خبرگزاری کار ایران

آیا شهرداری‌ها بدهی ۶۴۰ میلیارد تومانی خود به نهاد کتابخانه‌ها را می‌پردازند؟

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۰۷۴

نهاد کتابخانه‌های کشور امسال نتوانسته‌ حتی یک جلد کتاب برای کتابخانه‌های زیرپوشش خود تهیه کند این درحالی‌ست که بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری‌ها به این نهاد از سال‌ها پیش پرداخت نشده؛ باقی‌مانده است.

علیرضا مختارپور بر لزوم اجرای ماده ۶ قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌ها مبنی بر الزام شهرداری‌ها به پرداخت نیم درصد درآمدها به نهاد کتابخانه‌ها تاکید کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ اظهار داشت: یکی از منابع اصلی بودجه نهاد کتابخانه‌های کشور درآمد شهرداری‌هاست و حتی قبل از انقلاب هم ۲.۵ درصد شهرداری‌های وقت به نهاد مربوط به امور کتابخانه‌های آن زمان قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر این الزام جهت تامین بودجه نهاد کتابخانه‌های کشور، ‌ تخصیص ۰.۵ درصد از درآمد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌های کشور یک قانون است که باید از سال ۱۳۸۲ به اجرا درمی‌آمد. تخطی از این قانون طی چند سال گذشته باعثشده تا شهرداری‌های کشور بیش از ۶۴۰میلیارد تومان به نهاد کتابخانه‌ها بدهی داشته باشند.

مختارپور در رابطه با نیاز‌های اساسی کتابخانه‌های کشور و اهمیت پرداخت بدهی شهرداری‌ها گفت: اگر این مبلغ در اختیار نهاد قرار بگیرد و ما هم برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم؛ می‌توانیم وضعیت کتابخانه‌های کشور را بهبود ببخشیم. متاسفانه کتابخانه‌های ما با کمبود‌های زیادی مواجه هستند. تجهیزات مستعمل و نبود قفسه به میِزان لازم و کتاب‌های تازه چاپ و جدید به شدت بر کیفیت کار کتابخانه‌های ما اثر گذاشته است و حتی در برخی مناطق کتابخانه‌هایی با سابقه بالای پنجاه سال ساخت داریم که باید به فکر تعمیر و بازسازی آن‌ها باشیم. طبعا تزریق چنین هزینه‌ای که کاملا هم قانونی است می‌تواند نیروی محرک خوبی برای احیای کتابخانه‌های کشور باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های کشور با اشاره به اینکه حیات کتابخانه‌ها در گروی خرید و تهیه کتاب جدید است؛ گفت: متاسفانه از ابتدای امسال ما به عنوان نهاد کتابخانه‌های کشور نتوانسته‌ایم حتی یک جلد کتاب برای تامین و تجهیز کتابخانه‌های زیرپوشش خود تهیه کنیم. این کاستی‌ها می‌تواند با پرداخت بدهی‌ شهرداری‌ها و الزام آن‌ها به اجرای ماده ۶ قانون اساسی تا حدود زیادی جبران شود.

مختارپور در رابطه با پرداختی که سال ۹۰ و با پیگیری وزارت اقتصاد وقت صورت گرفته بود و پاسخ به این سوال که آیا این هزینه واقعا با برنامه‌ریزی و مطابق تصمیم‌گیری‌های قبلی به بهبود کتابخانه‌ها کمک کرد، گفت: در سال ۹۰ وزارت اقتصاد از سرجمع دارایی‌های شهرداری‌ها یک مبلغی را به نهاد کتابخانه‌های کشور پرداخت کردند اما متاسفانه نهاد در آن سال مطابق با ضوابط عمل نکرد و همین امر باعثشد تا نمایندگان الزام از آن طریق را پیگیری نکنند.

وی در ادامه افزود: ما به نمایندگان تضمین می‌دهیم که درصورت پرداخت این بدهی و الزام شهرداری‌ها به پرداخت متوالی و همیشگی این ۰.۵ درصد، هزنیه کردن این بودجه مطابق قانون و ضوابط صورت می‌گیرد و حتی نمایندگان می‌توانند بر چگونگی اجرایی شدن این طرح نظارت داشته باشند.

مختارپور در پایان گفت: خوشبختانه کمیسیون فرهنگی مجلس چنین الزامی را برای بودجه سال ۹۳ درنظر گرفته است و کمیسیون بودجه و شوراها هم با این طرح موافقت کرده‌اند. نهاد هم الزام خود را در رعایت قانون اعلام می‌کند و امیدواریم بتوانیم خون تازه‌ای دررگ‌های کتابخانه‌های کشور تزریق کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز