خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن داستان‌نویسی بسیج هنرمندان فارس:

امروزه اهالی رسانه با مخاطبان فعال کنش‌گر مواجه هستند

در عرصه داستان‌نورسی وجود مخاطبان کاوشگر مصداق دارد و داستان نویسان نیز باید نسبت به گذشته با زاویه دید گسترده و دانش بیشتر به ارایه اثر بپردازند.

شیراز - ایلنا: دبیر انجمن داستان‌نویسی سازمان بسیج هنرمندان فارس گفت: امروزه اهالی رسانه با مخاطبان فعال کنش‌گر مواجه هستند که هر کدام یک شهروند-خبرنگار محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، بیژن کیا امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران بسیج هنرمندان اظهار کرد: در عرصه داستان‌نورسی وجود مخاطبان کاوشگر مصداق دارد و داستان نویسان نیز باید نسبت به گذشته با زاویه دید گسترده و دانش بیشتر به ارایه اثر بپردازند.

دبیر جشنواره داستانی گوهر مکتوب بیان کرد: در جریان برگزاری جشنواره گوهر مکتوب، فارس برای نخستین بار در سطح کشور اقدام به راه‌اندازی وبلاگ این جشنواره و انجمنی با عنوان گوهر مکتوب تشکیل شد که فعالیت آن دایمی و مستمر خواهد بود.

وی تاکید کرد: این انجمن با رویکرد برون‌رفت و برون‌ده تشکیل شده و برنامه‌های آن به مرور تقویت و ثتبیت می‌شود.

مسئول انجمن سینمای جوان شیراز اظهار کرد: انجمن عکس فعال در انجمن سینمای جوان، آمادگی این را دارد که دوره‌های عکس خبری و گزارشی را برگزار کند و به این وسیله در خدمت اهالی رسانه است.

کیا با اشاره به دوره‌های ادبیات داستانی بعد از انقلاب در ایران گفت: دهه ۶۰ برای اهالی قلم عرصه شور و شعور وشعار بود که ادبیات دفاع مقدس طیف وسیعی از آثار این دوره را در برمی‌گرفت هر چند نوشته‌ها غالبا احساسی و شعاری بود اما شور و شوق و کشف در آن‌ها دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: دهه ۷۰ با توجه به پایان یافتن جنگ و گذشتن از دغدغه‌های آن، فضای فرهنگی تثبیت می‌شد و نویسندگان با حرکتی توام با آزمون و خطا به سمت فرم و ساختارگرایی حرکت کردند و در دهه ۸۰ ادبیات داستانی کاملا تثبیت شد.

دبیر انجمن داستان‌نویسی بسیج هنرمندان فارس دهه ۸۰ را نقطه درخشان ادبیات داستان ایران برشمرد و افزود: سینما و ادبیات نقطه اوج خود را در دهه ۸۰ با هم آغاز کردند که متاسفانه سینما این موفقیت را ادامه نداد اما در عرصه داستان‌نویسی شاهد جهش‌های بزرگ و حرکت برون‌رفت بودیم به طوری که داستان‌نویسی افراد صاحب سبک خود را یافت و نویسندگان به سمت سبک شخصی حرکت کردند.

کیا تصریح کرد: در دهه ۹۰ ادبیات داستانی کشورمان باید به سمت جهانی شدن حرکت کند و این مهم همت اهالی رسانه را می‌طلبد.

وی با تاکید بر تشکیل انجمن‌های داستان‌نویسی و ادبی در شهرستانهای استان فارس گفت: در فرایند برگزاری جشنواره گوهر مکتوب دریافتیم که شرکت کنندگان شهرستان‌ها در قالب تشکل یا جریان برگزیده نشدند و به شکل فردی برنده جشنواره هستند و تنها در شیراز با جریان‌های ادبی برگزیده مواجه بودیم.

دبیر جشنواره داستانی گوهر مکتوب افزود: این موضوع وجود تشکل‌های ادبی را در شهرستان‌ها را یادآوری می‌کند.

وی ادامه داد: ۲۷۷ اثر به دبیرخانه جشنواره داستانی گوهر مکتوب ارسال شده بود که ۱۲۳ اثر از شهر شیراز و بقیه از شهرستان‌ها بوده است.

کیا برگزاری جشنواره داستانی گوهر مکتوب را الگویی مناسب جهت تربیت و تولید نویسندگان در استان فارس دانست و خاطرنشان کرد: این جشنواره تنها جشنواره‌ای است که در کنار رقابت، انجمنی را تشکیل داد تا شرکت کنندگان به اصلاح آثار خود در انجمن بپردازند.

دبیر جشنواره داستانی گوهر مکتوب بیان کرد: حضور چشمگیر نویسندگان نوجوان از مراکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشان دهنده ارتباط با این بدنه کانون فرهنگی است که ارتباطی موثر و کارآمد است.

وی اضافه کرد: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره «گوهر مکتوب» نمایانگر استقبال گسترده نویسندگان جوان و نوجوان در سرار استان فارس است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز