خبرگزاری کار ایران

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی:

باید از اندیشه، علم و اخلاق در توسعه , شهرسازی اسلامی بهره گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۵۸

باید از معماری، اندیشه، علم و اخلاق اسلامی در توسعه , شهرسازی اسلامی بهره گرفت تا در آینده شهرها را براساس این معیار تأسیس کنیم.

ایلنا: نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید از اندیشه، علم و اخلاق اسلامی در توسعه شهرسازی بهره بگیریم تا معماری اسلامی در شهر‌ها توسعه یابد.

به گزارش ایلنا از قزوین، سید محمد حسن ابوترابی فرد در نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی که در سرای سعدالسلطنه قزوین در حال برگزاری است، افزود: ما باید از معماری اسلامی و از اندیشه، علم و اخلاق اسلامی در توسعه و شهرسازی اسلامی بهره بگیریم تا در آینده شهر‌ها را براساس این معیار تأسیس کنیم تا شاهد معماری اسلامی در شهر‌ها به ویژه قزوین باشیم.

وی با بیان اینکه قزوین مهم‌ترین شهر حوزه جغرافیایی اطراف دریای شمال در گذشته بوده است، بیان کرد: در اطراف این دریا شهری بزرگ‌تر و آباد‌تر از قزوین نبوده است و به همین دلیل در بسیاری از نقشه‌های عربی و بین‌المللی آن را دریای قزوین می‌خواندند.

این مسوول افزود: قزوین بیش از هزاران سال سابقه تاریخی دارد و با باغستان‌های آباد و پرثمر محاصره شده اما به علت عدم مدیریت صحیح و دوری از دانش و علم آسیب دیده است به طوری که اکنون در هنگام بروز حوادث نمی‌توانیم آن را حفظ کنیم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در گذشته با یک مدیریت صحیح در جویبار‌ها، سیل را در شهر‌ها به سوی باغ‌ها هدایت می‌کردند بدون اینکه کوچک‌ترین آسیبی به شهر بزند.

ابوترابی ادامه داد: ولی متأسفانه اکنون این سیل‌ها در شهر‌ها ویرانگر شده و نمی‌توان آن را کنترل کرد که باید در این راستا با به کارگیری یک مدیریت درست آن را مهار کرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه با فضای سبز و محیط زیست زیبا می‌توان تعذیه بشر را از آنجا فراهم کرد، گفت: این فضا‌ها در گذشته تأمین غذای مردم را فراهم می‌کردند و اکنون نیز باید با ایجاد یک شهر اسلامی فضای سبزی را در آن ایجاد کرد تا غذای بیشتر آحاد جامعه تأمین شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تفکر دینی را از محورهای ایجاد نماد شهر اسلامی عنوان و بیان کرد: باید مردم این شهر‌ها این تفکر را داشته باشند تا با شکرگزاری از نعمت‌های خداوند بتوانند با افزایش فضای سبز، غذای سالم بیشتر برای مردم آن دیار فراهم کنند.

وی عنوان کرد: مردم این شهر‌ها با داشتن این ویژگی‌ها می‌توانند شهرشان را آباد کنند.

این مقام مسوول یادآور شد: شهری که خداوند آن را طیبه می‌نامد پروردگار در آن حضور یافته و آن را رهبری و هدایت می‌کند و اگر شهری از رحمت، اندیشه و عقل دور شود در درجه نخست آبادانی و سرسبزی و باغ‌های آن از بین می‌رود.

ابوترابی با اشاره به اینکه ایرانی که در گذشته تهی از علم و دانش بود اکنون در مسیر علمی گام‌های بلندی برداشته است، ابراز کرد: متأسفانه محیط زیست این کشور به دلیل عدم به کارگیری روش‌های علمی در حال تخریب است که باید سریع‌تر این مشکل را برطرف کرد.

وی گفت: امروزه در کل دنیا عنصری بهتر است که در بازار موفق باشد نه در تولید و بنابراین بازار قزوین از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین بازارهای ایران است و اگر بخواهیم جایگاه بازار قزوین را بشناسیم باید به عظمت مسجد‌النبی این شهر نگاه کرد که این نشان‌دهنده ارتباط معنادار مردم با دین بوده است؛ اگرچه امروز این مسئله کمتر مشاهده نمی‌شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به گذشته شهر‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بازار در کنار مساجد بنا شده که این بیانگر پیوند دنیا و آخرت و بازار و اقتصاد با بندگی و عبودیت است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه کاروان‌سراهای موجود در قزوین نشانگر تخلیه کالا‌ها است، اضافه کرد: وجود این کاروان‌سراهای کم‌نظیر نشانگر قدرت اقتصادی بازار قزوین در سده‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه خیابان سپه نخستین خیابان ایران از نظر علمی بسیار عالمانه است، اذعان داشت: دانشمندان دینی با مشاهده این خیابان کوچک‌ترین نقصی به آن نمی‌توانند، بگیرند.

ابوترابی اضافه کرد: اما این مسئله در کشور و قزوین در نظر گرفته نمی‌شود مانند خیابان امام خمینی (ره) که فاقد پیاده‌رو مناسب است که این مشکل بزرگی بوده و باید استفاده از تجارب معماری گذشته بهره گرفت تا دچار این مشکلات نشویم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما باید از معماری اسلامی و از اندیشه علم و اخلاق اسلامی در توسعه شهرسازی اسلامی بهره بگیریم تا در آینده شهر‌ها را براساس این معیار تأسیس کنیم تا شاهد معماری اسلامی در شهر‌ها به ویژه قزوین باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز