خبرگزاری کار ایران

محمودرضا برازش در چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ:

صنعت چاپ؛ بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است

کد خبر : ۲۰۴۲۷۴

از بین رفتن بخش زیادی از محصولات کشاورزی ناشی از ضعف صنعت بسته‌بندی است / گردش مالی صنعت چاپ در جهان حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است و سهم ایران در این حوزه بسیار اندک است / وام‌هایی با کارمزد بیش از ۲۰ درصد انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌گذارد.

محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ که عصر روز شنبه بیست و دوم شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد گفت: تحولات صنعت چاپ در دهه های اخیر با بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال گردش مالی، از تمامی صنایع دیگر در کشور پیشی گرفته و بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برازش با اشاره به برنامه های دفتر امور چاپ اظهار داشت: تقویت نظام چاپ و بسته بندی و کمک به تجهیز ناوگان صنعت چاپ از جمله برنامه‌های این دفتر است. چرا که یکی از دلایل واردات انبوه تجهیزات و ماشین آلات چاپ، وام‌ها با کارمزد بیش از ۲۰ درصد است که انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این صنعت باقی نمی گذارد.

او ادامه داد: از بین رفتن بخش زیادی از محصولات کشاورزی ناشی از ضعف صنعت بسته بندی کشور است و لازم است درباره حل مشکلات این حوزه تدبیری جدی اندیشید.

وی با تاکید بر اینکه نخستین گام برای حل مشکلات صنعت چاپ، داشتن اطلاعات صحیح درباره این صنعت است افزود: نبود تجهیزات و توسعه نامتوازن بخش های مختلف صنعت چاپ موجب به وجود آمدن مشکلاتی در این حوزه شده که امیدواریم با انجام آمارگیری سراسری در سال جاری در صنعت چاپ، بخشی از این مشکلات برطرف شود.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: با توجه به اینکه گردش مالی صنعت چاپ در جهان چیزی در حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است سهم ایران در این حوزه بسیار اندک است. این در حالی است که متاسفانه تنها در ۹ ماه گذشته بیش از ۶۰۰ هزار تن محصولات چاپی به ارزش حدود ۷ میلیارد دلار به کشور وارد شده است. در حالی که چاپخانه های کشور با کمبود تقاضا روبرو هستند.

او افزود: سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال محصولات چاپی وارد کشور می شود که امیدواریم با طرحی که مجلس شورای اسلامی در پایان سال ۹۲ در دستور کار خود قرار داده است، بخشی از این مشکل حل شود.

برازش با اشاره به اینکه امسال تمامی استانهای کشور در بررسی و معرفی افراد واجد شرایط به چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، فعالیت جدی داشتند، از اتحادیه های حوزه چاپ و تشکل های صنفی به جهت برگزاری مراسم جشن ملی صنعت چاپ و اهدای جوایز این جشنواره تقدیر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز