خبرگزاری کار ایران

در دیدار هیأتی از اسقفان کلیسای ارتدوکس رخ داد/

توصیه‌های آیت‌الله العظمی جوادی آملی به اسقف‌های بخارست

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۲۹

ایلنا - قم، خداوند، فرهیختگان مسیحیت، نخبگان یهودیت، دانشمندان پیرو ادیان ابراهیمی و مسلمان را به عنوان عالمانی که جای انبیای الهی نشسته‌اند، مورد سوال قرار می دهد؛ بنابراین اگر مشکلی در جامعه بشری رخنه کند، آنان مسئول هستند.

خداوند، فرهیختگان مسیحیت، نخبگان یهودیت، دانشمندان پیرو ادیان ابراهیمی و مسلمان را به عنوان عالمانی که جای انبیای الهی نشسته‌اند، مورد سوال قرار می دهد؛ بنابراین اگر مشکلی در جامعه بشری رخنه کند، آنان مسئول هستند.

به گزارش ایلنا، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار هیأتی از اسقفان کلیسای ارتدوکس و اساتید دانشگاه بخارست رومانی که امروز در بنیاد علوم وحیانی اسراء در قم برگزار شد، برخی از اصول و مشترکات همه انبیای را ذکر کردند.

ایشان با اشاره به اهمیت مسئله توحید، تصریح کردند: توحید این است که حقیقت بی‌کران و نامحدودی، جهان، انسان و رابطه انسان و جهان را آفریده است؛ همه انبیای الهی جوامع انسانی را به این حقیقت بی‌کران دعوت می‌کنند.

معظم‌له با تأکید بر این که هیچ پیامبری مردم را به خود دعوت نکرده است، افزودند: همه انبیا آمده‌اند تا بگویند، بنده خدا و مطیع دستورات او بوده و مسافر ابدی هستند؛ انبیای الهی همه را به لقای آفریدگار دعوت کردند.

این مرجع تقلید با بیان این که مبدأ و معاد و راهی که انسان را از مبدأ به معاد مرتبط می‌کند، حق است، یادآور شد: خدایی که جهان، انسان و رابطه انسان و جهان را آفرید، حقیقتی نامتناهی است؛ اگر حقیقتی نامتناهی شد، موجود و حقیقت دیگری در قبال او جا ندارد؛ زیرا نامتناهی، جایی برای حقیقت دیگر نمی‌گذارد.

ایشان با اشاره به این که انسان در مواجه با مرگ، مرگ را می‌میراند نه بمیرد، ادامه دادند: هدف همه انبیا این است که انسان در برخورد با مرگ پیروزمند از صحنه بیرون بیاید؛ یعنی مرگ را زیر پا له کرده و وارد برزخ، قیامت و بهشت می‌شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی، مرگ را نوعی از پوست در آمدن عنوان کرد و اظهار داشتند: برخی از انسان‌ها معتقدند انسان با مرگ از بین می‌رود؛ در حالی که همه انبیا آمده‌اند تا بگویند، انسان با مردن زند‌ه‌تر می‌شود.

معظم‌له با تأکید بر این که جهان بعد، در انتظار انسان بوده و انسان بعد از مرگ زنده است، تصریح کردند: هر زنده‌ای نیازهایی دارد؛ بعد از مرگ نمی‌توان نیازها را با تجارت و رابطه حل کرد، بلکه باید در دنیا با عقاید، رفتار، گفتار و منش خوب و نیکو، ره‌توشه آن عالم را آماده نماییم.

این مرجع تقلید افزودند: خداوند متعال، فرهیختگان مسیحیت، نخبگان یهودیت، دانشمندان پیرو ادیان ابراهیمی و مسلمان را به عنوان عالمانی که جای انبیای الهی که همه مردم را به اخلاق، رعایت حقوق و زندگی مسالمت آمیز دعوت می‌کردند، نشسته‌اند، پس از مرگ مورد سوال قرار خواهد داد؛ بنابراین اگر مشکلی در جامعه بشری رخنه کند، دانشمندان و فرهیختگان مسئولند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با مد نظر قرار دادن حس مشترک در میان پیروان ادیان الهی، ابراز داشتند: این حس مشترک، نه شرقی و نه غربی است؛ بلکه معرفتی قلبی است؛ آنچه خدای سبحان در درون انسان نهاد، نه در شمال، نه در جنوب، نه در غرب و نه در شرق است.

ایشان با اشاره به حدیثی از ائمه اطهار(ع) گفتند: همین بیان در کلمات انبیای الهی آمده است؛ فرشته‌ها در هر مجلس علم، خواه حوزه و یا دانشگاه‌های دینی، حضور داشته و بال‌های خود را به عنوان فرش پهن می‌کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: فرشتگان با این کار ضمن عادت به پر درآوردن در دانشمندان، به آنان آیین پرواز را آموزش می‌دهند؛ اگر کسی پر درآورد، باید از آیین پراوازش استفاده نماید.

معظم‌له با تأکید بر این که عالمان دین باید از جهت پرواز کنند، نه در جهت، اظهار داشتند: مرغ ملکوت بر خلاف مرغ‌های خاکی از جهت حرکت می‌کند، نه در جهت؛ یعنی از زمین به آسمان می‌رود، نه این آسمانی که پارکینگ و مرکز رفت و آمد سفینه‌هاست؛ بلکه آن، آسمان غیب و معناست.

مفسر قرآن کریم با اشاره به وقوع جنگ جهانی اول و دوم و تبعات ویران کننده این جنگ‌ها، خاطرنشان کردند: دانشمندان عصر جنگ اول و دوم جهانی در صحنه سوال و جواب الهی در رابطه با عمل به وظیفه خود چه پاسخی خواهند داد؟

ایشان با بیان این که خداوند متعال، انسان را همانند لوح نا نوشته خلق نکرده است، تاکید کردند: خداوند انسان را از یک جسم با روحی که با خودش مرتبط است، آفرید؛ در درون هر فردی فضیلت خواهی، عدالت خواهی و توحید حق نهادینه شده است؛ باید این امانت الهی را حفظ نمود.

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآور شدند: باید مراقب بود تا اغراض و غرائض روی این آیینه را نپوشاند، تا بتواند خدا و اسمای الهی را شفاف نشان دهد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: دانشمندان باید پیام الهی را خوب درک کرده، خود به آن عمل نموده و جامعه را از این نابسامانی‌های به وجود آمده برهانند.

براساس اعلام المصطفی، ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند: اسقفان کلیسای ارتدوکس و اساتید دانشگاه بخارست بتوانند در این سفر از ره‌آورد نظام اسلامی با خبر شده و در مسیر انبیای الهی که همان مسیر وحدت است، حرکت نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز