خبرگزاری کار ایران

مسعود پایدار:

وقتش رسیده اتحادیه ناشران؛ نمایشگاه کتاب را برگزار کند

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۷۲۷

در یک بازه زمانی معین مثلا ۲ تا ۵ سال می‌توان ابتدا مدیریت کامل اجرایی و سپس سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری به صورت تدریجی به اتحادیه ناشران منتقل کرد.

نمایشگاه‌های بین‌المللی در اغلب کشورهای جهان توسط نهادهای صنفی ذی‌ربط برگزار می‌شود اما اتحادیه ناشران و نهادصنفی مربوط در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور تنها وظایفی اجرایی، آن‌ هم به صورت محدود و صرفا در بخش داخلی برعهده دارد.

مسعود پایدار(مدیر نشر کتاب دانشگاهی و از اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه ناشران) در گفتگو با ایلنا؛ از لزوم حضور اتحادیه ناشران و کتابفروشان در روند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صحبت کرد.

او اظهار داشت: اغلب نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی مثل نمایشگاه کتاب فرانکفورت توسط نهادهای صنفی و اتحادیه‌های مربوطه برگزار می‌شوند. در ایران هم چیزی که منطقی و صحیح به نظر می‌رسد واگذاری روند سیاست‌گذاری و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. با کاهش تصدی‌گری دولت، در واقع کار مردم باید توسط خود مردم انجام شود.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می‌تواند به عنوان ذینفع برپایی این نمایشگاه؛ بسترسازی‌های لازم را جهت هرچه بهتر برگزار شدن آن فراهم کند. به نظر می‌رسد در سطح عالی وزارت‌خانه هم چنین تمایلی وجود دارد.

پایدار در رابطه باچگونگی مهیا شدن شرایط واگذازی برپایی نمایشگاه کتاب تهران به اتحادیه ناشران گفت: واگذاری برپایی نمایشگاه کتاب به نهاد صنفی مربوطه از نظر منطقی و عملی امکان‌پذیر است. ممکن است برای تحقق این طرح نیاز باشد تا به صورت متوازن و پلکانی جلو برویم و در یک بازه زمانی معین شده، مثلا ۲ تا ۵ سال ابتدا مدیریت کامل اجرایی و سپس سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری به صورت تدریجی به اتحادیه ناشران منتقل شود.

این فعال صنعت نشر با اشاره به نهادهای صنفی متفاوت فعال در صنعت نشر گفت: نهاد صنفی فعال در زمینه کتاب و نشر فقط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیست و اتحادیه‌های شهرستانی و استانی هم هستند که با توجه به نبود یک اتحادیه کشوری می‌توانند و باید در برگزاری رویدادی مثل نمایشگاه کتاب تهران همکاری و مشارکت داشته باشند.

وی در رابطه با تجربه اتحادیه و کتابفروشان تهران در برگزازی چنین رویدادهایی و پاسخ به این سوال که مشارکت نهادهای صنفی در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران چه پیشینه‌ای دارد، گفت: قبل از دولت‌های نهم و دهم در یک دوره ۵ساله ابتدا کارهای اجرایی نمایشگاه کتاب تهران و سپس بخشی از سیاست‌گذاری‌های مربوطه به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران محول شده بود. اتحادیه هم با مشارکت انجمن‌های مختلف فرهنگی که در حوزه‌های مختلف(کودک و نوجوان، دانشگاهی و آموزشی) فعالیت می‌کنند و با تعامل با آن‌ها مدیریت اجرایی بخش‌های مختلف نمایشگاه را انجام می‌داد.

پایدار در پایان گفت: نهادهای صنفی صنعت نشر بیشترین استحقاق را در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دارند چراکه صاحبان اصلی کتاب و نشر آن‌ها هستند و تجربه‌های کارشناسان و خاک خورده‌های این حوزه قطعا به بهتر شدن بازدهی نمایشگاه کمک خواهد کرد. یکی از اهداف و برنامه‌های هیئت مدیره جدید اتحادیه ناشران قطعا پیگیری همین موضوع خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز