خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس:

تنها یك نگهبان برای هر ۱۵ هزار هکتار از مراتع در فارس

حفاظت از عرصه‌های طبیعی تنها بر عهده یک دستگاه و اداره نیست و باید با همراهی سازمان‌ها و اداره‌های مختلف و آحاد جامعه انجام شود.

شیراز - ایلنا: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه هر ۱۵ هزار هکتار از مراتع فارس تنها یک نگهبان دارد، گفت: حفاظت از عرصه‌های طبیعی تنها بر عهده یک دستگاه و اداره نیست و باید با همراهی سازمان‌ها و اداره‌های مختلف و آحاد جامعه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، سیدکاظم بردبار منابع طبیعی را زیربنای توسعه هر کشور تلقی و اضافه کرد: در صورت حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی توسعه اقتصادی می‌سر و می‌توان به امنیت غذایی در آینده امیدوار بود.

بردبار گفت: حفظ و نگهداری از منابع طبیعی ارزشمند بسیار حائز اهمیت بوده چرا که صیانت از این منابع در ذات فرهنگ دینی و ملی ما نهفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: فرهنگسازی، شاهراه پیشگیری از وقوع تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی است.

بردبار تغییر نگرش در مجموعه مدیریتی منابع طبیعی را حرکتی اساسی دانست و افزود: امروز شاهد آن هستیم که نیروهای منابع طبیعی دیگر نیروهای پشت میز نشین نبوده و نیروهای می‌دانی و عملیاتی‌اند که این خود گامی موثر در حفظ منابع طبیعی کشور است.

وی حفظ کاربری اراضی و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را اساس تولید و توسعه پایدار دانست و گفت: توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از منابع طبیعی به عنوان امری اجتناب ناپذیر است.

بردبار با بیان اینکه درصد قابل توجهی از پهنه جغرافیایی استان جزو جنگل‌های حوزه زاگرس است، تصریح کرد: عمده پوشش جنگل‌های زاکرس در فارس را درختان بلوط و بنه تشکیل می‌دهد که اگر راهکاری اساسی برای آن اندیشیده نشود در آینده نزدیک در معرض نابودی قرار می‌گیرند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده در راستای کاهش تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی خاطرنشان کرد: هم اکنون هر ۱۵ هزار هکتار از مراتع تنها یک نگهبان دارد و باید برای دستیابی به شرایط مطلوب تلاش صدچندان مضاعفی انجام داد.

بردبار در ادامه راه اندازی شبکه رادیویی بی‌سیم و گسترش ارتباطات موثر در عرصه‌های طبیعی استان، ایجاد یگان حفاظت با مسلح شدن نیروهای این یگان در استان، پیشگیری و اطفاء حریق، کنترل آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، ایجاد کمربند سبز حفاظتی در عرصه‌های ملی و نیز تهیه و صدور اسناد تک برگی اراضی ملی را از جمله مهم‌ترین اقدامات اساسی در روند کاهش تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی استان عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز