خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر:

رغبتی برای تعامل میان تشکل‌ها و اتحادیه ناشران نیست

کد خبر : ۲۲۵۲۷۰

قدرت اجرایی چانه‌زنی و اجرایی اتحادیه به دلیل نبود تعاملات و هماهنگی‌ اعضا و تشکل‌ها پایین است. از سویی فقدان قدرت اجرایی مناسب؛ انگیزه اعضا و تشکل‌ها را برای حضور در فعالیت‌های صنفی از طریق اتحادیه کاهش داده است.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان چنانچه بتواند پیگیری‌های صورت داده مسائل مختلف صنعت نشر را به سرانجام برساند نسبت به تعامل و همکاری انجمن‌های مختلف نشر و دیگر اعضا امیدوارتر خواهد بود. از طرف دیگر انجمن‌های فرهنگی فعال در صنعت نشر وقتی می‌بینند مشکلاتی که از طرف اتحادیه در دست بررسی است؛ به مراحل اجرایی و نهایی می‌رسد بدون نتیجه و بازدهی رها می‌شود؛ رغبت چندانی برای تعامل با اتحادیه از خود نشان نمی‌دهند. این دور باطل که قدرت چانه‌زنی اتحادیه با دولت به میزان حضور اعضا و تشکل‌های مربوطه بازمی‌گردد و درصد حضور این تشکل‌ها برای فعالیت در کنار اتحادیه به قدرت اجرایی و کارکردی این نهاد صنفی بازمی‌گردد، شاید دلیلی باشد بر عدم تعاملی سازنده میان اتحادیه و انجمن‌های مختلف صنعت نشر.

به گفته مریم جدلی(رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر) نقش دولت در نهایی شدن نتایج پیگیری‌ مشکلات صنعت نشر و میزان قدرت اجرایی اتحادیه غیرقابل انکار است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: وجود تشکل‌های تخصصی مختلف در صنعت نشر الزاما به معنی جدا شدن آنها از اتحادیه ناشران نیست. انجمن‌ها در‌واقع برای حفاظت از حقوق ناشران در حوزه‌های تخصصی‌شان به وجود آمده‌اند و در عمل باید بازوهای قوی و اجرایی باشند، نه اینکه از اتحادیه جدا شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون انجمن‌ها بدون اطلاع و مشورت با اتحادیه، برای رفع گرفتاری‌هایشان اقدام به ملاقات با مسئولین کرده، خواسته‌های خود را مطرح و پیگیری می‌کنند که این وظیفه می‌تواند برعهده اتحادیه باشد. همان گونه که پیگیری دغدغه‌های کلی و عمومی صنعت نشر بر دوش اتحادیه است. چنانچه دولتمردان نیز اهتمام ویژه‌ای در رفع بعضی از مشکلات مشترک این صنف و صنعت داشته باشند؛ بسیار بجا خواهد بود که انجمن‌ها و دیگر تشکل‌های مرتبط با نشر نیز برخی از مسئولیت‌های اتحادیه را به‌عهده گرفته و در جهت منافع صنعت همیاری داشته باشند.

جدلی، در رابطه با اهمیت تعامل و همگرایی اتحادیه و انجمن‌ها گفت: البته میان اتحادیه و انجمن‌ها تعاملی نسبی وجود دارد و گاهی‌ اوقات نشست‌هایی مشورتی و اجرایی صورت می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشرو مدیر مسئول انتشارات نغمه نواندیش در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون همکاری انجمن‌ها و اتحادیه به صورت مناسبی صورت نگرفته است، گفت: اعضای اتحادیه و انجمن‌ها باید اثرات مثبت هم‌افزایی در یک کار گروهی صنفی را به درستی دریابند. یک اتحادیه قدرتمند، قدرتش را از حضور فعال اعضایش می‌گیرد تابتواند در جهت رسالت خود گام بردارد و با نهادهای دولتی بر سر منافع صنفش مذاکره ثمربخش داشته باشد. وقتی اعضای اتحادیه و انجمن‌ها تمام کارها را برعهده هیئت‌مدیره می‌گذارند و عملا خودشان را کنار می‌کشند، کارها خیلی خوب پیش نمی رود.

وی در پایان گفت: اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز مانند هر سازمان دیگری نیاز به یک برنامه‌ استراتژیک دارد، تا بتواند با توجه به فرصت‌ها و تهدیدها و نیز توانایی‌ها و ضعف‌های موجود، قدرت نهادهای فرهنگی و ناشران را بالا ببرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز