خبرگزاری کار ایران

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

احیای تمدن اسلامی بدون توجه به شهرهای اسلامی نتیجه نخواهد داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۵۰

احیای تمدن اسلامی بدون بازیابی و توجه به شهرهای اسلامی به نتیجه نخواهد رسید.

ایلنا: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احیای تمدن اسلامی بدون بازیابی و توجه به شهرهای اسلامی به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش ایلنا از قزوین، محسن رضایی در نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی که در شهر قزوین در حال برگزاری است، افزود: احیای تمدن اسلامی در شهر‌ها با توجه به شهرهای اسلامی تحقق می‌یابد و احیای این تمدن بدون بازیابی شهر اسلامی به نتیجه نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ سال است که جنبش و تحرکی در جهان اسلامی ایجاد شده، اظهار کرد: این تحرک در بعد سیاسی نسبت به ابعاد فرهنگی و تمدنی بیشتر دیده می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه بعد سیاسی بیداری اسلامی از ایران شروع شده و بعد به لبنان و فلسطین و جهان عرب و اکنون در همه جهان اسلام گسترش یافته است، بیان کرد: جنبش‌های سیاسی که اکنون در این کشور‌ها به وجود آمده، دنیای استکبار غرب نمی‌تواند این جنبش‌ها را با بمباران و کشتارهای ناجوانمردانه خاموش کند.

این مسئول اضافه کرد: دنیای استکبار غربی با انجام تعامل و راه منطقی و یک گفتگو بهتر می‌تواند به نتیجه برسد و این اقدامات جنایت بار نمی‌تواند ظهور تمدن اسلامی را که در این کشور‌ها به وجود آمده را از بین ببرد.

وی بیان کرد: شکوفایی تمدن اسلامی از سرچشمه بیداری اسلامی به وجود می‌آید و توجه روشنفکران و علما و اندیشمندان به شهر اسلامی نفطه عزیمت به تمدن اسلام است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فروپاشی تمدن اسلامی در شهرهای قدیمی چون قزوین اتفاق افتاده است، بیان کرد: ورود تمدن غرب به ممالک اسلامی بزرگ‌ترین فاجعه بود که این تمدن متاسفانه هیچ مناسبتی با اسلام، فرهنگ بومی و مناطق نداشت.

وی با بیان اینکه وارد هر شهر اسلامی می‌شدیم کانون آن شهر مسجد جامع و بازار بوده است، بیان کرد: در بازار کالاهای لوکس با تنوع و انواع مختلف دیده و به مردم عرضه می‌شد.

این مسئول اضافه کرد: بعد از کسبه بازار و مسجد سراغ محلات می‌رویم هر محله، خانواده، شهر و کشور با قومیت ملی و مذهبی و هویت اسلامی شناخته شده بود و مردم آن را با این هویت می‌شناختند.

وی با اشاره به اینکه در معماری‌های شهر اسلامی که برگرفته از غرب است نماد خشونت است، بیان کرد: این خشنوت جای ندای الله اکبر، نماز شب و روح شهدا را در شهر‌ها گرفته و خشنوت را در این شهر‌ها بیشتر نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه علوم جدید و صنعت وارد زندگی شده است، بیان کرد: امروز باید با به کارگیری این علوم، شهر مدرنی را طراحی کرد که در آن قواعد اسلامی لحاظ شود.

دبیر مجمع تشخیص نظام ادامه داد: نباید به شهر‌ها یک نگاه مهندسی دیده شود بلکه باید با یک نگاه خانواده و انسان جامع نگاه کرد و همچنین شهرهای اسلامی باید یک شهر توحیدی و ابراهیمی باشند تا آن موقع بتوان انسان عظمت خود را ببیند.

رضایی یادآور شد: ما در کشورهای اسلامی به ابعاد فردی و سیاسی توجه کردیم ولی به بعد اسلام اجتماعی توجه نکردیم.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: این پیامبر بزرگوار در سخنانش به مراعات همسایه بسیار توصیه می‌کرد به طوری که گمان می‌گردند همسایه از خانواده ارث می‌برد.

رضایی بیان کرد: در کرج و قزوین نباید یکسان سازی در معماری شهر‌ها صورت گیرد چرا که تحقق این امر موجب نابودی هویت شهر‌ها است.

وی با بیان اینکه کدام دو انسان مثل هم هستند که شهر‌ها مانند یکدیگر باشند، بیان کرد: در هر شهر اسلامی یک قواعد و وهویت اسلامی دارد و سلیقه‌ها و زوایای آن باید براساس آن شکل گیرد.

این مسئول با بیان اینکه مسئله دوم خانواده محوری است، ابراز داشت: این محور باید در محوریت اصلی شهرسازی قرار گیرد.

رضایی عنوان کرد: مردم یاوری و اصناف محوری دیگری است که باید در شهرسازی توجه شود که با تحقق این امر همه موضوع‌ها از جمله امر به معروف و نهی از منکر به دست مردم انجام می‌شود و آنان در این شهر‌ها همه امور را به عهده می‌گیرند.

رضایی یکپارچه سازی را از دیگر محورهای ایجاد شهر اسلامی نام برد و افزود: هر کوچه، محله و مسجد باید بیانگر هویت آن شهر باشد و نباید این مکان‌ها در شهرهای مختلف یکسان باشند.

وی با بیان اینکه مسجد، محله، مدرسه و حکومت باید با یکدیگر تعامل داشته باتشند، بیان کرد: با تعامل این نهاد‌ها می‌توان به درستی شهرسازی را در شهر‌ها احیا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز