خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

بهمنی: مخاطب با شعر مشیری شاعرانگی را تجربه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۵۲۷

شعر مشیری برای کسی که می‌خواهد به دنیای شاعری وارد شود، به نوعی نردبانی برای بالا رفتن است.

سوم آبان سالروز فوت فریدون مشیری است، شاعری که شعر کوچه‌اش در حافظه بیشتر ما ماندگار خواهد بود. با این حال عده‌ای معتقدند چون شعرهای مشیری در میان عموم مخاطب طرفدار دارد شعری ساده و حتی نوجوان پسند است محمدعلی بهمنی(شاعر) اما نظر دیگری دارد و از نقات قوت شعر مشیری و چرایی مطرح بودن این شاعر می‌گوید.

بهمنی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ویژگی‌های شعر مشیری گفت: ما شاعرانی داریم که شاید خیلی از تاریخ حضور آنان نگذشته است، ولی جزو میراثما هستند. این شاعران کسانی هستند که گویی هر کس برای ورود به گستره شعر باید آن‌ها را بشناسد و مشیری یکی از این گونه شاعران است و می‌بینیم حتا کسانی که چندان الفتی با شعر ندارند، شعر او را دوست دارند. شعر مشیری انگار دست انسان را می‌گیرد و او را به دنیای شعر دعوت می‌کند. شعر مشیری حتی اگر شعری ساده و به تعبیری نوجوان پسند هم باشد، باز هم جای مکثو نظر دارد و نمی‌توان این مسئله را مشکل شعر مشیری دانست.

وی ادامه داد: در اصل شعر نوجوان هر زمانه‌ای بعد از عبور از مسیری که طی می‌کند خود به خود شعری می‌شود که نه تنها برای نوجوانان بلکه برای نواندیشان و نوفکران بزرگسال هم یک تلنگر خواهد بود.
بهمنی در رابطه با سهل و ساده بودن زبان شعر مشیری گفت: ساده و سهل بودن زبان یک شاعر را نمی‌توان دلیلی برای خرده‌گیری به شعرهای او به حساب آورد. در حقیقت اگر بخواهیم روی سهل یا ممتنع بودن زبان یک شاعر یا نویسنده بحثکنیم باید این نکته را حتما مد نظر داشته باشیم که ساده بیان کردن یک شعر یا داستان به معنای گذشتن شاعر از مفاهیم پنهان به بهانه ساده‌گویی نیست.

او با اشاره به مفاهیم پنهان شعری در زبان ساده مشیری گفت: در شعر مشیری مفاهیم پنهان شعری با بضاعت خود مخاطب دریافت می‌شود و اینگونه نیست که شعرهای او به دلیل ساده بودن ابعاد ممتنع درونی ندارند. در حقیقت ساده بودن زبان شعرهای مشیری نقطه قوتی برای کارهای اوست چراکه باعثمی‌شود ابعاد ممتنع و کشفیات شعر در مخاطبی که شعر را می‌خواند خودش را نشان بدهد و خواننده این شعر‌ها می‌تواند با آن‌ها شاعرانگی را تجربه کند. به عبارت دیگر شعرهای مشیری مثل کلاس آغازین درس است که اگر معلم خوب باشد، شاگرد هیچ‌گاه او را فراموش نخواهد کرد. شعر مشیری این گونه است و برای کسی که می‌خواهد به دنیای شاعری وارد شود، به نوعی نردبانی برای بالا رفتن است. او کسی است که دست آدم را می‌گیرد.

بهمنی در رابطه با مقایسه شعر مشیری و شعر نیما و پاسخ به این سوال که شعر مشیری در حیطه شعر مدرن چه تفاوت‌هایی با شعر نیما دارد، گفت: شعر نیما در اصل سرآغاز یک تحول است و وقتی از این منظر نگاه کنیم گستره‌ای بیشتر از نام نیما را در برمی‌گیرد و می‌توان از شعر مدرن صحبت کرد. شعر مدرن هم با توجه به ابعادی که در شعر هر شاعر وجود دارد طبعا با هم متفاوت هستند و نباید شعرهای این دو نفر را با هم مقایسه کنیم.

وی در ادامه افزود: اما اگر قرار است بر اساس نام یک شاعر به بررسی شعرهای او بپردازیم و مثلا بگوییم شعر نیما یا شعر مشیری را بررسی می‌کنیم پس باید اول حوزه تفکری آن شاعر را بشناسیم و بر اساس ابعادی که در شعر هر فرد بارز و روشن است به نقد شعرهای شاعران متفاوت بپردازیم و دلیلی هم ندارد شعرهای شاعران مختلف با هم مقایشه شوند.

بهمنی در پایان گفت: وقتی از شعر مدرن حرف می‌زنیم باید به سراغ شناخت جهانی ابعاد این شعر برویم و شعر مشیری هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر می‌خواهیم از دید شعر مدرن به بررسی آثار او بپردازیم حتما باید این مسئله را مد نظر داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز