خبرگزاری کار ایران

رونمایی از جلد پانزدهم دایره‌المعارف کودکان با حضور علاقمندان به دنیای کودکان؛

فرهنگ از آسمان بر سر ملتی نمی‌بارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۸۹۹

فرهنگ از آسمان بر سر ما نمی‌ریزد بلکه باید فرهنگ را از درون خودمان و از درون جامعه رشد و گسترش دهیم. مهدی محقق گفت: تاسف‌ور است که در آموزه‌های دینی ما به کتاب بسیار تاکید شده و ما در رده‌بندی میزان مطالعه در جهان در رتبه سی و پنجم باشیم.

مراسم رونمایی از پانزدهمین جلد دایره‌المعارف کودکان و نوجوانان به همراه بزرگداشت توران میرهادی شب گذشته؛ سه‌شنبه ۸ مهرماه؛ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فاطمه معتمدآریا که در این برنامه حضور پیدا کرده بود؛ طی سخنانی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های شورای عالی کتاب کودکان به خصوص تلاش‌های توارن میرهادی گفت: این کتاب با همراهی و همکاری سه زن بزرگ طراحی و پایه گذاری شد و بیش از ۳۰ فرهیخته در تهیه کردن کتاب همکاری کردند.

وی در ادامه افزود: شورای کتاب کودک بدون هیچ حمایتی از دولت و نهادهای دیگر در داخل و خارج از کشور بزرگ‌ترین کار را برای نوجوانان کرد و این عمل به جز عشق به کودکان و نوجوانان انگیزه دیگری نداشت.

نوش‌آفرین انصاری نیز گفت: بودن درکنار کسانی همچون توران میرهادی حس‌های زیادی را در انسان پرورش می‌دهد. تاسیس شورای کتاب کودک یک اندیشه بزرگ بود که امروز به یک مسئولیت بزرگ تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ۴۱ سال کار فرهنگی برای کودکان مانند مسافرت و صعود به یک قله است که این سفر هم برای مسافر و هم دیگران شگفت‌انگیز است.

انصاری در ادامه افزود: آرمان ما تدوین دانشنامه‌ای برای کودکان و نوجوانان و خانواده ایرانی و کودکان پارسی‌زبان در سراسر دنیا است.

وی با اشاره به رونمایی از پانزدهمین جلد فرهنگ‌نامه کودکان گفت: هرچند این فرهنگ‌نامه دارای ۲۲۳ مقاله و ۶۶۰ تصویر است اما در پشت هر جلد از این فرهنگ‌نامه دنیای قصه شگفت‌انگیز قرار دارد. باید در چنین کارهای به صورت جمعی حرکت کنیم و خانواده‌ها نیز باید باشند و من همین جا باید از همسران زن و مردی که در ۳۵ سال گذشته گشاده‌دست و گشاده‌رو درکنار فرهنگ‌نامه بودند؛ تشکر کنم.

ایران گرگین(سرویراستار شورای کتاب کودک) هم در سخنرانی‌اش گفت: امروز ۱۱ سال از آغاز به‌کار نگارش این فرهنگ‌نامه می‌گذرد و جلد پانزدهم امروز منتشر شده است. اما چاپ و انتشار این فرهنگ‌نامه بدون حمایت اهالی فرهنگ و هنر ممکن نیست.

وی در ادامه افزود: ویژگی فرهنگ‌نامه ماندگاری آن است و ماندگاری زمانی است که دسترسی به آن وجود داشته باشد. موفقیت چنین کارهایی زمانی بدست می‌آید که در بستر جانعه به خوبی دیده شود.

مهدی محقق در بخش دیگری از این مراسم گفت: مسائل فرهنگ‌نامه از رخدادهای مهمی است که در تاریخ ایران نقش مهمی دارد. کتاب قانون و شفا از آثار ابوعلی سینا به نوعی دایره‌المعارف فلسفی و پزشکی است.

وی با اشاره به فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان گفت: ما تاکنون دایره‌المعارف‌های حرفی بسیار داشتیم اما دایره‌المعارفی که اصطلاح‌های علمی را توضیح بدهد نداشته‌ایم و در این میان این دایره‌المعارف کودکان و نوجوانان بسیار مهم است زیرا پاسخگوی بخش مهمی از جامعه که کودکان هستند، است.

محقق با اشاره به اهمیت کتابخوابی در کودکان گفت: باید کوکان را از کودکی کتابخوان کرد و بسیار تاسف‌ور است که زمانیکه در آموزه‌های دینی ما به مساله کتاب بسیار تاکید شده؛ ما در رده‌بندی میزان مطالعه در جهان در رتبه سی و پنجم باشیم.

وی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ گفت: فرهنگ از آسمان بر سر ما نمی‌ریزد بلکه باید فرهنگ را از درون خودمان و از درون جامعه رشد و گسترش دهیم.

توران میرهادی نیز طی سخنانی گفت: من دانشجو بودم که بعداز جنگ جهانی دوم به اروپا رفتم و در آنجا دیدم که جنگ چه کرده است و برای من سوال بود که چرا آدم‌ها باهم جنگ می‌کنند و زمین را از بین می‌برند. من متوجه شدم که مشکل از نگاه حکومت‌هایی است که می‌خواهند انسان را مطیع بار آورند نه متفکر.

میرهادی ادامه داد: به ایران آمدم و مدرسه فرهاد را تاسیس کردم و سعی کردم در آن دانش آموزانی تربیت کنم که فقط گوش به فرمان نباشند.

وی با اشاره به روند انتشار فرهنگ‌نامه کودکان گفت: بعد از فوت همسرم بنابر وصیت وی با یک سوم ارثیه ایکه به من رسیده بود کاری را شروع کردم که امروز پس از سال‌ها نتیجه خوبی داده است. از سال ۵۸ پژوهش درباره این فرهنگ‌نامه را شروع کردم و همچنان خود را یک دانشجو می‌دانم.

حافظی(خیر مدرسه‌ساز و رئیس خیرین مدرسه‌ساز) نیز با اشاره به تلاش‌های این خیریه گفت: ما امروز بیشتر از دولت فضای آموزشی ایجاد کرده‌ایم و هم‌اکنون ۵۵۰ خیر در کشور و ۱۰۰۰ نفر در کل جهان در کار مدرسه‌سازی نقش دارند.

وی ادامه داد: سوادآموزی و کسب دانش بسیار مهم است زیرا آدم بی‌سواد حتی معنی دین را نیز نمی‌فهمد. به دنبال تاسیس خیرین مدرسه‌ساز خیرین مسکن ساز و کتابخانه ساز نیز تشکیل شده است.

در این مراسم که افرادی همچون سیدهادی خامنه‌ای، فاطمه معتمدآریا، مجتبی میرطهماسب، هوشنگ مرادی کرمانی و فروغ میرطهماسب حضور داشتند، کیک رونمایی از جلد پانزدهم فرهنگ‌نامه توسط توران میرهادی بریده شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز