خبرگزاری کار ایران

استاد بهاءالدین خرمشاهی، قرآن پژوه:

شهرداری‌ها نقش مهمی در توسعه شهرها دارند

asdasd
کد خبر : ۴۰۳۱۴

رئیس شورای شهر و شهردار قزوین به همراه مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی، نماینده شهردار در شورای شهر و مشاور فرهنگی شهردار و رئیس اداره روابط عمومی شهرداری قزوین با استاد بهاءالدین خرمشاهی قرآن پژوه دیدار کردند.

ایلنا- قزوین: رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار قزوین به همراه مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی، نماینده شهردار در شورای شهر و مشاور فرهنگی شهردار و رئیس اداره روابط عمومی شهرداری قزوین با استاد بهاءالدین خرمشاهی قرآن پژوه، حافظ‌پژوه،  نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار، طنزپرداز، فرهنگ‌نویس، شاعر و استاد دانشگاه دیدار صمیمی داشتند. 

به گزارش ایلنا از قزوین؛ مسعود نصرتی، شهردار قزوین در این دیدار با تاكید بر اینكه رونق گردشگری و توسعه شهر قزوین از اهداف اصلی مدیریت شهری قزوین است، بیان كرد: در سال جاری با برگزاری هفته بزرگداشت روز قزوین تلاش شد جایگاه واقعی قزوین را با رویكرد فرهنگی، مذهبی، گردشگری و جذب سرمایه گذار در كشور بشناسانیم.

وی با بیان اینكه قزوین در عهد صفوی در نهم شهریور پایتخت كشور شد، بنابراین در بزرگداشت این روز، برنامه‌هایی در سه سرفصل فرهنگی، تاریخی و اجتماعی، گردشگری و سرمایه‌گذاری و اقتصادی برگزار شد، گفت: شهر چهار انبیاء و چهارمین حرم اهل بیت(ع) و پایتخت هنر خوشنویسی ایران شعار روز قزوین بود و در این جشنواره تاریخچه پایتخت شدن قزوین به طور كامل توسط یكی از استادان تاریخ تشریح شد.

شهردار قزوین با بیان اینكه در روز قزوین چند همایش تخصصی برگزار شد، افزود: یك همایش تخصصی در سالن اجتماعات برج میلاد تهران برگزار شد كه در این روز 14 میزه مذاكره با محوریت سرمایه گذاری برگزار شد.

نصرتی، برگزاری 40 برنامه متنوع فرهنگی و ورزشی و تجلیل از 25 نخبه و چهره‌ماندگار را از دیگر برنامه های روز قزوین برشمردو اظهاركرد: قزوین پتانسیل های خوبی در زمینه های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی دارد كه باید از پتانسیل ها برای توسعه شهر قزوین استفاده كرد.

شهردار قزوین بیان كرد: ما توانستیم با برگزاری هفته بزرگداشت روز قزوین یك وفاق در شهر قزوین ایجاد كنیم و در تلاش هستیم تا سال آینده این برنامه را باشكوه تر برگزار كنیم.

استاد بهاءالدین خرمشاهی در این دیدار نیز گفت: شهرداری‌ها نقش مهمی در توسعه و رشد شهرها دارند كه این مهم در شهرداری قزوین دیده می‌شود.

وی با بیان اینكه شاهد انجام اقدامات مهم و ارزشمند مدیریت شهری قزوین در زمینه های عمرانی و فرهنگی هستیم، بیان كرد: توسعه و تحول در شهر قزوین نمایان است و این تحول همچنان ادامه دارد.

خرمشاهی با بیان اینكه سخت ترین مسوولان اجرایی در اداره كشور شهرداری‌ها هستند، گفت: توسعه هر شهری بستگی به عملكرد شهرداری ها دارد كه می‌توان گفت توسعه شهر قزوین رو به بهبودی است.

وی اظهار كرد: باعث افتخار من است در شهری به قدمت هزار و 700 با فرهنگ و تمدن غنی متولد شدم.

گفتنی است؛استاد بهاءالدین خرمشاهی دوازده فروردین 1324 در قزوین به دنیا آمد. پدر و اجداد او اهل خرمشاه یزد بودند. سالها نزد پدر که به علوم دینی و زبان عربی مسلط بود درس معقول و منقول خواند. در سال 1342 دیپلم طبیعی گرفت و برای ادامه‌ی تحصیل به تهران آمد. ابتدا وارد دانشکده‌ی پزشکی شد، اما خیلی زود انصراف داد و در امتحان ورودی رشته‌ی ادبیات فارسی شرکت کرد. در سال 1347 لیسانس ادبیات فارسی گرفت در حالی که محضر استادانی چون سیدجعفر شهیدی، آیت‌الله شعرانی، ناتل خانلری و ذبیح‌الله صفا را درک کرده بود. مدتی را در لغتنامه‌ی دهخدا کار کرد. در تأسیس دایرة‌المعارف تشیع حضور داشت و یکی از دو ویراستار ارشد این مجموعه است. این دایرةالمعارف احتمالاً اولین دایرة‌المعارفی است که در ایران حرف «ی» در آن دیده می‌شود، زیرا از 14جلدِ آن تاکنون 10 جلد منتشر شده است. تألیف بیش از 12 جلد کتاب درباره حافظ و حافظ شناسی، ترجمه قرآن کریم با 4 هزار یادداشت در ذیل صفحات و واژه نامه ای با 12 هزار لغت، تألیف فرهنگ شش جلدی انگلیسی - فارسی «واژه پژوهی» در كارنامه ایشان است و  برخی از تألیفات او عبارتند از: هنری میلر (ترجمه)، شیطان در بهشت (ترجمه)، علم در تاریخ (ترجمه)، هابیل و چند داستان دیگر (ترجمه)، عرفان و فلسفه (ترجمه)، علم و دین (ترجمه)، تاریخ فلسفه (ترجمه)، کتیبه ای بر باد، پوزیتیویسم منطقی، ذهن و زبان حافظ، فرهنگ موضوعی قرآن مجید، حافظ نامه، چهارده روایت، سیربی سلوک، دایره المعارف تشیع است.

او بیش از 50 کتاب تألیف یا ترجمه و هزار مقاله در مطبوعات منتشر کرده است. از این تعداد 320 مقاله، نقد علمی بوده که از این نظر پیشکسوت نقدنویسی در ایران است. اما عمده‌ی شهرت خرمشاهی پژوهشهای قرآنی، ترجمه‌ی قرآن و نیز کتابهایی است که در مورد حافظ نوشته است. 15 جایزه‌ی علمی گرفته که چهار مورد آن مربوط به کتابهایی است که برگزیده‌ی کتاب سال شده‌اند. ترجمه‌ای دقیق و فنی از قرآن کریم، ترجمه‌ی «دین‌پژوهیِ» میرچا الیاده، ترجمه‌ی «عرفان و فلسفه‌»ی استیس، تألیف «چارده روایت» درباره‌ی شعر و شخصیت حافظ، تألیف «جهانِ غیب و غیبِ جهان»، تألیف «تفسیر و تفاسیر جدید»، ترجمه‌ی «خدا در فلسفه» و چند ده کتاب دیگر از جمله‌ آثار خرمشاهی است. او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شده است و امسال در برنامه بزرگداشت روز قزوین توسط شهرداری قزوین به عنوان چهره ماندگار از ایشان تقدیر كردند.

 

  

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز