خبرگزاری کار ایران

حسین نوش‌آبادی:

تأخیر در اطلاع رسانی، زمینه‌ساز سوءظن و بدبینی‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۲۱۴

دلیل معرفی سخنگو در وزارت ارشاد، شفاف‌سازی و جلوگیری از سوءظن‌هاست / ارشاد رسمی‌ترین و پاسخگو‌ترین وزارتی‌ست که زیر ذره‌بین نقد قرار دارد.

اولین نشست خبری حسین نوش آبادی(سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امروز(۲۰ آبان) در سالن شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوش آبادی در رابطه با فلسفه معرفی سخنگو از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار، سخن گفت. وی اظهار داشت: دلیل اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار اقدام به معرفی سخنگو کرده این است که این وزارتخانه رسمی‌ترین و پاسخگو‌ترین وزارتی است که زیر ذره‌بین نقد قرار داشته. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل نقش عینی‌تر و عملیاتی‌تر در حوزه هنر، خود را دربرابر ملت، پاسخگو می‌داند.

نوش‌آبادی در ادمه بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد نهاد اجرایی کشور است که در حوزه‌های تعریف شده قانوی اجرای وظیفه می‌کند. این وزارت خود را مقید و ملزم به اجرای این سیاست‌ها می‌داند. بخش دیگر این سیاست‌ها برخاسته از قانون توسعه فرهنگی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزء دستگاه‌هایی است که اهدافش در مجلس به ثبت رسیده. براساس قانون مصوب مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد مسئول اجرای سیاست‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگ عمومی است.

وی افزود: اعتدال، آگاهی عمومی، استقلال فرهنگی، گسترش رشد فرهنگی و… ازجمله وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. یکی از دلایل آسیب به فرهنگ، ناشی از فقدان ارتباط و تعامل مؤثر با جامعه و نهادهای رسمی و غیررسمی است. تأخیر در اطلاع‌رسانی زمینه سوء‌ظن و بدبینی را در جامعه فراهم می‌کند. لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آگاهی از این موضوعات اقدام به معرفی سخنگو کرد. وزارتخانه تصمیم دارد از ظرفیت سخنگویی در تبیین مواضع و استفاده از رسانه‌ها، بخصوص رسانه ملی، در راستای اهداف خود گام بردارد.

سخنگوی وزارت ارشاد بیان کرد: امیدواریم تعامل مثبت و سازنده و مداومی با رسانه‌ها داشته باشیم و با برگزاری نشست‌ها، رابطه‌ی خوبی برقرار کنیم و پاسخگوی سوالات خبرنگارن باشیم.

نوش‌آبادی؛ گزارشی از عملکرد وزارت ارشاد نیز ارائه کرد و گفت: این وزارتخانه باوجود محدودیت‌های مالی و اعتباری و جلوگیری از ریخت و پاش‌ها از اتلاف سرمایه مادی خود جلوگیری کرده و به سمت وظایف قانونی خود سوق داده و همچنین توجه به مناظق محروم و کمتر توسعه یافته در دستور کار وزارت ارشاد قرار دارد.

متن گزارش نوش آبادی به شرح زیر است:

سفر وزیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان‌ها. این سفرها متجاوز از پنجاه سفر است که اقدام به توسعه فرهنگی موزون در سراسر کشور است.

بیش از پنجاه ملاقات انفرادی و حضوری وزیر، با نمایندگان مجلس.

از ابتدای دولت یازدهم، به هفت هزار نامه رسیده از جانب نمایندگان مجلس پاسخ داده شده و به تذکرات کتبی و شفاهی پاسخ داده شده است.

در حوزه حقوقی به هزار و صد استعلام پاسخ داده شده. همچنین صدهزار قرارداد حقوقی تنظیم و صدوبیست و دو لایحه تنظیم شده است.

در شش ماه اول سال ۱۳۹۳ سه هزار عنوان کتاب به منظور حمایت از ناشران، نویسندگان و ترویج فرهنگ کتابخوانی از ناشران خریداری شده.

در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۲ بیش از صدهزار کتاب توسط چهارصد ناشر وجود داشت.

در حوزه ممیزی بیست و یک نفر از متخصصین که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأیید رسیده‌اند؛ حضور دارند.

اعمال انجام شده در حوزه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد: تأسیس صد کانون فرهنگی هنری و سی دو مرکز دیجیتال فرهنگی.

در حوزه سینمایی صدوبیست و دو فیلم موفق به اکران شدند و ۱۰ فیلم در نوبت اکران قرار دارند. همچنین دیجیتالی کردن سینماها و تهیه بن فرهنگی جهت تشویق مردم برای رفتن به سینما از دیگر اقدامات بوده است. برگزاری جشنواره‌های فیلم فجر و تلاش برای تنفرزدایی و تشویق هنرمندای برای بازگشت به سینما و تئاتر ازجمله کارکردهای وزارتخانه است.

ارتباط با رایزنان، مشارکت هنرمندان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی، تهیه بودجه برای ارکستر ملی، برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، موسیقی فجر و هنرهای تجسمی فجر.

در حوزه مطبوعات: صدور مجوز نشر ۵۳۲ فصلنامه و دوفصلنامه، راه‌اندازی ۲۳۱پایگاه اطلاع‌رسانی، صدور مجوز نشر ۱۰۴ هفته‌نامه و دوهفته نامه.

پرداخت کمک هزینه ماهیانه به هنرمندان پیشکسوت و پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن به هنرمندان پیشکسوت، برگزاری مراسم برای اکرام و تکریم از آنان، بازدید از هنرمندان بستری در بیمارستان، برگزاری جشن تولد برای هنرمندان پیشکسوت، تولید مستند از زندگی این هنرمندان و کمک هزینه‌های پزشکی و دندانپزشکی برای آنان.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز