خبرگزاری کار ایران

با حضور احمدی‌نژاد در زنجان؛

آبگیری سد تالوار امروز(8 تیر) آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۵۸

امروز (۸ تیر) همزمان با سفر احمدی‌نژاد به استان زنجان سد تالوار از نوع خاکی با هسته رسی است و دارای ارتفاع از پی ۸۸ م‌تر، طول تاج ۵۲۹ متر و عرض تاج ۱۲ متر بوده و با حجم کل۵۰۰ میلیون متر مکعب، سالانه ۲۳۱ میلیون متر مکعب آب افتتاح شد.

ایلنا: مطالعه اجرای طرح سد تالوار از سال ۱۳۷۰ مورد تصویب قرار گرفت و در شهریور ماه سال ۱۳۷۵ عملیات اجرایی و ساخت آن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، آبگیری سد تالوار اولین پروژه‌ای بود که امروز در سفر کاری احمدی‌نژاد به استان زنجان عملیاتی شد.

این سد در مرز سه استان زنجان، همدان، کردستان واقع شده است و هدف از اجرای این طرح افزایش سطوح زیر کشت و تولید کشاورزی، توسعه صنایع وابسته به کشاورزی، اشتغالزایی و پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان، افزایش متوسط در آمد کشاورزان، ایجاد شرایط توسعه و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی و جلوگیری از سیل و مهار طغیان رودخانه تالوار است.

سد تالوار آب مورد نیاز ۷۵۰۰ هکتار از اراضی دشت خورخوره در شهرستان بیجار استان کردستان و ۵/۲۴ هزار هکتار اراضی دشت گرماب و بیزینه رود در شهرستان قیدار استان زنجان و آب شرب شهرستان همدان را به میزان ۸۹ میلیون متر مکعب در سال، تامین و تنظیم می‌نماید.

سد تالوار از نوع خاکی با هسته رسی است و دارای ارتفاع از پی ۸۸ م‌تر، طول تاج ۵۲۹ متر و عرض تاج ۱۲ متر بوده و با حجم کل۵۰۰ میلیون متر مکعب، سالانه ۲۳۱ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می‌نماید.

حوضه آبریز سد تالوار ۶۴۴۱ کیلومتر مربع است و میزان آورد متوسط رودخانه ۲۸۳ میلیون متر مکعب در سال و سیستم سرریز آن اوجی شکل آزاد است.

این طرح برای ۱۲ هزار نفر به طور مستقیم و ۸ هزار نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

از خصوصیات دیگر سد تالوار می‌‎توان به مخزن ۵۰۰ میلیون مترمکعبی آن هم‌چنین برخورداری از ایستگاه‌های پمپاژ چندگانه و توانایی تأمین آب‌شرب استان‌های زنجان و همدان و آب مورد نیاز کشاورزی زنجان و کردستان اشاره کرد.

مطالعه اجرای طرح سد تالوار از سال ۱۳۷۰ مورد تصویب قرار گرفت و در شهریور ماه سال ۱۳۷۵ عملیات اجرایی و ساخت آن آغاز شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز