خبرگزاری کار ایران

دادستان قم در جمع خبرنگاران خبر داد؛

تجهیز ۱۰۰ مأمور موتور سوار برای مبارزه با فروشندگان خُرد مواد مخدر در قم

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۷۷

اعدام ۵ نفر در قم به جرم فروش انواع مواد مخدر/کشف اجساد خانم ۱۷ ساله و طلبه اصفهانی در قم/کشف ۲۰عتیقه مربوط به ۴ هزار سال پیش از قاچاقچیان در قم/جانمایی برای کف‌تر فروشان قم/چاقو کشی جزو جرائم مشهود است.

ایلنا: دادستان عمومی و انقلاب قم در پاسخ به سؤالی در خصوص گسترش فعالیت‌های فروشندگان خُرد مواد مخدر با موتور سیکلت در برخی نقاط قم، گفت: یک تیم ۱۰۰ نفره از موتور سیکلت سواران ستاد مبارزه با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی در حال آماده شدن هستند که این مأموران فضای نا‌امنی را برای فعالیت فروشندگان خُرد مواد مخدر که با موتور سیکلت اقدام به این کار می‌کنند فراهم خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، «مصطفی برزگر گنجی» دادستان عمومی و انقلاب استان قم، ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که بامداد امروز دوشنبه ۴ شهریورماه، ۵ نفر از محکومان دادگاه انقلاب به دلیل تهیه و فروش انواع مواد مخدر در زندان‌های قم اعدام شدند، اظهار داشت: اولین فرد در این خصوص به جرم مشارکت در تهیه و فروش ۳۵۴ کیلوگرم تریاک، دومین فرد به جرم فروش ۲۰۰ کیلوگرم تریاک، سومین فرد که یک فرد بلوچ باشد به جرم فروش ۱۵ کیلوگرم کراک که این ماده مخدر صنعتی حتی در صورت بالای ۳۰ گرم نیز شامل حکم اعدام می‌شود، چهارمین فرد به جرم حمل ۳ کیلو مرفین فشرده یا کراک و در ‌‌نهایت نفر پنجم به جرم فروش ۲ کیلو کراک و مشارکت در فروش ۳ کیلوگرم دیگر از این ماده مخدر صنعتی، اعدام شدند.

وی خاطرنشان کرد: باید در مورد برنامه‌های آگاهی بخش رسانه ملی و صدا و سیمای قم در خصوص مضرات ماده مخدر صنعتی کراک تشکر کرد؛ به نظر بنده صدا و سیما با پخش این برنامه‌ها کار بزرگی کرد که شاید خود آن‌ها از بزرگی آن اطلاع نداشته باشند؛ خوشبختانه امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توان گفت امروز دیگر در قم کراک نداریم و کسی این ماده مخدر صنعتی را مصرف نمی‌کند و کشفیاتی هم در این زمینه نداریم.

دادستان عمومی و انقلاب استان قم با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته قم از مسیر ترانزیت مواد مخدر، خارج شده و این موضوعی است که پلیس مبارزه با مواد مخدر رسما آن را اعلام کرد، گفت: گرچه به سبب تلاش‌های صورت گرفته قم از مسیر ترانزیت مواد مخدر خارج شده، اما نباید برخی خیال کنند که حساسیت‌های ما در این مورد کم شده، چرا که این طور نبوده و در همین ۵ ماهه اول امسال حدود ۵ تن انواع مواد مخدر در استان قم کشف شده است؛ که آخرین مورد آن مربوط به کشف ۱۸۰ کیلو گرم مرفین که ماده اولیه مخدرهای صنعتی باشد بود؛ این ۱۸۰ کیلوگرم مرفین در داخل یک تریلی آجر و سفال جاسازی شده بود که با تلاش‌های مأموران مربوطه این محموله کشف و مشخص شد هیچ یک از مسببین این جرم مربوط به شهر قم نبودند.

وی در ادامه سخنان خود به پیدا شدن جسد خانمی در شهرک قدس قم اشاره کرد و با بیان اینکه این موضع انعکاس گسترده‌ای داشته است، گفت: جسد پیدا شده مربوط به خانمی ۱۷ ساله و مجرد و متولد سال ۱۳۷۵ بود که در شهرک قدس پیدا شد و در معاینات ظاهری پزشکی قانونی اثری از قتل در وی پیدا نشده است.

گنجی با تأکید بر اینکه البته آن چیزی که با عنوان قتل سریالی خانم‌ها باشد به هیچ وجه در قم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: جسد پیدا شده این خانم ۱۷ ساله مربوط به تاریخ ۱۴ مردادماه سال جاری بود که البته خانواده مرحومه شکایتی در این خصوص از کسی نداشته‌اند و اثری از ضرب و شتم و تجاوز نیز در وی وجود نداشته است و البته ممکن است وی سکته کرده باشد.

وی افزود: جسد مردی هم در حریم راه آهن پیدا شد که مربوط به طلبه‌ای از اصفهان بود که با ناراحتی کبدی که از آن رنج می‌برد به سمت مسجد مقدس جمکران و برای شفا حرکت می‌کند، اما در مسیر راه به دلیل همین ناراحتی کبدی فوت می‌کند و خانواده این مرحوم هم شکایتی از کسی نداشته‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب قم در ادامه سخنان خود به دستگیری دو مأمور نما نیز اشاره کرد و گفت: دو نفر که سوار بر یک سواری بوده و تنها یک تابلوی ایست داشتند، جلوی ماشین‌هایی که یک راننده زن تنها در آن بوده را می‌گرفته و به بهانه‌های مختلف می‌گفتند که باید ماشین را به پاسگاه انتقال دهیم و در میانه راه با تهدید چاقو، راننده را به راه فرعی کشانده و کارت‌های بانکی، لپ تاپ، موبایل و... را به سرقت می‌بردند. این در حالی است که رانندگان زن باید بدانند که هیچ مأموری داخل ماشین کسی نمی‌نشیند و باید مشخصات ظاهری و کارت شناسایی یک مأمور انتظامی همراه داشته باشد که هیچ کدام از این علامت‌ها در این دو مأمور نما نبوده و ۳ راننده زنی که اسیر این دو سارق شده بودند، به دلیل کم دقتی خودشان به این وضع دچار شدند.

وی با بیان اینکه رانندگان زن باید ‌‌نهایت دقت را در برخورد با افراد داشته باشند، خاطرنشان کرد: البته هیچ یک از این دو سارق اهل قم نبوده و اکنون هم قرار بازداشت موقت دارند و از این رو از هر کسی که از این دو سارق شکایتی دارد می‌خواهیم که به ما مراجعه کنند.

گنجی در ادامه سخنانش به یک پرونده ورود به عنف اشاره کرد و گفت: خانم تازه عروسی در ساعت ۹ صبح در منزلش خواب بوده که کسی وارد خانه می‌شود و قصد تجاوز به او را داشته که با مقاومت خوب این خانم، آن فرد فراری می‌شود؛ در حال حاضر این فرد بازداشت است و قطعا مجازات سنگینی در انتظار او خواهد بود.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از تکرار مواردی از این دست، از تمام خانم‌ها می‌خواهیم که هنگام خواب، درب‌های منزل را قفل کنند و مواظبت‌های لازم دیگر را نیز لحاظ نمایند.

دادستان عمومی و انقلاب قم در ادامه به سرقت‌های یک طایفه خاص اشاره کرد و گفت: طایفه شرور «فیوج» که مقر آن‌ها در کرج بوده و متأسفانه با اقدامات خود تمام کشور را مبتلای به اقدامات خود کرده‌اند، در قم هم فعالیت‌هایی داشته‌اند. این طایفه شگرد خاصی برای سرقت دارند؛ برای مثال دو مرد به همراه سه زن و دو بچه سوار یک ماشین مدل بالا شده و به گونه‌ای که کسی به آن‌ها شک نکند، به دنبال خانه‌هایی می‌گردند که اهالی آن به هر دلیلی از جمله مسافرت در خانه نباشند و بعد با شگردهای خاص خود به آن خانه راه پیدا کرده و عملیات سرقت خود را شروع می‌کنند؛ در این نوع سرقت‌ها مردان وظیفه خاصی و زنان وظیفه خاص خود را داشته و بچه‌ها نیز به دنبال کار خود هستند.

وی افزود: نحوه دیگر سرقت طایفه «فیوج» تکدی‌گری است که با این عنوان وارد محلات شده و خانه‌های خالی را شناسایی می‌کنند. این در حالی است که تکدی‌گری جرم محسوب شده و مرکزی به عنوان ساماندهی تکدی گران به وجود آمده است. شهروندان هم باید به محض مشاهده متکدیان مشکوک با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.

گنجی یادآور شد: یک گروه از طایفه «فیوج» در قم دستگیر شده‌اند که قرار بازداشت موقت برای آن‌ها صادر شده است.

وی به دو مورد کودک آزاری هم در قم اشاره کرد و در ادامه گفت: مواردی از چاقو کشی هم وجود داشته که باید گفت چاقو کشی از جرم‌های مشهود است که نیاز به دستور قضایی برای جلب متهم ندارد. اگر فردی هم به این عنوان بازداشت شود، چه شاکی رضایت دهد و چه ندهد، تا تعیین تکلیف نهایی آزاد نشده و شامل مرخصی و عفو و آزادی نیز نمی‌شوند. کسانی هم که صرفا به حمل چاقو اقدام کنند بازداشت خواهند شد.

دادستان عمومی و انقلاب قم، از کشف تعدادی عتیقه با ارزش بالای تاریخی در قم خبر داد و گفت: توسط برادارنمان در سپاه علی ابن ابی طالب (ع)، تعداد ۲۰ قطعه عتیقه مربوط به ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) یعنی ۴ هزار سال پیش، از جمله سرنیزه، تبر، ظروف سنگی و... از قاچاقچیان کشف و ضبط شد که البته این عتیقه‌ها در قم، کشف نشده است. ۳ متهم این پرونده دستگیر، شدند که در بازداشت موقت به سر می‌برند.

وی در ادامه از ایجاد طرحی مشترک میان دادستانی قم وشهرداری این شهر خبر داد که بر اساس آن فروشندگان کف‌تر در قم، به مکان مشخصی منتقل و یک جانمایی خوب برای این موضوع صورت گیرد.

گنجی گفت: قطعا در صورت آماده شدن چنین مرکزی، دیگر اجازه فروش کفتری را در داخل شهر نخواهیم داد، چرا که این موضوع بهداشت همسایه‌ها و همشهریان را تهدید می‌کند.

وی از شناسایی قلعه‌های اطراف شهر قم خبر داد و گفت: تا کنون یک هزار و ۶۱۰ قلعه در منطقه دام شهر شناسایی شده و مابقی قلعه‌های مجهول المالک تخریب شده‌اند. شهرداری طبق قانون ماده ۵۵ شهرداری‌ها مکلف به انجام این کار شده است. همچنین قلعه‌های مشکوک اجازه بازرسی دارند و به این ترتیب تا کنون ۴۰ مورد قلعه مجهول المالک توسط شهرداری تخریب شده است. تاکنون بررسی قلعه‌های دام شهر تمام شده، و از این پس قلعه‌های سایر اطراف قم هم بررسی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب قم در پایان سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص گسترش فعالیت‌های فروشندگان خُرد مواد مخدر با موتور سیکلت در برخی نقاط قم، گفت: یک تیم ۱۰۰ نفره از موتور سیکلت سواران ستاد مبارزه با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی در حال آماده شدن هستند که این مأموران فضای نا‌امنی را برای فعالیت فروشندگان خُرد مواد مخدر که با موتور سیکلت اقدام به این کار می‌کنند فراهم خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز