خبرگزاری کار ایران

قهرمان‌های داستانی بهترین مدل‌های کتاب‌خوانی

کد خبر : ۲۲۱۷۹۹

فرهنگ‌سازی تا جایی پیش خواهد رفت که ما قادر شویم کتاب را جایگزین هدیه‌های روزمره‌مان کنیم. اما متاسفانه در ایران خود اهالی فرهنگ و هنر نیز هدیه دادن کتاب را در شیوه‌ی زندگی خود جای نداده‌اند.

پرویز کلانتری نقاش، طراح و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است که این رسانه‌ها هستند که با مدل‌سازی از قهرمان‌های داستانی قادرند بار فرهنگ‌سازی در جوامع را برعهده بگیرند. او معتقد است این شیوه درباره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی نیز موثر واقع خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ پرویز کلانتری در آستانه‌ی برگزاری سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی گفت: فرهنگ‌سازی عامل مهمی است که متاسفانه در ایران به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.

تصویرگر کتاب «گل اومد بهاراومد» معتقد است: فرهنگ‌سازی تا جایی پیش خواهد رفت که ما قادر شویم کتاب را جایگزین هدیه‌های روزمره‌مان کنیم. اما متاسفانه در ایران خود اهالی فرهنگ و هنر نیز هدیه دادن کتاب را در شیوه‌ی زندگی خود جای نداده‌اند.

وی به خاطره‌ای دور در سال ۱۹۶۰ اشاره می‌کند که در سفری با حافظ فرمانفرمایان با عذرخواهی او به دلیل روشن گذاشتن چراغ مطالعه در شب روبرو شده است؛ کلانتری گفت: دانشجویان محصل در خارج از ایران نیز به دلیل فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، کتاب‌خوانی را بخشی از زندگی خود کرده‌اند. آن‌ها در قطار کتاب می‌خوانند و علت تولید کتاب‌های جیبی را به خوبی درک کرده‌اند؛ اما متاسفانه چنین عادت اجتماعی ای در ایران قابل رویت نیست.

کلانتری با استقبال از برگزاری جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی، به کمبود این نوع کتاب‌خانه‌های شخصی در ایران اشاره کرد و خواهان تلاش‌هایی برای آشنایی نسل جوان با کتاب شد.

او شیوه‌ی اصلی و زودبازده ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را مدل‌سازی توسط تلویزیون دانست و گفت: اگر تلویزیون بتواند با مطرح کردن قهرمان‌های داستانی و سریالی که در بخش‌هایی از زندگی خود مطالعه می‌کنند و کتاب در زندگی آنها جاری است به مدل‌سازی بپردازد و حتی کتاب خواندن ر ا به عنوان «پز» ی اجتماعی مطرح کند؛ در واقع قهرمان‌های اصلی کتاب‌خوانی را خواهد ساخت. جوان و نوجوان امروز مستعد تقلید است بنابر این چنین قهرمان‌هایی قادر خواهند بود شیوه‌ی نگرش آن‌ها را تغییر دهند. با ورود اولیه‌ی کتاب به زندگی این قشر از جامعه این افراد برای حفظ عنوان قهرمانی خود به مطالعه ادامه خواهند داد.

این نقاش در پایان شیوه‌ی اهدای کتاب را روش مناسبی برای ترویج کتاب‌خوانی میان بزرگ‌سالان دانست.

کلانتری که خود کتاب‌خانه‌ای تخصصی پیرامون هنر دارد؛ یادآور شد: من چندین و چندبار چوب حراج به کتاب‌هایم زده‌ام. بخشی از این کتاب‌ها نیاز همیشگی من نبوده‌اند. بنابراین ضروری بوده است تا در اختیار دیگران برای مطالعه قرار بگیرند.

رقابت کتاب‌های ایران با تیم ملی کتاب‌های دنیا

احمد اکبرپور معتقد است: از آن‌جا که تجربه‌ی ترویج کتاب در مدارس ناموفق بوده است؛ کتاب به عنوان یک عامل ارتباطی می‌تواند کاربرد بهتری در میان خانواده‌ها داشته باشد.

این نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان با اشاره به تاثیرات جامعه شناختی جشنواره‌ی کتاب‌‌خانه‌های خانگی همه‌گیر شدن این نوع نگرش را هدفی دور از انتظار ندانست.

اکبرپور؛ برپایی سومین جشنواره‌ی کتاب‌‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی را حرکتی خلاقانه دانست و گفت: بی‌تردید چنین جشنواره‌هایی بایستی به سمتی پیش بروند که بتوانند برگزیدگان خود را تا مقام قهرمان ملی بالا ببرند و وقتی که شخصی زمان و هزینه‌ای شخصی برای ارتقا سطح فرهنگی یک جامعه می‌پردازد بایستی که به عنوان قهرمان فرهنگی شناخته شود.

وی افزود: با نگاهی دقیق‌تر به این حرکت متوجه خواهیم شد که جدای از فعالیت فرهنگی کتاب‌‌خانه‌های خانگی جنبه‌ای جامعه شناختی دارند و سعی دارند تا ما را از خودمحوری دور کنند. در زمانه‌ای که هنوز برای جامعه‌ی ما فردگرایی درونی نشده است ضروری است که در دل آپارتمان‌ها دچار تنهایی نشویم؛ از طرفی در میان چنین مشغله‌هایی باید فضایی را برای فرزندان خود ایجاد کنیم تا دوستی‌ها و روابط سالمی برای آن‌ها شکل بگیرد.

اکبرپور عملی کردن تجربیات برگزیدگان را برای چنین جشنواره‌هایی ضروری دانست و یادآور شد: تجربیات افراد در دوره‌های بعدی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و حتی ثبت و ضبط و منتشر شود.

او در ادامه اشاره‌ای کوتاه به کاربردی کردن این کتاب‌‌خانه‌ها داشت. و اضافه کرد: افراد در تجهیز این کتاب‌‌خانه‌ها باید سلیقه‌ی طیف وسیعی را در نظر بگیرند. یک کتاب‌‌خانه بایستی دربرگیرنده‌ی موضوعات مختلفی باشد تا در جذب افراد و در نهایت گسترش هدف خود موفق عمل کند.

وی؛ حمایت دولت را که به اعتقاد او سال‌هاست از بخش کتاب حذف و منجر به انتشار بی‌رویه‌ی آثار ترجمه شده است را ضروری دانست و گفت: «دیدار با نویسندگان و شاعران همیشه عامل موثری در پیشبرد کتاب‌خوانی بوده است. از طرفی حمایت‌های دولتی نیز سبب ترویج کتابخوانی خواهد شد. در طی این سال‌ها همه‌ی بخش‌ها از کمک‌های دولتی بهره‌مند بوده‌اند. در مثالی ساده می‌توان به سینمای کشور اشاره کرد که در صورت ورود آثار خارجی دیگر اثر سینمای تولید داخلی نخواهد شد. هم اکنون کتاب ایران در حال مسابقه با تیم ملی جهان است و نه یک یا دوکشور. زمانی که از تمام کشورهای دنیا آثاری به کشور می‌آید بی‌تردید پنج اثر خوب ایران قادر به دفاع دربرابر این تیم بزرگ نخواهند بود.

مهلت ارسال آثار به سومین جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی ۲۵ آبان تعیین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز