خبرگزاری کار ایران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی:

روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر کتابخانه‌دار می‌شوند

کد خبر : ۲۲۰۱۸۱

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کتابخانه‌های روستایی و ساخت کتابخانه در تمام روستاهای با جمعیت بالای ۱۵۰۰ نفر را در دستور کار قرار داده است.

علیرضا مختارپور(دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همواره توسعه کتابخانه‌های روستایی را در راس برنامه‌های خود قرار داده است. مطابق نقشه راه توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور، نهاد کتابخانه‌ها، برای روستاهایی با جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر جمعیت، صرفا مجوز کتابخانه عمومی مستقل، برای روستاهایی با جمعیت بین ۵۰۰ تا۱۵۰۰ نفر جمعیت، مجوز کتابخانه مشارکتی یا مستقل و برای روستاهایی با جمعیت بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت مجوز کتابخانه نهادی، مشارکتی یا مستقل صادر می‌کند. همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای روستاهای بالای ۴۰۰۰ نفر، نیروی تمام وقت جذب می‌کند و اخیراً با صدور بخشنامه‌ای به منظور تقویت نیروی انسانی کتابخانه‌های عمومی روستایی، حداقل دست مزد کتابداران این کتابخانه‌ها را نیز افزایش چشمگیری داده است.

به گزارش ایلنا؛ مختارپور با بیان اینکه ۱۸ درصد کتابخانه‌های عمومی کشور روستایی هستند، افزود: در مجموع ۴۶۶ باب کتابخانه روستایی نهادی، ۱۴۹ کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل روستایی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند؛ یعنی در مجموع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۶۱۶ باب کتابخانه روستایی را تحت پوشش خود دارد. با توجه به برنامه نهاد مبنی بر راه اندازی کتابخانه در روستاهای با جمعیت بیش از ۱۵۰۰ نفر، این امر توسط این نهاد درحال پیگیری است.

وی درعین حال به مشکلات راه‌اندازی کتابخانه روستایی اشاره کرد و گفت: نبود ساختمان مناسب کتابخانه، کمبود تخصیص بودجه و اعتبارات لازم توسط دستگاه‌های مختلف برای ساخت کتابخانه در مناطق روستایی، کمبود نیروی انسانی تحصیل کرده متخصص کتابداری، فقدان اینترنت و زیرساخت‌های لازم در بسیاری از مناطق روستاها و پراکندگی و صعب‌العبور بودن برخی روستا‌ها از مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توسعه کتابخانه‌های روستایی است.

مختارپور اضافه کرد: یقیناً خصوصیات منطقه ای و استانی در توسعه کتابخانه‌های عمومی تاثیر مستقیمی دارد. توسعه کتابخانه‌های روستایی در مناطق صعب العبور و با بدی آب و هوا معمولاً با کندی صورت می‌گیرد. همچنین به دلیل کمتر توسعه یافتگی این مناطق‌، افتتاح و یا حتی اداره کتابخانه‌های روستایی در این مناطق امری بس دشوار است. در بسیاری از این مناطق اینترنت، به عنوان یکی از مهم ترین عوامل و پارامترهای توسعه کتابخانه‌ها، وجود ندارد همچنین در مناطق کمتر توسعه یافته‌، نیروی انسانی متخصص کمتر یافت می‌شود و این خود تاثیر بسیاری در کندی روند توسعه کتابخانه‌های روستایی خواهد داشت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اذعان بر استقبال از کتابخانه‌های روستایی گفت: استقبال روستاییان در مجموع رضایت بخش است. البته این امر در تمام مناطق یکسان نیست چر اکه در برخی مناطق در اثر مهاجرت و کاهش جمعیت عملاً مراجعه به کتابخانه‌های عمومی کاهش یافته است. همچنین مولفه‌هایی چون وضعیت آب و هوا(فصل) و نیز ایام سال تحصیلی در مراجعه ساکنان روستاها به کتابخانه‌های روستایی تاثیرگذار هستند. با توجه به اینکه در روستاها، فضاهای کالبدی فرهنگی به کتابخانه‌ها و مساجد خلاصه می‌شود، معمولا استقبال و توجه به این اماکن قابل توجه و چشمگیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز