خبرگزاری کار ایران

علی‌اصغر شیرزادی:

ساعدی؛ خالق حال‌ و هواهای سربی و سنگین

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۳۷۷

ساعدی از زندگی حقیر آدم‌هایی می‌گوید که گذران یکنواخت ماه‌ها و سال‌های زندگی‌شان پوچی و تهی بودن را القا می‌کند.

غُلامحُسین ساعِدی معروف به گوهرمراد یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر ایرانی است. وی در سال ۱۳۱۴ در آذربایجان به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۴در پاریس از دنیا رفت. ساعدی فارغ‌التحصیل پزشکی، گرایش روان پزشکی بود و همین تخصص باعثشده تا رمانهای او در ردۀ رمانهای روان شناختی قرار بگیرند.

علی‌اصغر شیرزادی(نویسنده و منتقد ادبی) معتقد است ساعدی گونه‌ی خاصی از درون‌گرایی و تحلیل حالت‌های پیچیدۀ ذهن را در داستان‌هایش نمود می‌بخشد و به واکاوی سرشت و اندیشۀ شخصیت‌هایی می‌پردازد که به نوعی زوال و نابودی می‌رسند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ اظهار داشت: ساعدی یکی از ده نویسنده شاخص، نامور و برتر کل ادبیات داستانی ایران به شمار می‌آید. این شاخص بودن ساعدی هم به دلیل نوع هستی‌شناسی و جهان‌ داستانی او است که او را از دیگر نویسندگان هم دوره‌اش متمایز و خاص می‌کند.

وی ادامه داد: داستان‌های ساعدی به درون‌گرایی اشاره می‌کند اما این درون‌گرایی تنها بخشی از ویژگی‌های داستانی اوست. در مجموع اغلب کاراکترهای داستان‌ و نمایشنامه ساعدی افرادی تارومار شده، گم شده در خود و لگدمال شده در محیط هستند. به بیان دیگر می‌توان او را نویسنده واقعیت‌های وهم‌آلود نامید. ساعدی روانپزشک بود و از این دانش و تخصص به خوبی برای داشتن نگاهی عمیق و روان‌شناختی در بیان داستان و شخصیت‌پردازی استفاده می‌کرد. او در حقیقت یک شهادت دهنده است تا یک قضاوت و داوری کننده.

شیرزادی در رابطه با محور اصلی بیشتر داستان‌های ساعدی گفت: ساعدی از زندگی حقیر آدم‌هایی می‌گوید که گذران یکنواخت ماه‌ها و سال‌های زندگیشان پوچی و تهی بودن را القا می‌کند. البته گاهی هم این پوچی در قالب دلخوشی‌های میان‌مایه و سطحی خودش را نشان می‌دهد.

این نویسنده در رابطه با محل و مکان داستان‌های ساعدی و پاسخ به این سوال که چرا بستر اغلب داستان‌های ساعدی جامعه روستا است، گفت: ساعدی هم مثل ویلیام فاکنر آمریکایی در یک محیط و فراخنای کم‌وبیش خیالی آدم‌های داستان‌هایش را به تحرک وا می‌دارد و ترجیح داده این محیط یک روستا باشد تا فضای وهم‌آلود و خرافی را بهتر و روان‌تر به خواننده منتقل کند. البته ساعدی داستان‌هایی که در فضایی شهری اتفاق می‌افتند هم کم ندارد. هرچه هست عمده تلاش ساعدی برای نشان دادن پوچی و فریبکاری عصری است که در آن زندگی می‌کرده است.

شیزادی با اشاره به فرم و ساختار تصوری داستان‌های ساعدی گفت: ساعدی وقتی نوشتن را شروع می‌کند خواننده و مخاطبان را متوجه می‌سازد که با نویسنده‌ای متفاوت و خاص روبرو هستند. او گوشه چشمی به رئالیسم آمریکایی دارد و همین امر باعثشده که به گفت‌وگو در کارهایش اهمیت توجه زیادی نشان بدهد و بار دراماتیزه و نمایشی داستان‌هایش بیشتر به چشم بیاید. هرچند او در امر نمایشنامه‌نویسی هم شاخص بود و بسیاری از کارهایش به نمایش درآمد و روی صحنه رفت.

وی در پایان گفت: ساعدی علی‌رغم عمر کوتاهش از نویسنده‌های برجسته و با کیفیت عصر خود و ادبیات ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز