خبرگزاری کار ایران

نامزدهای انتخابات اتحادیه ناشران تاکید کردند:

مرجع صدور مجوز فقط وزارت ارشاد است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۲۳۱

مرجع ممیزی و صدور مجوز وزارت ارشاد است و وقتی کتابی از سوی این دستگاه مجوز گرفت هیچ نهاد دیگری نباید بتواند برای چاپ یا فروش آن کتاب مانع تراشی کند.

نامزدهای عضویت در هیئت مدیره اتحادیه ناشران در آخرین جلسه معرفی و تبیین برنامه‌های خود به پرسش‌ها و ابهامات اعضا پاسخ دادند. در این جلسه که شب گذشته شنبه ۳آبان با مدیریت نادر قدیانی و حسین کیایان اداره می‌شد پس از رای گیری از حضار مبنی بر پرسش شفاهی از کاندیدا‌ها، شرکت کنندگان در جلسه از اهداف و برنامه‌های نامزد‌ها سوال کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا: این جلسه با حضور نامزدهای داوطلب عضویت در هیئت مدیره، داوطلبین عضویت در بازرسی و جمعی از اعضای اتحادیه در محل ساختمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

مسعود پایدار داریان از گروه همگامان نشر در پاسخ به سوالی در مورد برنامه این گروه برای پیوستن یا نپیوستن به قانون کپی رایت گفت: ایران نمی‌تواند تا ابد جزیره‌ای دور افتاده از صنعت نشر بماند و برای الحاق به بازارهای جهانی هم نیازمند قبول قانون کپی رایت هستیم.

وی ادامه داد: مسئله مهم اما برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه است که خدای ناکرده باعثضرر‌ و‌زیان به ناشران و صنعت نشر کشور نشود. تاکید ما در نظر داشتن عادلانه منافع ناشران ایرانی در صورت پیوستن به این قانون جهانی است تا حقی از هیچ ناشر داخلی ضایع نشود و انحصار خرید و چاپ آثار خارجی هم در دست عده‌ای محدود احتکار نشود.

محمود آموزگار به عنوان نماینده گروه پیشکسوتان نیز در همین رابطه اظهار داشت: پیوستن به قانون جهانی کپی رایت بخشی از الزامات محلق شدن به سازمان تجارت جهانی است و ما هم باید در ‌‌نهایت آمادگی لازم برای قبول این قانون را کسب کنیم. کسانی که مخالف پیوستن ما به این قانون هستند درواقع ظرفیت‌های تولید را داخل کشور نمی‌بینند.

آموزگار در ادامه افزود: ما تا‌ به حال به دنبال مخاطب خارجی نبوده‌ایم و افق دید نشر ایران تنها محدود به داخل بوده است اما اگر می‌خواهیم در بازارهای جهانی حاضر شویم باید قواعد این بازار‌ها را بپذیریم و قبول کپی رایت یکی از همین قوانین است.

سوال بعدی حاضران در مورد برنامه‌های نامزد‌ها در مورد قوانین ممیزی و صدور مجوز بود که مرتضی احمدی آخوندی با اشاره به صحبت‌های قبلی‌اش پیرامون موضوع ممیزی گفت: برنامه‌ای که مد نظر من و گروه ما می‌باشد قانون‌مداری و رعایت قوانین مرتبط با این حوزه است و مافوق قوانین موجود صحبتی نمی‌کنیم و از قانون نیز فراری نیستیم. اما اگر مواردی پیش می‌آید که علی رغم مجوز گرفتن یک کتاب و منتشر شدن آن، کتابفروشانی از طرف اماکن برای فروش آن به مشکل بر بخورد حتما باید این قضیه پیگیری و اصلاح شود.

آموزگار نیر ادامه داد: به عقیده ما مرجع تشخیص ابتذال باید مشخص باشد و یکی از برنامه‌ها و مطالبات ما پیگیری همین قانونمند شدن ممیزی و مجوز است. در واقع مرجع این قضیه وزارت ارشاد است و وقتی کتابی از سوی این دستگاه مجوز گرفت هیچ نهاد دیگری نباید بتواند برای چاپ یا فروش آن کتاب مانع تراشی کند.

این نامزد همچنین در مورد بحثکمرنگ شدن حضور ناشران خارجی در نمایشگاه بیان کرد: این مشکل متاسفانه به دلیل بد قولی‌هایی بوده در پرداخت طلب ناشران خارجی حاضر در نمایشگاه‌های ۲۴ و ۲۵ صورت گرفته و بیشتر دلیل مالی و اقتصادی دارد.

از علی ثابت نیز درباره برنامه‌هایش برای تبلیغات کتاب سوال شد و او به نبود برنامه‌ریزی در این مورد اشاره کرد و گفت: متاسفانه تبلیغات کتاب در رسانه‌های جمعی و مطبوعات ماجایگاهی ندارد و یا دست کم به دلیل هزینه بالای آن‌ها ناشران ما امکان استفاده از این تبلیغات را ندارند و من برنامه‌ریزی برای بهبود این شرایط و به ویژه بهتر کردن وضعیت جایگاه‌هایی که از دو دهه پیش برای تبلیغ کتاب در نظر گرفته شده‌اند اما همچنان بی‌برنامه خاک می‌خورند را در اولویت‌های خود قرار داده‌ام.

در ادامه زهره حسین‌آزدگان توضیحاتی درباره طرح کارگروه روابط عمومی ارائه کرد و گفت: هدف این کار گروه تشکیل یک اتحادیه منسجم و پاسخگو است و این روابط عمومی در حقیقت یک پل ارتباطی میان اعضا و هیئت مدیره خواهد بود تا هم مطالبات آن‌ها را دریافت کند و در صورت لزوم‌ هم پاسخ‌های مناسب را به آن‌ها ابلاغ کند.

تبیین برنامه‌های نامزد‌ها در مورد کتابفروشی‌ها محور دیگر این جلسه بود که سوالی در مورد چرایی عدم دعوت از کتابفروشان در نمایشگاه‌های استانی و ضرر رسانی این قضیه به کتابفروشی‌های کوچک شهرستان‌ها شروع این بحثبود.

دهقانی از گروه همگامان در خصوص این موضوع گفت: ما یک حلقه مفقوده به عنوان کتابفروشی در صنعت نشر داریم که باعثشده از حقوق این عزیزان دفاعی صورت نگیرد. برنامه ما این است که نظر مسئولان را دوباره به کتابفروشی‌ها جلب کنیم و این معکوس بودن تعداد ناشران وکتابفروشی را تا جای ممکن برطرف کنیم. در زمینه نمایشگاه‌ها هم باید سعی در اصلاح قوانین مربوطه داشته باشیم تا جا عرصه برای کتابفروشی‌ها به عنوان وی‌ترین کتاب باز شود.

سپس محمدرضا توکل صدیقی به سوالی در مورد برنامه‌اش برای جلوگیری از تکثیرهای غیر مجاز پاسخ داد و گفت: در مورد تکثیرهای غیر مجاز قوانینی وجود دارد و برنامه‌هایی هم صورت گرفته است. حل و فصل این مسئله و جلوگیری از تضییع حقوق ناشران از وظایف اتحادیه است و برنامه من هم این است که از وکلایی در این حوزه استفاده کنم تا از راه قانونی مانع چنین اتفاقاتی شویم.

فرهاد تیمورزاده نجار نامزد دیگری بود که مورد پرسش قرار گرفت و در مورد برنامه‌اش برای چگونگی حل مشکل ناشرانی که به دلیل مشکل اماکن امکان عضویت در اتحادیه را ندارند اظهار داشت: متاسفانه ما خودمان ظلم را بر خودمان می‌پذیریم. ما می‌گوییم تصدی‌گری دولت با کاهش یابد و این را هم بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی می‌زنیم. ما قبول نمی‌کنیم که وزارت ارشاد، اماکن، تعزیرات و… هر کدام جداگانه تصمیماتی را به صنعت نشر و فعالین آن تحمیل کنند. ما با مراجع قانون‌گذاری وارد گفت‌و‌گو خواهیم شد و برای حل این مسئله اقدام خواهیم کرد.

در پایان جلسه هم حسین کیائیان تعدادی از سوالات را که به صورت کتبی در اختیار هیئت اجرایی جلسه رسیده بود قرائت کرد و بار دیگر اعضای اتحادیه را برای شرکت فعال در این انتخابات فراخواند

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز