خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد جنتی برای برگزیده‌های جایزه جلال؛

آثار برگزیده خریداری شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۱۹۴

به معاونت فرهنگی پیشنهاد می‌کنم که کتاب‌های برگزیده این دوره را خریداری کرده و آنها را در کتابخانه‌ها قرار دهند / جایزه جلال اگرچه از زمان تولدش با افت و خیزهای زیادی همراه بوده اما فعلا به یک رویداد بزرگ ادبی تبدیل شده است.

اختتامیه هفتمین جایزه ادبی جلال آل احمد با سخنرانی علی جنتی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد؛ گفت: به نظر می‌رسد این همایش در ستایش و اهمیت روایت برگزار شده است. روایتی که با جان و روان ما آمیخته است. از کودکی وقتی می‌خواستند درستی کاری را به ما گوشزد کنند آن را به زبان داستان بیان می‌کردند. قرآن مجید هم از همین روش استفاده کرده است.

وی افزود: این داستان است که تجربه‌ها و فهم ما را از محیط افزایش می‌دهد. داستان‌ها تاثیر شگرفی در شکل‌گیری شخصیت ما داشته‌اند. داستان‌ها به ما انسان دوستی برادری و عشق به هم نوع را آموختند. داستانها آرامش و شور هیجان و صبر و شکیبایی می‌بخشند. قصه‌ها به تدریج با ما بزرگ می‌شوند و به لحاظ ذهن ما گستردگی و پیچیدگی پیدا می‌کنند.

جنتی در ادامه اظهار داشت: آنچه بین همه این داستان‌ها مشترک و مهم است؛ روایت خلاقیت آن است. هرچه خلاقیت بیشتر باشد میزان تاثیرگذاری‌اش نیز بیشتر است.

وی ادامه داد: دست پدیدآورندگانی که با شوق و ذوق داستان می‌آفرینند را به گرمی می‌فشارم. بدون شک یکی از راه‌های آشنایی با فرهنگ و ادب هر جامعه‌ای آشنایی با داستان آن ملت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اینک جایزه جلال مهمترین رویداد ادبی ایران است. اگرچه این جایزه از زمان تولدش تاکنون با افت و خیزهای زیادی همراه بوده اما درحال حاضر به یک رویداد بزرگ ادبی تبدیل شده است. مهمتر از جایزه مادی آن توجه به ساختار ادبیات داستانی است. دریافت و بررسی تعداد قابل توجهی از آثار حاکی از پرکاری پدیدآورندگان این رشته است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه در نقد ادبی و مستندنویسی آنگونه که باید و شاید تلاش نشده اما این جایزه با هدف ارتقای زبان ملی و دینی رویدادی درخور تقدیر است؛ گفت: این دوره ویژگی‌هایی دارد ازجمله صداقت در برگزاری، اعلام عنوان همه آثار جایزه جلال بیانگر این موضوع است. در این دوره تلاش شداز ظرفیت‌های فرهنگی کشور برای هیات علمی و داوران استفاده شود.

وی با بیان اینکه تمایل دارم اشاره‌ای به نقد ادبی داشته باشم؛ گفت: هنوز در گستره ادبیات نقد ادبی آنچنانی که باید مورد توجه قرار نگرفته است نقد در لغت به معنای جدا کردن سره از ناسره است. نقد به معنی سنجش اعتبار یک اثر است که امکان درک نکته‌های بدیع و ظریف آثار را برای ما آشکار می‌کند. نقد گذشته از آنکه سازنده و دارای اهمیت فراوان است خود به نوعی یک اثر هنری به شمار می‌رود.

جنتی با بیان اینکه نقد ادبی کار خلاقانه است؛ اظهار داشت: گاه منتقد به اندازه صاحب اثر باید دارای خلاقیت باشد. برخلاف تصور عمومی کار منتقد تنها بیان معایب و اغراق در خوبی‌های یک اثر نیست. نقد ادبی وقتی ارزش دارد که دور از اغراض باشد. امیدوارم نقد به معنای واقعی در جامعه ما شناخته شود.

وی در پایان افزود: اثری می تواند در جامعه ما نفوذ پیدا کند که هم خوب معرفی شود و هم به آسانی در اختیار مردم قرار گیرد. به معاونت محترم فرهنگی پیشنهاد می‌کنم که کتاب‌های برگزیده این دوره را خریداری کرده و آنها را در کتابخانه‌ها قرار دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز