خبرگزاری کار ایران

نشست گفت‌وگوی اسلام و بودیسم؛

یکی از موانع دیدن حقیقت، خود بزرگ بینی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۶۱۰

خشونت‌هایی که امروز در سطح جهان به نام دین رواج دارد، هیچگاه پایه و اساس دینی ندارد

ابراهیمی‌ترکمان در رابطه با چرایی عدم درک مفاهیم و ارزش‌های والای بشری، اظهار کرد: امروزه در تمام خشونت‌هایی که علیه بشریت انجام می‌شود، رد پای نابخردی در درک مفاهیم و ارزش‌های والای بشری و نیز اسارت در بند هوی و هوس دیده می‌شود، تا جایی که انسان به دلیل نابخردی حق سلب جان دیگری را برای خود قائل می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ ابوذر ابراهیمی‌ترکمان(رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، در افتتاحیه گفت‌وگوی اسلام و بودیسم با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» در محل این سازمان گفت: ما مسلمانان معتقدیم که کمال خالص و بدون قید از آن خداوند است و میزان دوری و نزدیکی هر انسانی به خداوند به اندازه قیدهایی است که در خود به وجود آورده، است.

وی ادامه داد: هرچه انسان بتواند از قیدهایی که او را احاطه کرده‌اند، مانند کشش‌های نفسانی رهایی یابد به همان میزان می‌تواند به کمال مطلق نزدیک شود.

ابراهیمی‌ترکمان یکی از موانع دیدن حقیقت را خود بزرگ بینی دانست و افزود: این خود را دیدن ممکن است تا به آنجا پیش رود که انسان دیگر هیچ حقیقتی را نبیند؛ از این رو اسلام ما را به عبودیت فرا می‌خواند تا خود را وابسته به خداوند بدانیم و برای خود موجودیت مستقلی قائل نشویم و عبودیت این است که عبد خودش را در مقام عبودیت فرض کند و در برابر خداوند خضوعی از آن گونه که خود را از یاد برد، بنماید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به جنایت‌های گروه‌های تکفیری، اظهار کرد: متأسفانه، امروز گروه‌های افراطی مانند گروه‌های تکفیری به جای آنکه خود را نبینند، خدا را نمی‌بینند و از این نیز فراتر رفته و خود را به جای خدا می‌نشانند؛ همچنین به جای رفتارهایی که سزاوار بندگی است، رفتارهای خدای‌گونه از خود بروز می‌دهند و در نهایت هر گونه خشونتی را روا می‌دارند.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: در اصل سوم از اصول چهارگانه «حقیقت والا در بودیسم» به ریشه‌کن کردن میل و هوس به عنوان راه پایان دادن به تمام رنج‌ها و تألمات توجه شده است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی ضمن بیان مطلب فوق، گفت: در راه چهارم از راه‌های هشت گانه روش ریشه‌کن کردن میل و هوس که از این راه‌ها به هشت منزلت والا یاد می‌شود، بر کردار درست تکیه و پرهیز از آزار دیگران و سلب حق حیات و سلامت و آبروی انسان‌ها را منع کرده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر لزوم مقابله با افراط گرایی، بیان کرد: این نقطه همان نقطه مشترک اندیشه اسلامی و بودیسم است و دقیقا راه همکاری بودیسم و اسلام برای مقابله با خشونت و افراط گرایی از همین نقطه عبور می‌کند.

وی افزود: نقطه‌ای که انسان از میل و هوس خود بگذرد و از خود خداپنداری عقب بنشیند و خود را در عالم هستی، موجودی چون سایر موجودات فرض کند که تنها برتری‌اش بر سایر موجودات در خرد و توانایی ترک هوی و هوس او است.

ابراهیمی‌ترکمان در رابطه با چرایی عدم درک مفاهیم و ارزش‌های والای بشری، اظهار کرد: امروزه در تمام خشونت‌هایی که علیه بشریت انجام می‌شود، رد پای نابخردی در درک مفاهیم و ارزش‌های والای بشری و نیز اسارت در بند هوی و هوس دیده می‌شود، تا جایی که انسان به دلیل نابخردی حق سلب جان دیگری را برای خود قائل می‌شود.

وی در ادامه گفت: نمونه چنین رفتاری را در گروه بی ریشه داعش می‌بینیم که اکنون با رفتارهای دور از دایر انسانیت، در اندیشه به کرسی نشاندن باورهای بی ریشه خود از طریق غلبه نابخردانه بر هم‌نوعان و هم‌کیشان است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تنها راه مقابله با چنین پدیده‌های شوم در جهان را رها ساختن خود از بند اسارت کج‌اندیشی و هوس‌های برتری جویانه عنوان و مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره، بر پرهیز از خشونت تأکید دارند و طرحی که دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان «WAVE»، یعنی جهان علیه خشونت و افراطی گرایی مطرح نموده و به تصویب رسید نیز در جهت گسترش این اندیشه است.

وی با اذعان این نکته مهم که دین اسلام همچون آیین بودا، همواره بر صلح و دوستی و همچنین مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز انسانی تأکید دارد، گفت: خشونت‌هایی که امروز در سطح جهان به نام دین رواج دارد، هیچگاه پایه و اساس دینی ندارد و اگر گروهی بر پایه کج اندیشی خود به نام دین شمشیرهای تیز خود را از سوی دشمنی با جهالت و نابخردی به سمت هم‌نوعان و هم‌کیشان خود نشان رفته‌اند، ابتدا ریشه در جهالت دینی دارد، سپس ریشه‌های آن را باید در برنامه‌های بلند مدّت برخی از جریان‌هایی که سود خود را در این خشونت‌ها می‌دانند، جست و جو کرد.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: خشونت‌هایی که اخیراً در منطقه زیست مسلمانان و بودایی‌ها بالاخص در میانمار رُخ داده، مایه نگرانی همه کسانی است که به رستگاری و سعادت انسان در مفهوم وسیع می‌اندیشند و امید است که این دیدارها بتواند همچون گذشته روح مدارا و همزیستی را بین مسلمانان و بودایی‌ها گسترش دهد.

وی در پایان یادآور شد: امیدوارم تا این دوره از گفت‌وگوها بتواند به راهکارهای منطقی برای همکاری در جهت گسترش صلح نائل آید.

گفت‌وگوی چندجانبه اسلام و بودیسم، در پی درگیری‌های قومی در سال‌های اخیر و کشتار بیرحمانه جمعی از مسلمانان بی‌گناه میانمار توسط یک گروه افراطی از بودایی‌های آن کشور، با تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور رهبران و اندیشمندان عالی رتبه بودایی از کشورهای سریلانکا، میانمار و تایلند و نیز اندیشمندان مسلمان از ایران‌، با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» روزهای ۹ و ۱۰ دی‌ در تهران و قم برگزار می‌شود.

اندیشمندان بودایی و مسلمان در این دور از گفت‌وگو، مقالات خود را درباره موضوعات «نقش رهبران ادیان در توسعه ارزش‌های معنوی و اخلاقی» «همکاری مسلمانان و بوداییان؛ چالش‌ها و راهکارها» «توصیه اسلام و بودیسم به اعتدال و دوری از خشونت و افراط‌گرایی» ارایه خواهند داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز