچیده دلالت بر ذهنیت هموار نشده دارد، غلط‌های دستوری و نگارشی و... از مهم‌ترین ایرادات این کتاب است و شاید وجود این اشکالات ناشی از شتاب و تعجیل در اتمام کتاب باشد که امیدواریم نویسنده در کتاب‌های بعدی به این موارد توجه کند.

همچنین مهدی مرادی، شاعر و منتقد، نیز عنوان کرد: نوشتن کتابی درباره اشعار زنان خوزستانی کاری پسندیده و مقبول است که همگان بر آن اذعان دارند و گمان نمی‌رود حتی با وجود آثار مشابه، کسی منکر چنین حرکاتی شود، چه رسد به دورانی که کاری در این زمینه صورت نگرفته و خلأ برجاست و بی‌شک این کتاب برای جبران کاستی‌ها روانه بازار نشر شده تا کاستی‌ها را پاسخی باشد.

وی بزرگ‌ترین ضعف این کتاب را نثر نامشخص و عجیب نویسنده دانست که مطالعه را بسیار دشوار و‌ گاه غیرممکن می‌کند و یادآور شد: نویسنده در بسیاری از موارد واژه‌ها را به صورت نادرست و در غیر معنای واقعی خود به کار می‌برد، روش‌شناسی در این کتاب وجود ندارد و مشخص نیست نقد‌ها بر پایه کدام نظریه ادبی نوشته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز