خبرگزاری کار ایران

الهدی با «مختوم‌قلی» به دیار باقرخان می‌رود

کد خبر : ۲۰۶۰۷۲

مختوم قلی بزرگترین شاعر ترکمن است که شعر و سخن خود را در خدمت اعتلای اندیشه های اخلاقی، عرفانی و اجتماعی قرار داده / «گزیده دیوان مختوم‌قلی فراغی» به دو زبان فارسی و ترکمنی و در دو قطع وزیری و جیبی در نمایشگاه استانی کتاب تبریز عرضه می شود.

انتشارات الهدی با تازه‌ترین آثار خود از جمله «گزیده دیوان مختوم‌قلی فراغی»، میهمان نمایشگاه استانی کتاب تبریز می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ این گروه انتشاراتی با ۴۳ عنوان کتاب از آثار منتشر شده خود طی ۵ سال اخیر، در نمایشگاه کتاب استانی در آذربایجان شرقی شرکت می‌کند. «گزیده دیوان مختوم‌قلی فراغی» به دو زبان فارسی و ترکمنی و در دو قطع وزیری و جیبی از جمله آثار منتشر شده الهدی در سال ۱۳۹۳ است که به همراه ۴۲ عنوان دیگر به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو و فرانسه در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

«گزیده دیوان مختوم‌قلی فراغی» که ویژه گویش ترکمن به طبع رسیده، در بخش‌هایی چون سخن آغازین، حرفی از شرحی بی‌نهایت، اشعار، معنی لغات و شرح اصطلاحات عرفانی، فرهنگ اعلام و منابع و ماخذ منتشر شده و اشعار مختوم‌قلی را به زبان ترکمنی و با ترجمه فارسی در خود جای داده است.

مختوم قلی بزرگترین شاعر ترکمن است که شعر و سخن خود را در خدمت اعتلای اندیشه های اخلاقی، عرفانی و اجتماعی قرار داده. یکی از ویژگیهای شعر و سخن مختومقلی، خردگرایی اوست؛ از این منظر میتوان او را با رودکی، فردوسی و ناصرخسرو مقایسه کرد که هر سه از شاعران خردگرا و بزرگ ایران هستند.

جایگاه والای این شاعر ملی ترکمن باعثشده تا در سطح جهانی نیز فرهیختگانی همچون برتلس، الکساندر شودزکو، آ. ن ساموئیلیوویچ، نیکلای تیخاتوف و آرمینوس هرمان وامبری در مورد وی به نیکی اظهار نظر کنند.

«چهار عنصر بیدل» بازنوشته‌ای از سیدضیاء¬الدین شفیعی، مجموعه داستان¬های انتقادی «جوا چوا حوا خوا» نوشته زینب برخورداری، «روی ماه خداوند را ببوس» و «استخوان‌های خوک و دست‌های جذامی» نوشته مصطفی مستور با ترجمه روسی، لوح فشرده مجموعه ۵ جلدی آموزش زبان فارسی(آزفا) از دکتر یدالله ثمره، از دیگر آثار ادبی منتشر شده توسط الهدی است که در دویست و شصت و چهارمین نمایشگاه کتاب استانی در تبریز ارائه می‌شود.

همچنین کتاب های «انقلاب در مصر» نوشته حجت‌الاسلام‌ سید‌هادی خسروشاهی، «نگاشته‌هایی در باب تاریخ، زبان و فرهنگ ایران زمین» نوشته مرحوم دکتر سیروس ایزدی، «جریان‌های تصوف در آسیای مرکزی» نوشته احمد پاکتچی، «فرهنگ و تمدن در آفریقا» نوشته محمدرضا حاتمی، «فرهنگ سنتی چین» از چانگ چی جین و ترجمه علی محمد سابقی، «اسلام هراسی در غرب» نوشته محمدرضا دهشیری، «قلعه‌ها و دژهای ایرانی» اثر ژان کلود ووآزن به دو زبان فارسی و انگلیسی و با تصاویر وی و با ترجمه مریم چهرقان، «اطلس شیعه» از رسول جعفریان و «امام خمینی و انسان‌سازی» نوشته دکتر محمدرضا وصفی با ترجمه عربی، «مردم سالاری دینی» از محمدباقر خرمشاد با ترجمه انگلیسی و «نوبهار جان و دل» مجموعه بیانات مقام معظم رهبری پیرامون حج به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو از مجموعه آثار الهدی در نمایشگاه کتاب تبریز است.

حضور الهدی در نمایشگاه‌های کتاب استانی از دوم شهریورماه سال جاری با شرکت در نمایشگاه کتاب استان همدان آغاز شد و پس از شرکت در نمایشگاه‌ کتاب در استان‌های زنجان و اصفهان هم اکنون در نمایشگاه کتاب استان مرکزی(اراک) حاضر است.

موسسه بین‌المللی الهدی از هفتم تا سیزدهم مهرماه در دویست و شصت و چهارمین نمایشگاه کتاب استانی میهمان آذربایجان شرقی و مردم فرهنگ‌دوست تبریز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز