خبرگزاری کار ایران

حسن احمدی و فهرستی از کتاب‌های منتشر نشده

کد خبر : ۲۳۴۵۴۷

آثاری منتشر نشده این نویسنده کودک و نوجوان عبارتنداز: «پس از پاییز» یک رمان ۳۰۰ صفحه‌ای، «کاغذهای خط خطی» مجموعه داستان، «هفت پله رو به پایین»، «آدم برفی»، «بازی دوم» و «در سال‌های دور».

حسن احمدی با اشاره به اینکه یک سال و نیم اثری منتشر نکرده‌ام؛ گفت: ۶ تا کار زیر چاپ دارم که هنوز نمی‌دانم چه زمانی منتشر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آثاری از این نویسنده کودک و نوجوان منتشر نشده؛ باقی مانده که عبارتنداز: «پس از پاییز» یک رمان ۳۰۰ صفحه‌ای، «کاغذهای خط خطی» مجموعه داستان، «هفت پله رو به پایین»، «آدم برفی»، «بازی دوم» و «در سال‌های دور».

حسن احمدی با بیان اینکه چند وقتی است افسردگی روحی گرفتم و مثل گذشته کار نمی‌کنم؛ گفت: درحال حاضر منتظر انتشار این آثار هستم. روی یک داستانک هم کار می‌کنم که چند شب پیش قسمت سی‌ام مجموعه را کامل کردم.

احمدی با اشاره به اینکه برای ادبیات داستانی دوره خوبی نیست خصوصاً ادبیات کودک و نوجوان؛ گفت: زمانی کتاب با تیراژ ۱۱ هزار و ۲۲ هزار نسخه منتشر می‌شد اما درحال حاضر این تعداد به ۵۰۰ نسخه رسیده است که این وضعیت دردناکی است. مسئولانی که دخیل هستند باید برای این مسئله، یک فکر اساسی کنند. بسیاری از نویسندگان می‌روند سراغ کارهای سطحی به همین دلیل است که کارهای ماندگار خیلی کم است. وقتی چاپ یک اثر چندین سال طول می‌کشد؛ آن وقت این نویسنده به کدام انگیزه دل خوش کند؟

او ادامه داد: درحال حاضر گرانی کاغذ و هزینه‌های چاپ یکی از مشکلات صنعت نشر است. همچنین سیستم توزیع ما خیلی بد است، کتاب‌ها در انبار می‌ماند و درست توزیع نمی‌شود. بسیاری از ناشران کار نویسندگان را قبول نمی‌کنند، آن‌‌ها تنها یکسری نویسندگان خاص را می‌پذیرند و بقیه چون رابطه ندارند عموماً کارهایشان روی دست‌شان می‌ماند.

این نویسنده در رابطه با اینکه دولت چه کاری می‌تواند برای کتابخوان کردن کودکان انجام دهد؛ گفت: آموزش و پرورش بزرگترین کار را برای دانش‌آموزان می‌تواند انجام دهد که نمی‌دهد. مدام خواندن کتاب‌های درسی بچه‌ها را آزار می‌دهند و خسته‌شان می‌کند. اینکه کودک را وادار کنند که تنها کتاب‌های درسی را بخواند؛ آزاردهنده است. خواندن کتاب‌های متفرقه هم او را از درس‌اش دور می‌کند. پس باید برای درست مطالعه کردن بچه‌ها فکر کرد. آنها علاقه‌مند به کتاب‌ هستند اما نمی‌دانند چه بخوانند و عموماً خانواده‌ها آشنایی چندانی با کتاب ندارند. جوانان با کتاب بیگانه‌اند و در این سال‌ها خیلی از کتاب فاصله گرفته‌اند.

به گفته احمدی، مدارس باید موضوع کتابخوانی را جدی بگیرند اما متأسفانه زنگ‌های انشاء به فراموشی سپرده می‌شود. حال آنکه بسیاری از نویسندگان خوب امروز از همین زنگ‌های انشاء برآمده‌اند.

احمدی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نیازمند یک انقلاب است؛ گفت: چرا بچه‌ها باید کتابی که هیچ ربطی به آینده آن‌ها ندارد را بخوانند؟ چرا روی بچه‌ها به گونه‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم که به سمت علاقه‌های خود بروند و در رشته‌ای که دوست دارند؛ تحصیل کنند؟

او در رابطه با اینکه ما به سلیقه کودکان کتاب نمی‌نویسیم؛ بیان کرد: وقتی با بچه‌ها صحبت می‌کنم؛ می‌گویند بیشتر کتاب‌های علمی تخیلی دوست داریم. باید بدانیم که تعریف ما از علم و تخیل چیست؟ باید شکل تخیل کودکان را بشناسیم. کتاب‌های تخیلی و علمی استعدادهای کودکان را پرورش می‌دهد. کودکان باید کند و کاو و جستجو کنند و اگر اجازه این کار به آن‌ها داده نشود؛ در آینده انسانی سطحی به بار می‌آیند.

احمدی با بیان اینکه نوجوانان با هر نوشته‌ای ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ گفت: قلم ما نویسندگان باید به سمت علایق جوانان برود. بچه‌ها علاقه‌مند به کتاب‌هایی هستند که خودشان انتخاب کرده باشند اما ما به دلیل اینکه شناخت درستی از مخاطبان نداریم؛ به بیراهه می‌رویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز