خبرگزاری کار ایران

مدیر كل كتابخانه‌های عمومی خوزستان:

مردم خوزستان بیشترین اعتماد را به معلمان و اساتید دانشگاه دارند

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۵۷

اعتماد اجتماعی یكی از مولفه‌های «سرمایه اجتماعی» است كه به زعم جامعه شناسان در كنار سرمایه مادی و سرمایه انسانی به عنوان یكی از مهمترین دارایی‌های ناملموس جوامع بشری محسوب می‌شود.

ایلنا: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: بر اساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی کشور که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در ۳۱ استان و ۸ کلان شهر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ انجام شد، ۵۹ درصد خوزستانی‌ها اظهار کرده‌اند که به معلمان و اساتید دانشگاه «اعتماد زیاد» دارند. این در حالیست که ۵۶ درصد از جمعیت کل کشور اظهار کرده‌اند که به این قشر «اعتماد زیاد» دارند. بنابراین «اعتماد زیاد» خوزستانی‌ها به این قشر از متوسط کشوری بالا‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان؛ لفته منصوری افزود: براساس این پژوهش علمی میزان اعتماد افراد ساکن در استان خوزستان به گروه‌ها و اصناف مختلف سنجیده شده است. در این سنجش ملی از جامعه پژوهش پرسیده شده است که به هر کدام از گروه‌ها و اصناف..... به طور کلی چقدر اعتماد دارید؟ سپس به پنج گزینه «اعتماد زیادی دارید»؛ «تا حدی اعتماد دارید»؛ «نمی‌دانم یا بدون جواب»؛ «چندان اعتماد ندارید» و «اصلا اعتماد ندارید» پاسخ دادند.

وی ادامه داد: افراد ساکن در استان خوزستان پس از معلمان و اساتید دانشگاه به ترتیب بیشترین اعتماد را به اقشار: پزشکان و پرستاران ۴۸ درصد؛ روحانیون ۴۷ درصد؛ کتابداران ۴۷ درصد؛ مأموران نیروی انتظامی ۴۵ درصد؛ قضات ۳۶ درصد؛ کارمندان اداری ۳۴ درصد؛ هنرمندان و خبرنگاران ۳۴ درصد؛ وزراء و مدیران ارشد کشور ۳۱ درصد؛ نمایندگان مجلس ۲۵ درصد و تجار، بازاریان و کسبه ۱۵ درصد «اعتماد زیاد» دارند.

منصوری تصریح کرد: اعتماد اجتماعی یکی از مولفه‌های «سرمایه اجتماعی» است که به زعم جامعه‌شناسان در کنار سرمایه مادی و سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های ناملموس جوامع بشری محسوب می‌شود. سرمایه اجتماعی از سه مولفهٔ اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی تشکیل شده است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: اعتماد اجتماعی از انواعی نظیر اعتماد بنیادی، اعتماد متقابل بین شخصی، اعتماد تعمیم یافته یا عام، اعتماد به نظام‌های انتزاعی و اعتماد نهادی به نهادهای رسمی و دولتی که مورد بحث این پژوهش است، تشکیل شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: جامعه‌ای که از نعمت اعتماد اجتماعی برخوردار است یعنی آحاد آن نسبت به یکدیگر دید مثبت دارند، دارای نظم، همآهنگی و همبستگی بیشتر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز