خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای جشنواره شعر انقلاب مطرح شد:

شعر انقلاب امروز یک جریان شناخته شده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۲۱۷

شعر انقلاب در محافل علمی و دانشگاهی یک جریان شناخته شده به حساب می‌آید و جریان و اتفاقی نیست. با گذشت چند سال از انقلاب اما شاهدیم که جوان‌تر‌ها در شعرشان نمود این نوع موضوعات وجود دارد.

تلاش من هم در مدتی که مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه را برعهده داشتم تلاش کردم این جشنواره به سمت استان‌ها خصوصا استان‌های محروم رود، چراکه ظرفیت خوبی است تا از چهره‌های جوان کشور استفاده شده و شناسایی شوند.

به گزارش ایلنا، نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره شعر انقلاب صبح امروز با حضور علی داوودی دبیر چهارمین جشنواره شعر انقلاب و علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه حوزه هنری در کل کشور ۴۰ مرکز و متولی ادبیات و هنر انقلاب دارد؛ گفت: همکاری با دانشگاه‌ها در اولویت است چراکه روز به روز پایان‌نامه‌های کار‌شناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها بیشتر متوجه ادبیات است. درکنار این موارد تلاش داریم چهره‌های گمنام و شاخص انقلابی را مورد تجلیل قرار دهیم. نظارت دقیقی بر برنامه‌های ادبی استان‌ها خواهیم داشت. کلیه برنامه‌های ادبی برای تصویب به مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ارائه خواهد شد و به همین واسطه در زمینه تخصیص بودجه‌های حمایتی نیز هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود. اگر لازم باشد مدیرانی با تخصص و تعهد بیشتر را جایگزین برخی مدیران استانی خود می‌کنیم که نمی‌توانند پا به پای ادبیات انقلاب پیش بیایند.

او با بیان اینکه امسال شاهد برگزاری چهارمین دوره این جشنواره در یکی از استان‌های محروم کشور هستیم؛ گفت: منطقه سیستان جزء مناطقی است که اگرچه امروز محروم و دور افتاده است، ولی نخستین کسانی که در شعر فارسی کارکرده‌اند و بزرگان اساطیر ایران مثل رستم و بزرگان عرفان ایران متعلق به این سرزمین بوده‌اند.

قزوه از انتشار آثار برگزیده جشنواره شعر انقلاب در قالب کتاب خبر داد و گفت: در جشنواره‌های دیگر حوزه هنری همچون داستان انقلاب و یا شعر و داستان جوان سوره هر سال آثار بر‌تر در قالب کتاب‌هایی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسند و در این جشنواره نیز این روند ادامه خواهد داشت. برگزیده شدن افراد شاخص اعتبار جشنواره را نشان می‌دهد، فردی که آثار قابل قبولی ارائه می‌دهد؛ می‌تواند برگزیده شده و به مرحله پایانی راه یابد.

داوودی با بیان اینکه از جشنواره برای حضور افرادی ایراد می‌گیرند، بیان کرد: این ایرادات منطقی نیست، لذا طبیعی است که اگر شاعری در جای دیگری بوده در این جشنواره هم می‌تواند حضور داشته باشد، این حضور نشان از آن دارد که شاعران این نسل توانمند هستند.

به گفته این مقام مسئول، جشنواره محمل بررسی، همایش و دیدار و بحثاست، باید به سمتی رود که اتفاقی که باید در شعر شکل گیرد و موضوعات از طریق همین جشنواره برای دوره آتی پیشنهاد شود. داوودی با تاکید بر اینکه ۷ نفر آثار را مورد بررسی قرار داده‌اند رتبه‌بندی برترین‌ها را مناسب ندانست و توضیح داد: متاسفانه سیتم رتبه‌بندی اشکالاتی ایجاد کرده است، باید روند اصلاح شود زیرا همه آثار برگزیده هستند.

دبیر چهارمین جشنواره شعر انقلاب گفت: در این جشنواره ۵۷۵ اثر از سوی ۱۷۱ شاعر واصل شده است. در بخش مجموعه شعر ۷۵ اثر، تک اثر ۴۶۹ اثر، پژوهش ۲۳ اثر و بومی ۸ اثر رسیده است.

به گفته وی، در بخش مجموعه شعر ۳۳ اثر سنتی ۴۲ اثر نیمایی و مجموع آثار ۷۵ اثر است، در بخش تک اثر از مجموع ۴۶۹ اثر ۲۸۴ شعر سنتی و ۱۸۵ شعر نیمایی است، در بخش پژوهش از مجموع ۲۳ اثر ۱۵ مقاله و ۸ کتاب واصل شده است ضمن اینکه ۵۷ زن و ۱۱۴ مرد شرکت کنندگان را تشکیل می‌دهند.

داوودی حضور زنان را مهم برشمرد و با قیاس آثار این دسته از شاعران با گذشته اعلام کرد: آثار زنان نسبت به دو دهه گذشته به لحاظ قوت، تنوع و نگاه قابل مقایسه با گذشته نیست. جریان شعر انقلاب امروز به یک جریان شناخته شده تبدیل شده است.

چهارمین جشنواره شعر انقلاب همزمان با هفته وحدت و میلاد نبی اکرم(ص) در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد. شب شعر، کارگاه ادبی و تقدیر از چهره‌ها از جمله برنامه‌هاست. این مراسم در ۱۴ و ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز