خبرگزاری کار ایران

علی شجاعی صائین خبر داد:

واگذاری ممیزی به ناشران در مهرماه / ناشران نترسند قرار نیست سختگیری شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۹۴۲

به دنبال اعلام موضع وزارت ارشاد در واگذاری ممیزی به ناشران قانون‌مدار، علی شجاعی صایین از اجرایی شدن این طرح در مهرماه سالجاری خبر داد / قرار نیست سختگیری شدید داشته باشیم چون اشتباه ممکن است پیش آید.

واگذاری ممیزی به ناشران اولویت‌بندی شده و ناشران دولتی در اولویت اصلی قرار دارند. به احتمال زیاد ناشران خصوصی با این طرح محتاطانه برخورد می‌کنند.

علی شجاعی صایین(مدیر دفتر توسعه کتابخوانی) به خبرنگار ایلنا گفت: الان فعالیت‌های دفتر توسعه کتابخوانی بیشتر منوط به بحثممیزی می‌شود و کارهای کتابخوانی را دیگر بخش‌ها مثل خانه کتاب و دفتر مطالعات فرهنگی انجام می‌دهند. من تلاش کردم این نکته را یادآوری کنم که نیازمند تغییر رویکرد هستیم. اگر رویکرد ما به کتابخوانی تغییر نکند و تقاضایی نباشد؛ افزایش دسترسی به کتابخانه‌ها فایده‌ای ندارد.

وی افزود: طی ۸ ماه گذشته در اداره کتاب، آن بخش از کتاب‌هایی که ناشران و نویسندگان تقاضای تجدیدنظر داشتند دوباره به جریان افتادند و به جز ۵۰ یا ۶۰ اثر، بقیه را در این مدت پاسخ داده‌ایم.

شجاعی درباره‌ی بررس‌های کتاب گفت: بررس‌های ما کارمند نبودند و نیستند و مجموعه‌ای از همکاران بیرون از اداره با ما همکاری می‌کنند و سطح کارشناسان افزایش یافته است و با تعاملی که با هیئت نظارت خواهیم داشت؛ تغییراتی هم خواهیم داشت.

وی افزود: مهمترین اتفاق در این مدت فراهم کردن امکان بازبینی را برای اعتراض ناشران و نویسندگان است و آیین‌نامه واگذاری ممیزی کتاب به ناشران نیز تصویب شده که مهرماه آن را اجرایی می‌کنیم.

شجاعی ادامه داد: هر ناشری که مایل باشد می‌تواند ممیزی را به عهده بگیرد البته اولویت به ترتیب با ناشران دولتی، ناشران بخش عمومی و بعد بخش خصوصی است. بررسی مجوز کتاب‌ها هم به ترتیب اولویت کتاب‌های فنی - مهندسی سپس پزشکی و در آخر کودک و نوجوان قرار دارند.

شجاعی درباره این طرح گفت: هر ناشری که داوطلب بود می‌تواند بعد از اعلام نهایی این طرح اقدام کند و با توجه به ضوابطی که وزارت ارشاد برای آن درنظر گرفته، برای آن اقدام کند. بعد از اظهارنظر ناشران دربارة مجوز کتاب، برخی کتاب‌ها را بررسی می‌کنیم.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که ناشران خصوصی برای این طرح با احتیاط برخورد کنند.

شجاعی صائین گفت: همانطور که ما در مسیر مجوز دادن ممکن است دچار اشتباه شویم یعنی به کتابی نباید مجوز دهیم و به اشتباه مجوز دهیم یا به کتابی باید مجوز می‌دادیم و نداده‌ایم، ناشران نیز شاید دچار اشتباه شوند و اگر ناشری در این مسیر اشتباه کرد اشکالی ندارد و قرار نیست سختگیری شدید داشته باشیم چون اشتباه ممکن است پیش آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اول اردیبهشت ۱۳۹۳ در اولین نشست اعضا هیات نظارت بر کتب بزرگسال و کودک و نوجوان گفت: می‌توان با تمهیدات لازم، چاپ کتاب ازسوی برخی از ناشرانی را که سابقه تخلف ندارند یا نهادها و شخصیت‌هایی که نیاز به ممیزی و نظارت وزارت ارشاد ندارند، به خود آنها سپرد و این وزارتخانه بیشتر بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تمرکز کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز