خبرگزاری کار ایران

با حضور ۲۰ گروه نمایشی؛

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت در خرمشهر کلید خورد

کد خبر : ۷۵۹۰۰

20 گروه نمایشی از 14 استان کشور در جشنواره حضور دارند که در این میان 12 گروه در بخش صحنه‌ای و 8 گروه در بخش خیابانی شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

ایلنا: شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر با حضور 20 گروه نمایشی از 14 استان کشور در خرمشهر کلید خورد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عبدالله حسینی، فرماندار خرمشهر، در ابتدای مراسم افتتاحیه، ضمن خیر مقدم به حاضرین، اظهار امیدواری کرد: با برگزاری اینگونه جشنواره ها بتوانیم ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی را بوسیله هنر ترویج دهیم.

در ادامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این جشنواره، شاید کم نظیرترین جشنواره تئاتر در کشور باشد،گفت: این جشنواره بدلیل استقبال بی نظیر و قابل توجه و ارسال اثر توسط 220 گروه نمایشی در دو بخش صحنه ای و خیابانی، شاید کم نظیرترین جشنواره تئاتر در کشور باشد.

سید لطف الله سپهر افزود: 20 گروه نمایشی از 14 استان کشور در جشنواره حضور دارند که در این میان 12 گروه در بخش صحنه‌ای و 8 گروه در بخش خیابانی شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه امسال 2 بخش نمایشنامه‌نویسی و بخش خیابانی به جشنواره افزوده شد، اظهار داشت: 80 نمایشنامه امسال به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 5 اثر بعنوان آثار برتر انتخاب شدند و در اختتامیه جشنواره از آنها تجلیل بعمل می‌آید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: ظرفیت این جشنواره با ارسال 220 اثر، توسط گروه های نمایشی از سراسر کشور بالا رفته و این می‌طلبد که ما سال آینده قدم‌های وسیع تری در این راستا برداریم و ظرفیت های لازم را برای آن فراهم کنیم.

سپهر با اشاره به تاریخچه جشنواره مقاومت- فتح خرمشهر گفت: این جشنواره در ابتدای کار توسط انجمن نمایش خرمشهر در سال 77 در این شهرستان آغاز شد و از سال های 77 تا 79 به صورت شهرستانی،79 تا 83 به صورت استانی،83 تا 86 منطقه ای و از سال 88 تا 90 به صورت ملی برگزار شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت فتح خرمشهر افزود: تئاتر مقاومت، نوزادی بود که به همت انجمن نمایش خرمشهر پرورش پیدا کرد و به حمدا... امسال به سن بلوغ رسید و شانزده ساله شد.

سپهر با تاکید بر اینکه می‌خواهند تئاتر مقاومت را از مرکز مقاومت یعنی خرمشهر و آبادان بگیرند،گفت: امروز در کشور، جشنواره تئاتر بین المللی دیگری با نام مقاومت تشکیل شده و می خواهند واژه های مقاومت،فیلم،تئاتر و شعر مقاومت را از پایتخت مقاومت ایران بگیرند و به مرکز ببرند.

وی ادامه داد: از دوستان‌مان در کشور دعوت می‌کنیم که جشنواره های تئاتر،شعر و فیلم کوتاه مقاومت را مشارکتاً در خوزستان برگزار کنیم که هم کیفیت و کمیت کار بالا رود و اثرگذاری آن نیز بیشتر شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از نمایندگان مجلس،معاونین و مسئولین خواست از عناوین فرهنگی هنری دفاع کنند و ادامه داد:هنرمندان ما ارزش های دفاع مقدس را در قالب تئاتر بیاورند و از آن دفاع کنند.

در ادامه مشاور ارشد استاندار خوزستان، ضمن تشکر از همه کسانی که در این امر مقدس حضور و مشارکت پیدا کردند و دست اندرکاران جشنواره به ویژه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و همه کسانی که برای تبیین جایگاه هنر و هنرمندان در نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می کنند تشکر کرد.

علی اصغر وحیدی با بیان اینکه انتقال پیام 8 سال دفاع مقدس، وظیفه هنرمندان است،گفت: در این 8 سال، دفاع مقدس سوژه به اندازه کافی برای تولید اثر توسط هنرمندان وجود دارد اما یکی از اشکالاتی که در برنامه های هنری وجود دارد پرداختن به سوژه های تصنعی و غیرواقعی است.

وی زبان هنر را بهترین راه برای انتقال پیام دانست و افزود: از طریق هنر در کوتاه ترین،رساترین و با اثرگذارترین راه ممکن می‌توان پیام ها را به نسل جدید و نسل های آینده منتقل کرد.

مشاور ارشد استاندار خوزستان رسالت هنرمندان در مقابل نسل آینده را به رسالت حضرت زینب (س) تشبیه کرد و تصریح کرد: ما باید قدر این ارزش ها را بدانیم و با انگیزه ای بیشتر از گذشته در این راستا حرکت کنیم.

وحیدی با ارزیابی تولیدات و فعالیت هایی که تاکنون در زمینه دفاع مقدس صورت گرفته اظهار داشت: اگر بخواهیم فعالیت هایی که تاکنون در زمینه دفاع مقدس توسط هنرمندان صورت گرفته را ارزیابی کنیم، باید بگوییم کاه در مقابل کوه است و ما خیلی با آنچه در شان دفاع مقدس باید انجام بدهیم فاصله داریم و باید بیش از گذشته در این رابطه تلاش کنیم و قدم برداریم.

وی افزود: کشورهای دیگر با توجه به اینکه ظرفیت و ارزش جنگ ما را نداشتند، برای جنگ هایی که به گرد جنگ دفاع مقدس ما نمی رسد ده ها و صدها برابر ما کار کردند و می بینیم از هنر چگونه استفاده کردند.

مشاور ارشد استاندار خوزستان در پایان سخنانش از دستگاه های دولتی خواست که بیش از گذشته پای کار بیایند و هنرمندان هم با انگیزه بیشتری و با جدیت در این عرصه ورود پیدا کنند تا انشاء ا... بتوانیم از جایگاه هنر برای ترویج ارزش های دفاع مقدس و انتقال آن به نسل های آینده به درستی استفاده کنیم.

در پایان این برنامه از مسئولین انجمن های هنرهای نمایشی استان خوزستان در سال گذشته و سال 92 با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل بعمل آمد.

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر از 4 الی 7 خردادماه در آبادان و خرمشهر برگزار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز