خبرگزاری کار ایران

در مراسم تجلیل و رونمایی از کتاب‌های آیت‌الله تسخیری عنوان شد:

با رویکردهای افراطی تنها دافعه خواهیم داشت / پشت توطئه افراطی‌گری اسلام‌هراسی‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۸۵۵

اعتدال چیزی است که نه تنها جامعه ما و جامعه اسلامی بلکه جامعه جهانی به آن نیاز دارد. با اعتدال می‌توان اهتمام به مسائل اقتصادی را در دستور کار داشت / می‌توان عملکرد تقریبی داشت درحالیکه عشق شیعی داشت / با اعتدال می‌توانیم با کسانی که افتراق داریم؛ مذاکره و جذبشان کنیم.

هرچه عمر انقلاب بیشتر می‌شود احساس نیاز ما به شخصیت‌های والا بیشتر احساس می‌شود.

محمود واعظی(رایزن سابق قطر) در مراسم تجلیل و رونمایی از سه جلد کتاب‌های آیت‌الله تسخیری گفت: امیدوارم امثال این بزرگوار را در رساندن پیام انقلاب به دنیا بیشتر ببنیم. دو سال پیش همایش دیگری تحت عنوان نکوداشت آیت‌الله تسخیری برگزار شد. در آن همایش شخصیت‌های بین‌المللی بسیاری حضور داشتند که از مجموع‌ آن گفتگو‌ها و نوشته‌ها؛ کتابی ۵ جلدی تهیه کردیم.

وی در توضیح سه جلد کتاب‌های منتشر شده؛ گفت: اولین جلد اندیشه‌نامه است که حاصل تلاش یک نفر نیست بلکه حدود ۲۹ نفر آن را قلم زده‌اند و زوایای مختلفی ۲۹ مقاله در رابطه با گفتگو‌ها و منش و روش اخلاقی آیت‌الله تسخیری در آن عنوان شده. جلد دیگر کتاب راهنامه و مرامنامه به کوشش عباس آریا زن است. این کتاب مروری بر زندگی، مبارزات و خدمات آیت‌الله تسخیری است. کتاب درخشش اندیشه و جوشش آگاهی به کوشش محمدرضا شکیبا تهیه شده است.

ابوذر ابراهیمی ترکمان(رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) نیز در همین مراسم گفت: ما در طول دوره کاریمان از نام آقای تسخیری سوءاستفاده‌های بسیاری کردیم. هرکجا که رفتیم و در بسته‌ای بود تا از ایشان نام بردیم؛ به شکلی مشکلات رفع شد.

ابراهیمی به بیان نقل قولی از آیت‌الله تسخیری پرداخت و گفت: زمانی که پیش شهید صدر بودم تاثیر ایشان را احساس می‌کردم. ایشان بدون آنکه پیش مطهری رفته باشند دقیقا‌‌ همان خط فکری را در عراق پیاده می‌کرد. من دوست دارم تا از استادان استاد خودم بگویم و برای آن‌ها از خداوند طلب مغفرت کنم همچنین از خدا برای شیخ کاظم تبریزی نیز طلب مغفرت می‌کنم.

وی درباره ویژگی‌های آیت‌الله تسخیری نیز گفت: ایشان از شخصیت‌هایی که زلال ناب اسلامی را درک کرده‌اند؛ تاثیر پذیرفته است. تسخیری کسی است که در اوج اندیشه تقریبی تا نام سیدالشهداء و اهل بیت(ع) می‌آید؛ به گریه می‌افتد و شانه‌هایش می‌لرزد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های ایشان نظم است. ایشان بدون مطالعه صحبت نمی‌کنند. من ندیده‌ام ایشان شخصیتی را در دنیا جدی نگیرد. خارجی‌ها همیشه از علاقمندان به ایشان هستند چراکه آیت‌الله تسخیری همواره به آن‌ها اهمیت داده و همیشه به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

وی در پایان گفت: باید از آقای جنتی و آقای نهاوندی و دیگر دوستان تشکر کنم. وقتی اندیشه برگزاری این جلسه را به آقای جنتی گفتم شکفته شدند و من از نگاه ایشان متوجه ارادتشان به آقای تسخیری شدم.

محمد نهاوندیان(رئیس دفتر رئیس جمهور) دیگر سخنران این نشست بود که گفت: تقدیر می‌کنم از کسانی که تقدیر کردن را نهادینه می‌کنند اینکه ما در زمان حیات به تجلیل و گرامیداشت از این شخصیت‌ها بپردازیم و رونمایی آثارشان را برگزار کنیم؛ کمک بزرگی به جوانان ما برای پیمودن راه دیانت و انقلاب خواهد بود.

وی ادامه داد: درباره آیت الله تسخیری فقط یک کلمه می‌توانم بگویم و آن اعتدال است.

او با بیان خاطره‌ای از آیت‌الله تسخیری گفت: سالهای پیش که به سفری رفته بودیم شخصی نزد ایشان آمد و با لحن تندی به ایشان گفت شما انقلابی نیستید و رفتار محافظه‌کارانه‌ای دارید اما هم اکنون آن فرد از کاروان انقلاب پیاده شده و آیت‌الله تسخیری همچنان پایبند به انقلاب است. لازمه پایداری و استقامت بر اصول و حرف اعتدال است و لازمه اعتدال علم است. اعتدال چیزی است که نه تنها جامعه ما و جامعه اسلامی بلکه جامعه جهانی به آن نیاز دارد.

وی ادامه داد: با اعتدال می‌توان اهتمام به مسائل اقتصادی را در دستور کار داشت. می‌توان عملکرد تقریبی داشت درحالی که عشق شیعی داشت. با اعتدال می‌توانیم با کسانی که افتراق داریم؛ مذاکره و جذبشان کنیم. آیت‌الله تسخیری اعتدال در اندیشه، ‌در عمل و روش و اعتدال در روح دارند. ما با رویکردهای افراطی تنها دافعه خواهیم داشت و پشت توطئه افراطی‌گری اسلام هراسی است.

نهاوندیان افزود: در سفر آخری که به آمریکا داشتیم خانمی به دکتر روحانی گفت به سبب رفتار‌های افراطیون دانش‌آموزانی نزد ما می‌آیند و از ما می‌خواهند تا اسمشان را عوض کنیم چراکه هم مدرسه‌ای‌هایشان آن‌ها را تروریست می‌دانند. امیدوارم جامعه ما به اعتدال و عقلانیت برسد. من وظیفه خود دانستم تا در این مراسم شرکت کنم و رهروی راه آیت‌الله تسخیری که نماد اعتدال است؛ باشم.

علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم در این مراسم گفت: آشنایی من با آیت‌الله تسخیری به سالهای ۶۲ برمی‌گردد که ایشان مسئول روابط بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی بود و از آن موقع بنده مجذوبشان شدم و از مریدانشان هستم. ایشان فقیهی دانشمند، متفکر و مفسر و آشنای به مبانی اسلام است. ما در کشورمان کمتر کسی چون آیت‌الله تسخیری داریم که این مقدار با شخصیت‌های متفکر جهان اسلام آشنایی داشته باشد. تلاش‌های ایشان در مجمع الفقه اسلامی به کسی پوشیده نیست و همچنین ایشان از بنیانگذاران اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و نامه‌ای که در دهه ۷۰ برای مقام معظم رهبری نوشته شد و به خاطر موازی کاری پیشنهاد شد که همه نهادهای فرهنگی در یک سازمان جمع شود؛ آیت‌الله تسخیری یکی از امضاکنندگان آن نامه بودند.

وزیر ارشاد گفت: در طول مدتی که ایشان؛ رئیس سازمان بودند؛ من افتخار معاونت و قائم مقامی ایشان را داشتم. من از آیت‌الله تسخیری علاوه بر علم و دانش سجایای اخلاقی بسیاری را آموختم تواضع فوق العاده روابط عمومی بسیار قوی و جاذبه بسیار بالا از صفات بارز ایشان است.

وی ادامه داد: مشکلی که در طول سه دهه اخیر داشتیم این بوده که در بین ما بسیاری دافعه دارند و به محض اینکه اشتباهی از کسی سر می‌زند او را طرد می‌کنند و نسبت به آن موضع می‌گیرند. با این برخورد جامعه را از وجود بسیاری محروم کردیم. آیت‌الله تسخیری دقیقا مخالف این مسئله عمل کردند و همانطور که بهشتی مجسمه جاذبه بود ایشان هم با حضورشان در جوامع بین‌المللی بسیاری را جذب خود کردند.

جنتی در پایان بیان کرد: آیت‌الله تسخیری یک شخصیت خستگی ناپذیر است و این برنامه الگوی عملی خوبی از ایشان ایجاد می‌کند تا ما از وی به عنوان اسوه و راهنما استفاده کنیم.

حسام‌الدین آشنا(مشاور فرهنگی رییس جمهور) طی سخنانی رو به آیت‌الله تسخیری گفت: حضرتعالی با خلق محمدی و سیره علوی روح و جان بسیاری از ما را تسخیر کردید. سال‌ها پیش درس اصول فقه مقارن را نزد شما داشتم. از آن سال تاکنون سخنان ناگفته بسیار درمورد شخصیت شما وجود داشته و این چند دقیقه بهانه خوبی برای مطرح کردن آن‌هاست.
آیت‌الله تسخیری به مثابه یک استاد ازجمله افرادی بود که در زمان کم و با کیفیت بسیار مطلوب می‌توانست بسیاری از مطالب را به شاگردان خود ارائه دهد.

وی با اشاره به دشواری‌های متکلم بودن در دنیای امروز گفت: ایشان به مثابه یک متکلم سرفراز جامعه اسلامی؛ با وجود اینکه زمینه‌های مناسب گفت‌و‌گو بسیار کم است و رقابت کلامی بسیار بیشتر از رقابت سیاسی یا اقتصادی است؛ توانسته‌اند نماینده امت اسلامی باشند.

آشنا افزود: شاید در مذاکرات سیاسی مفهوم برد برد مورد مناقشه باشد و برخی معتقدند که در هیچ مذاکره سیاسی مفهوم برد برد وجود ندارد اما متکلمین از یکدیگر و به یکدیگر می‌آموزند. آیت‌الله تسخیری در طول فعالیت‌های خود بسیار آموخت. این بزرگمرد عمیق بود و عمیق‌تر شده و بسیار مدارامند‌تر و روادار‌تر شده است. او به ما آموخت مدارا کنیم تا با ما مدارا کنند. به سخنان دیگران گوش کنیم تا به ما گوش کنند. به دیگران احترام بگذاریم تا به ما احترام بگذارند.

آشنا با بیان اینکه جامعه جهانی و اسلامی برای فعالیت‌های آیت‌الله تسخیری احترام زیادی قائل است؛ خطاب به وی گفت: متاسفانه شما در جامعه ما بسیار غریب هستید و چقدر جامعه ما نیازمند این ادب، احترام، مدارا، دانش، اخلاق، بزرگ‌نگری و دورنگری است. ‌ ای کاش که اعتدال اسلامی که شما یکی از شاخصه‌های آن هستید؛ در جامعه ما تعمیق شود. امیدوارم چنین رونمایی‌های صرفا برای رونمایی از یک کتاب نباشد و در واقع رونمایی از یک مکتب و اندیشه باشد.

در پایان برنامه؛ آیت‌الله تسخیری گفت: انقلاب اسلامی ما را از نو زنده کرد و افق عظیمی را برایمان گشود. ما خیال کردیم که فعالیت‌هایمان در عراق برعلیه صدام کار مهمی است اما وقتی انقلاب پیروز شد متوجه شدیم که بجای یک فانوس به آفتابی درخشنده رسیده‌ایم. تمام این اتفاقات خوب جز لطف الهی چیزی نبوده است و در واقع انقلاب بود که زمینه را برای این خدمات فراهم کرد.

وی با اشاره به خوابی مدت‌ها پیش دیده بود؛ بیان کرد: همه اتفاقات خوبی که افتاده است حاصل فعالیتهای ما نبوده بلکه این خون شهدا و انقلاب است که زمینه را برای خدمت رسانی فراهم کرد.

وی گفت: روزی شهید بزرگوار دکتر مفتح به من گفت فلان شخصیت وقتی رهبر شد و انقلابش به پیروزی رسید؛ شروع به چاپ مقالات و کتابهایی درباره تفکرات و مسیر راهش کرد. دکتر مفتح به من نیز همین را توصیه کرد و من در طول فعالیت‌هایم مقالات و کتابهای بسیاری را در دنیا چاپ ومنتشر کردم. چندی پیش رئیس جمهور اندوزی و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی آن کشور از ما در خواست کردند تا المیزان برایشان بفرستیم. ما با هزینه شخصی هزار جلد از آن را برایشان فرستادیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز