خبرگزاری کار ایران

مهدی محقق:

عبدالله انوار ابن‌سینای زمان ماست

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۶۳۲

شرح و حاشیه نویسی‌های عبدالله انوار در نسخه خطی مثل شفای ابن سینا یا آثار خواجه نصیرالدین طوسی نشان از تسلط بالای به علوم مختلف مثل ریاضی، فقه و فلسفه دارد.

همزمان بابیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران مراسم بزرگداشت عبدالله انوار(نسخه‌شناس مصحح و فرهنگ نگار) عصر دوشنبه ۲۶ آبان در سالن همایش کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون کتابخانه ملی با اشاره به ارزش تاریخ و دانستن گذشته گفت: خیلی از ما به این فکر می‌کنیم که کاش در زمان گذشته زندگی کرده بودیم و مطالعه نسخه خطی در زندگی بزرگانی چون ابن سینا، ‌فارابی و… می‌توانند‌‌ همان حکم را داشته باشد. عبدالله انوار با دانش و تجربه بسیار خود کتاب‌ها و نسخه خطی را عمیق و دقیق مورد بررسی قرار داده است و فهرست نگاری‌هایی که او برای استفاده بهتر از نسخه خطی فراهم کرده کمک شایانی به فرهنگ و تاریخ کشور است.

وی در ادامه افزود: اطلاعات و دانش انواع در حقیقت پیش از تالیفات و آثار او می‌بینیم علاوه بر حاشیه‌نویسی و بررسی کتاب شفا ابن سینا یا موسیقی کبیر فارابی این فرهنگ‌نگار از فقه هم اطلاع کافی دارد و حتی کتابهای فلسفه مثل هایدگر را هم مورد بررسی قرار داده است.

مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی می‌ه‌مان دیگری بود که از سابقه آشنایی خود و عبدالله انوار سخن گفت.

محقق در رابطه با چگونگی آشنا شدن عبدالله انوار اظهار داشت: بعداز فارغ شدن از تحصیلات عبداله انوار از محدود کسانی بود که با او احساس نزدیکی می‌کردم و این آشنایی تا جایی رسید که جلسات هفتگی خانه ایشان موعد همیشگی دیدار ما بود. اصل علاقه هموار به فرهنگ و کتب خطی زیاد شنیده‌ایم اما نباید فراموش کنیم زمانی که ایشان شروع به فهرست‌نگاری نسخه خطی کرد این کتاب‌ها هیچ فرصت و شناسنامه‌ای نداشتند و احتمال از دست دادن و یا جابجا شدن آن‌ها جای نگرانی بسیار داشت.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: عبدالله انوار به راستی ابن سینای زمان ماست. شرح و حاشیه نویسی‌های او در نسخه خطی مثل شفای ابن سینا یا آثار خواجه نصیرالدین طوسی نشان از تسلط بالای به علوم مختلف مثل ریاضی، فقه و فلسفه دارد و به جرات می‌توان بگویم جامعه‌تر از عبدالهم انوار در آگاهی و ندیده‌ایم

سپس نصرالله‌پور جوادی استاد عرفان و فلسفه اسلامی از افتخار شاگردی عبدالله انوار سخن گفت: و رابطه استادی و شاگردی با او را اینگونه توصیف کرد: درست است که من شخصا شاگرد و دانشجو عبدالله انوار نبوده‌ام اما همین که از آثار و تالیفات او برای کسب دانش و آگاهی استفاده کرده‌ام رابطه استادی و شاگردی میان ما برقرار کرده است.

احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران میهمان دیگری بود که از تجربه استفاده از فهرست‌شناسی عبدالله انوار سخن گفت.

او در همین رابطه بیان کرد: هربار در تهران گردی‌هایی که برنامه‌ریزی می‌کردیم؛ عبدالله انوار را سوال پیچ کردیم با شناخت دقیق و بی‌نظیر اطلاع ناب در اختیار ما قرار می‌داد. این جنبه از دانش و آگاهی او شاید ناشناخته‌ترین وجه علمی انوار باشد. تحولات سیاسی، معماری و فرهنگی تهران در زبان و آثار عبدالله انوار کاملا روشن است. من از همین جا اعلام همکاری می‌کنم تا تلاش مشترک و مضاعفی برای چاپ آثار محدودماندن عبدالله انوار ترتیب دهیم.

کامران فانی(عضو هیات مدیره کتابخانه ملی) با اشاره به اینکه نکوداشت چنین مراسمی در کتابخانه ملی کاملا بجا و صحیح است؛ گفت: عبدالله انوار سالهای زیادی عمرش را در کتابخانه ملی گذرانده است و تصویری که بسیاری از او به یاد داریم؛ تصویر مردی است که در لابه لای نسخه خطی غرق شده است.

از دیگر گوشه‌های این مراسم نمایش فیلم مستند از زندگی عبدالله انوار بود و اهدای لوح تقدیر به وی بود.

در حاشیه مراسم از سالنی به نام عبدالله انوار و تندیس این قدر‌شناس نیز رونمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز