خبرگزاری کار ایران

فاطمه راکعی در گفتگو با ایلنا:

قضاوت درباره صداوسیما هنوز زود است

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۲۳۹

ادبیات هیچ جایگاهی در رسانه ملی ندارد و فقط بسنده می‌کنند به مناسبت‌های خاص که در این مناسبت‌ها هم مجری‌ها اشعار را با غلط فاحش می‌خوانند و علی‌رغم تذکرات و انتقادات جدی این روند همچنان ادامه دارد.

باتوجه به اینکه در دولت اعتدال و تدبیر به‌سر می‌بریم، همه امور کشور به سمت اعتدال می‌رود و این به نفع همه ماست. انتظار داریم صدا و سیما از افراد با گرایشات سیاسی معتدل در همه‌ی بخش‌ها استفاده کند. اگر غیر از این باشد به نظر می‌رسد آدم‌هایی تند و متعلق به یک جناح خاص با صدا و سیما همکاری می‌کنند که این به هیچ وجه درست نیست.

راکعی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در رابطه با اینکه جایگاه هنر و ادبیات در رسانه ملی کجاست؛ بیان کرد: به نظرم ادبیات هیچ جایگاهی در رسانه ملی ندارد. متأسفانه توجه به ادبیات بسنده می‌شود به مناسبت‌هایی خاص و در این مناسبت‌ها هم گویندگان اشعار را با غلط فاحش می‌خوانند. سال‌هاست علی رغم انتقادات جدی هنوز این روند ادامه دارد. در صدا و سیما برنامه‌ریزی برای شعر و ادبیات وجود ندارد. رسانه ملی موظف است شعرها و قصه‌های خوب که مخاطب خود را دارند را به‌طور منظم و عادلانه به مردم معرفی کند. مردم ما میراث‌دار شعر هستند. شعر کلاسیک و مدرن نباید قطع شود بلکه باید حضور تازه و پررنگی در رسانه ملی داشته باشند. رسانه ملی متعلق به همه سلیقه‌های ادبی است. متأسفانه جای این موضوع در صدا و سیما خالیست.

این شاعر افزود: رسانه ملی علاوه بر فرهنگ‌سازی باید در زوایای فرهنگ عمومی هم گام‌های بلندی بردارد و به دلیل جنبه‌ آموزشی بودن رسانه، انتظار این هست که سطح توقع را از آثار هنری بالا ببرد و سلایق را تعالی و ارتقا ببخشد. توجه به هنر و ادبیات اگر مربوط به سلیقه خاصی باشد مشخص است که رسانه از عهده این کار به خوبی برنیامده است.

به گفته راکعی؛ صدا و سیما حتی به بررسی و معرفی شاعران انقلاب هم نمی‌پردازد.

مدیرعامل انجمن ناشران اظهار داشت: پیشنهادم این است که کمیسیونی مرکب از نویسندگان و شاعران در حوزه ادبیات، و کنگره دیگری از کسانی که در این زمینه‌ها شناخته شده‌ و مطالعات جدی دارند، دعوت به عمل‌ آورند تا از سلایق مختلف شعری کمک گرفته شود برای ارائه برنامه‌های منظم و پر رنگ در شعر و ادب و هنر. این تنها راه نجات صدا و سیما از این بن‌بست است.

فاطمه راکعی در پاسخ به این سوال که روند رسانه ملی در مدتی که مدیریت جدید سرکار آمده چه تغییراتی را شامل شده است؛ گفت: فکر می‌کنم برای قضاوت در این زمینه زود است. رسانه ملی باید از بزرگترین تا کوچکترین نقطه کشور و از قلب پایتخت تا محرومترین نقاط را پوشش دهد و در همه زمینه‌هایی که به رشد فرهنگی و اجتماعی و رقیق‌تر شدن احساسات و عواطف بپردازد.

او ادامه داد: در تاریخی به سر می‌بریم که بحران «داعش» جهانی شده و به اسم اسلام، بنیادهای اصیل اسلام را خدشه‌دار می‌کنند و سعی دارند که از اسلام چهره‌ای خشن نشان دهند. این دوره دقیقاً همان زمانی است که رسانه ملی نه به طور افراطی و نه به طور احساسی بلکه به صورتی معتدل باید جنبه‌های اسلام که از زلال‌ترین عواطف انسانی گفتگو می‌کند را بیشتر به مردم معرفی کند.

راکعی افزود: ما در حال حاضر با خطرات داعش و خشونت آن‌ها روبه رو هستیم و از طرف دیگر خطرات محیط زیستی و کمبود آب، آینده کشور ما را تهدید می‌کند. ما در همه این زمینه‌ها احادیثقوی و روشنی از ائمه و پیامبر(ص) داریم که باید به زبان انسان امروز تبیین شود. صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

این شاعر در ادامه با بیان اینکه شعر با اندیشه سروکار دارد؛ گفت: هنر به خصوص شعر که با اندیشه سروکار دارد و می‌تواند در خدمت آرمان‌های مشترک الهی قرار گیرد. البته همه این‌ها با برنامه‌ریزی درست و اعتماد به همه افکار و سلیقه‌هایی که ضدنظام نیستند و با احترام به چند صدایی بودن کشور امکان‌پذیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز