خبرگزاری کار ایران

پیام شهردار تهران به نهمین همایش سیمای شهری قزوین در برج میلاد:

برگزاری نهمین همایش سیمای شهری، حركت علمی و دانش محور است

asdasd
کد خبر : ۵۴۲۱۳

برگزاری نهمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و چهارمین همایش توسعه شهری با رویکرد منظر تاریخی شهر توسط شهرداری قزوین یك حركت علمی و دانش محور است.

شهردار تهران در پیامی به نهمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و چهارمین همایش توسعه شهری با رویکرد منظر تاریخی شهر در برج میلاد توسط شهرداری قزوین گفت: برگزاری نهمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و چهارمین همایش توسعه شهری با رویکرد منظر تاریخی شهر توسط شهرداری قزوین یك حركت علمی و دانش محور است.
 
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دكتر محمدباقر قالیباف در پیامی به نهمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و چهارمین همایش توسعه شهری با رویکرد منظر تاریخی شهر در برج میلاد توسط شهرداری قزوین افزود: امیدوارم این حرکت علمی و دانش محور که توسط مجموعه مدیریت استان و به ویژه به همت شورای اسلامی و شهرداری قزوین که سالیان متمادیست آغاز شده و امسال نهمین دوره آن را شاهد هستیم؛ شکوفایی و رونق بیش از پیش فرهنگی، اجتماعی و اقتصاد شهرهای تاریخی کشور را  بر محور میراث فرهنگی و گردشگری موجب شود.
 
در پیام شهردار تهران كه در نهمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و چهارمین همایش توسعه شهری با رویکرد منظر تاریخی شهر در برج میلاد قرائت شد، آمده است: منظر تاریخی بازتاب هویت فرهنگی- تاریخی شهر در چهره ی امروز آن است. درک این منظر تاریخی و حفظ و تقویت آن در سیمای شهری بی شک در حفظ، احیاء و معرفی هویت فرهنگی – تاریخی شهر نقشی غیر قابل انکار دارد که فراموشی آن زمینه ساز شکل گیری و رشد تصویری ناهمگون و ناموزون در سیمای شهر خواهد شد.
 
وی در این پیام با بیان اینكه سیما و منظر شهری کیفیت فرم بصری و تناسبات کالبدی محیط است که از طریق نحوه ارتباط و هماهنگی بین اجزا متشکله به عنوان یک کل یا یک مجموعه واحد دیده می شود؛ بیان كرد: در این میان منظر تاریخی تبلور هویت ایرانی- اسلامی را در پهنه تصویری شهر احیاء و نگهداشت عناصر معماری ایرانی را در آن چارچوب فراهم خواهد كرد؛ توجه به این مسأله چنانچه مورد اهتمام جدی نهاد مدیریت شهری و سایر دستگاه های مسوول قرار گیرد به باز زنده سازی هویت در محلات، کالبد ساختمان‌ها و تک تک عناصر کالبدی سازنده شهر منجر خواهد شد.
 
دكتر قالیباف در پیام خود منظر تاریخی شهر را به عنوان سرمایه‌ای غیر قابل تجدید در شهر دانست و بیان كرد: باید با نگاهی جامع و اصولی حفظ شود چرا که تخریب یا مداخله غیر کارشناسانه در منظر تاریخی به منزله تخریب هویت شهر، شهروندان و در نگاهی فراتر تخریب هویت ملی ماست؛ برهمین اساس توجه به منظر تاریخی شهر در طرح های توسعه شهری امری غیر قابل اجتناب و ضروری است.
 
وی ادامه داد: در این میان حفظ عناصر سازنده مناظر تاریخی در شهر همچون طبیعت سرزمینی، فضاهای عمومیآثار فرهنگی، تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، با رویکرد احیاء و بهره برداری مؤثر به جای نگرش موزه ای می تواند راهگشا و اثربخش باشد.
 
این مقام مسوول با اظهار اینكه توسعه شهری پیرامون این اماکن، بافت های تاریخی و نمادهای به جا مانده از گذشتگان باید به گونه ای باشد که منظر تاریخی مانند یک درگاه گذر به پیشینه ی ما تلقی گردد، افزود: درگاهی که ضمن فراهم سازی زمینه عبرت از گذشته بر نقاط قوت هویتی و تاریخی ما صحه بگذارد. باور دارم اگر مدیریت شهری در جایگاه اصلی خود به مثابه ی یک نهاد اجتماعی عمل کند بخش عمده ای از این ضرورت محقق خواهد گشت.
 
دكتر قالیباف در پیام خود با بیان اینكه بهره گیری ویژه از گردشگری برای ایجاد رونق کسب و کار و پویایی اقتصاد شهر با تکیه ی صحیح و اصولی بر اصالت و هویت منحصر به فرد منظر تاریخی در هر شهر می تواند به عنوان یک منبع مولد برای مدیریت شهری جهت تأمین منابع و نیز انگیزه ای برای حفظ اماکن و بافت تاریخی شهر باشد، گفت: از سوی دیگر شهروندان نیز در صورت وجود قوانین و مقررات جامع، شفاف و یاریگر مالکین خصوصی و نیز در سایه بهره گیری مؤثر از منظر تاریخی شهر به عنوان یک موهبت فرهنگی و اقتصادی شوق مشارکت در حفظ منظر تاریخی شهر را به جای تلاش در تغییرات بنیادین و مخرب پیدا خواهند کرد.
 
وی در پایان پیام خود گفت: امیدوارم این حرکت علمی و دانش محور که توسط مجموعه مدیریت استان و به ویژه به همت شورای اسلامی و شهرداری قزوین که سالیان متمادیست آغاز گشته و امسال نهمین دوره آن را شاهد هستیم؛ شکوفایی و رونق بیش از پیش فرهنگی، اجتماعی و اقتصاد شهرهای تاریخی کشور را  بر محور میراث فرهنگی و گردشگری موجب گردد و منظر و هویت تاریخی شهر قزوین نیز در پهنه این نگاه حفظ و شهروندان محترم قزوینی از در آمدهای پایدار و کارآفرینی مبتنی بر سرمایه های فرهنگی و تاریخی شهر برخوردار گردند.
 
گفتنی است؛ این پیام در محل برگزاری نهمین همایش ملی شهر و سیمای شهری و چهارمین همایش توسعه شهری با رویکرد منظر تاریخی شهر در برج میلاد توسط سید مازیار علوی، مشاور میراث فرهنگی شهردار تهران قرائت شد.
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز