خبرگزاری کار ایران

دبیر تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب تهران:

توزیع کتاب از اتاق فکر ناشر شروع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۲۷

اگر می‌خواهیم به رونق صنعت نشر و بالا رفتن میزان فروش کتاب در کشور فکر کنیم باید دلایل بسته شدن کتابفروشی‌ها را زیرنظر بگیریم و در صدد رفع آن‌ها باشیم.

دبیر تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب تهران؛ توزیع کتاب را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های صنعت نشر عنوان کرد.

هومان حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: توزیع کتاب در‌‌واقع از اتاق فکر ناشر شروع می‌شود و زمانی که یک ناشر تصیمیم به چاپ اثر یک مولف می‌گیرد؛ کلید چگونگی توزیع آن کتاب را می‌زند چراکه بحثاول و اصلی در توزیع هر کتابی مخاطب‌شناسی آن اثر است و اگر این مسئله به خوبی رعایت شود پله اول توزیع و فروش کتاب به خوبی چیده شده است.

وی ادامه داد: طراحی، صفحه‌بندی و حتی نوع فونت هم باید با درنظر گرفتن مخاطب هر کتاب باشد و عدم رعایت هرکدام از این ساختارها می‌تواند باعثبروز مشکل در فروش و توزیع کتاب شود.

وی در رابطه با ضعف تبلیغات کتاب در ایران گفت: در همه جای دنیا تبلیغات عمومی و محیطی برای هر محصولی توسط خود تولید‌کننده برنامه‌ریزی می‌شود و کتاب هم از این قضیه مستثنی نیست اما متاسفانه در ایران به دلایل مالی و اقتصادی ناشران و تولیدکنندگان کتاب توانایی و قدرت امکان استفاده از تبلیغات عمومی مثل رسانه‌های ملی و محلی، مطبوعات و… را ندارند و عملا این بار به دوش توزیع کنندگان می‌افتد.

دبیر تعاونی توزیع کنندگان کتاب تهران با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های کتابفروشان گفت: ما به طور کلی در کشور از کمبود کتابفروشی به عنوان ویترین اول و اصلی عرضه محصولی به نام کتاب رنج می‌بریم. اگر می‌خواهیم به رونق صنعت نشر و بالا رفتن میزان فروش کتاب در کشور فکر کنیم باید دلایل بسته شدن کتابفروشی‌ها را زیرنظر بگیریم و در صدد رفع آن‌ها باشیم. اینکه یک کتابفروشی قدیمی با سابقه‌ای نزدیک به ۳۰ – ۴۰ سال فعالیت بسته می‌شود اصلا نشانه خوبی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روال توزیع کتاب در کشور استانداردپذیر است، گفت: منکر مشکلات و کمبودهای حوزه توزیع در صنعت کتاب و نشر نمی‌شویم اما اگر مخاطب شناسی درستی برای کتاب‌ها صورت گرفته باشد همین سیستم توزیع آن کتاب را حتی به دور افتاده‌ترین شهرهای کشور هم می‌رساند. وقتی کتابی تنها برای دل ناشر یا مولف چاپ می‌شود نباید توقع داشته باشیم که مخاطب آن را مصرف کند.

وی افزود: در اصل سیستم توزیع متاثر از یک سری اتفاتی است که خودش نقشی در آنها ندارد. به عنوان مثال وقتی درست یک هفته مانده به مهر که پیک کاری یک کتابفروشی است در یک شهرستان کوچک نمایشگاه کتاب برگزار می‌کنند عملا تمام ظرفیت یکساله فروش کتاب در آن شهرستان مصرف می‌شود و توزیع کننده هم طبعا برای ارسال کتاب به معدود کتابفروشی‌های آن منطقه به مشکل خواهد خورد.

حسن‌پور در پایان گفت: نگرش فرهنگی جامعه است که مخاطب ایجاد می‌کند و ایجاد نگرش هم دولتی است و هم مردمی. با این تغییر نگرش است که مخاطبان به کتابفروشی‌ها بازمی‌گردند و چرخه حیات کتابفروشی‌ها به عنوان ویترین توزیع و عرضه کتاب ادامه می‌یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز