خبرگزاری کار ایران

درد و دل‌های یک ناشر:

توزیع کتاب به کندی پیش می‌رود

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۸۸۹

سیستم پخش کتاب کودک ضعیف است. به دلیل نبود ویترین‌های کودک است که او به کتاب علاقه‌مند نمی‌شود و گرنه در نمایشگاه به دلیل وجود کتاب‌های در دسترس می‌بینیم که هم کودکان و هم خانواده‌ها به کتاب علاقه‌مند هستند.

با توجه به انواع بازی‌های رایانه‌ای که دنیای کودکان را قبضه کرده، علاقه‌مند کردن آن‌ها به کتاب کار سختی است. باید ویترین‌های کودک بیشتر باشند تا خود آنان بتوانند با کتاب‌ آشنا شوند و خودشان انتخاب کنند. متأسفانه سیستم پخش نادرست؛ هم برای خواننده و هم برای ناشر مشکل‌ساز است.

ابولقاسم فیض‌آبادی(نویسنده کودک و مدیر نشر نخستین) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به کتاب‌های منتشر شده در زمینه کودک، از سوی انتشارات نخستین گفت: مجموعه داستانی «داری وناری» به ۱۶جلد رسیده و کارهای ترجمه هم پابه پای کارهای تألیفی پیش می‌رود.

او با بیان اینکه وضعیت بازار کتاب خوب نیست؛ بیان کرد: بازار کتاب تب دارد. به شخصه در رابطه با کار خودم تلاش می‌کنم تا کتاب‌های بهتری در اختیار کودکان قرار دهم. یکی از مشکلاتی که بر سر راه ناشران و مخاطبان قرار دارد، نبود ویترین‌های متعدد کتاب کودک است. متأسفانه بسیاری از کتابفروشی‌ها وی‌ترین خاص کتاب کودک ندارند.

فیض آبادی افزود: سیستم پخش کتاب کودک ضعیف است و کودکان نمی‌توانند در همه جای کشور با کتاب مواجه شوند که علاقه‌مند به خواندن آن شوند. در نمایشگاه کتاب می‌بینیم که خانواده‌ها و کودکان علاقه‌مند به کتاب هستند چراکه کتاب‌ها در دسترسشان است. در این شرایطی که همه نوع وسایل سرگرمی در اختیار کودکان قرار دارد و بازی‌های رایانه‌ای دنیای کودکان را قبضه کرده است؛ ما باید در راه علاقه‌مند کردن کودک به کتاب بکوشیم و به اعتقاد من پخش درست و مؤثر کتاب در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مدیر انتشارات نشر نخستین با بیان اینکه آموزش و پرورش نقش اساسی در علاقه‌مند کردن کودکه به کتاب دارد؛ اظهار داشت: در انتهای کتاب‌‌های درسی «بخوانیم و بنویسیم» حدود ۵۰ کتاب غیردرسی معرفی شده که می‌تواند در روند آشنایی کودک با کتاب نقش مهمی داشته باشد. این اتفاق خیلی خوبی است اما کودک و خانواده او خیلی کم به سراغ خریداری این کتاب‌ها می‌روند. اگر در مدرسه ساعاتی را مقرر می‌کردند که معلم این کتاب‌ها را به کودک معرفی کند و درباره آن حرف بزند در روند علاقه‌مندی کودک به کتاب می‌توانست مؤثر واقع شود. کودک باید در فضای کتابخوانی قرار بگیرد و آن را جذاب بیابد تا علاقه‌مند شود. این کار در مدرسه ساده‌تر از خانه می‌تواند انجام پذیرد.

او در رابطه با مشکلات انتشارات کودک گفت: پخش نامناست کتاب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نشر است. کتاب در جای جای مملکت به درستی به دست مخاطب نمی‌رسد. کتاب تولید می‌شود اما فروش آن به کندی پیش می‌رود. کتاب باید بتواند جایگاه خود را پیدا کند و این بیشتر به پخش صحیح آن برمی‌گردد. مشکل دیگر تبلیغات است. اصولاً چیزی همه جانبه برای تبلیغ کتاب نداریم. در روزنامه‌ها به اندازه یک تمبر پست برای کتاب جا می‌گذارند. اگر در سطح شهر بیلبوردهای بزرگ برای معرفی کتاب وجود داشته باشد؛ دیده می‌شود و آن زمان است که مخاطب کتاب خیلی بیشتر از چیزی که امروز هست می‌شود. این تبلیغات در مورد کالاهای دیگر در کشور انجام می‌شود و بازده خود را دارد. کاش در مورد کتاب هم اینگونه تبلیغات اتفاق بیفتد.

فیض‌آبادی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با صدا و سیما همکاری کند. باید تبلیغات کتاب در رسانه ملی افزایش پیدا کند. ساعاتی را به طور رایگان یا با هزینه‌های پایین به ناشران بدهند که بتوانند در این رسانه حرف خود را بزنند. این کار‌ها هم کمکی است به ناشران و هم برای خواننده مفید است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز