خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مسابقات علمی و آثار چاپی عنوان شد:

لزوم تاکید بر کارهای پژوهشی و تالیفی حوزه‌ی چاپ

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۲۴۲

امسال یک بخش علمی پژوهشی هم به جشنواره اضافه شده که تلاش دارد مقاله، پایان نامه و کتاب در حوزه چاپ و بسته‌بندی را مورد بررسی و داوری قرار دهد.

نشست خبری مسابقات علمی و آثار چاپی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ صبح امروز سه شنبه ۳۰دی ماه مرکز مشارکت‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنادر ابتدای این نشست از پوستر این جشنواره که طراحی امیر شهرابی گرافیست باسابقه کشور بود رونمایی شد. در این طرح از نماد مهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین انواع چاپ که حتی قبل از چاپ سنگی کاربرد داشته استفاده شده است. علاوه بر این مهر به نوعی اعتبار بخشی جشنواره را مد نظر داشته است.

بعد از رونمایی پوستر محمودرضا برازش(مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان اولین سخنران به تغییرات صورت گرفته در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: صنعت چاپ در چند دهه اخیر شاهد تحولات چشم گیری بوده است و بخش‌های متنوعی را شاهد می‌شود در گذشته تنها چاپ افست در کشور رواج داشت اما اخیرا با تغییر روش‌های زندگی و صنعتی شدن بسیاری از امور اهمیت صنعت چاپ و بسته بندی بیشتر از پیش شده است. هر بخش از صنعت چاپ جایگاه ویژه‌ای مختص به خود دارد. چاپ‌های امنیتی که شامل چاپ چک‌پول، هلوگرام، کارت‌های امنیتی و… می‌شود. بسته‌بندی غذایی و دارویی هم که بخش عمده ای را شامل می شود عملا باعثشده است بخش عظیمی از فعالیت‌های صنعتی کشور به صنعت چاپ وابسته باشد. به عنوان مثل صنعت شرینی و شکلات که بخش عمدهٔ صادرات کشور ما را تشکیل می‌دهد از نظر جذب مخاطب و ماندگاری کالا به یک صنعت چاپ و بسته‌بندی قوی وابسته است. بخش فرهنگ، کتاب و نشر کشور هم در رابطهٔ مستقیم با این صنعت قرار دارد. تمام این موارد یعنی صنعت چاپ یک صنعت تاثیر‌گذار است که البته نیاز به حمایت هم دارد.

او در ادامه افزود: در این جشنواره چند رویکرد مدنظر است. اول تجلیل از کسانی که کارهای با کیفیت تولید می‌کنند و معرفی آن‌ها به مصرف کنندگان حقیقی و حقوقی و دوم علاوه بر این امسال یک بخش علمی پژوهشی هم به جشنواره اضافه شده که تلاش دارد مقاله پایان نامه و کتاب در حوزه چاپ و بسته‌بندی را مورد بررسی و داوری قرار دهد. البته شاید امسال به دلیل اینکه اولین سالی است که این بخش اضافه شده تاثیر چندانی از روند آن احساس نشود، اما مطمئنا با ادامه بررسی و تحلیل آثار آکادمیک و مکتوب در حوزه چاپ می‌تواندنتیجه خوبی برای این صنعت داشته باشد.

سپس محمدحسن رحیمی‌یگانه(رئیس بخش مسابقات علمی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ) از تشکیل یک دبیرخانه دائمی برای مسابقات چاپ خبر داد و گفت: یک دبیرخانه دائمی برای مسابقات و جشنواره‌های چاپ در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تشکیل شده است این دبیرخانه به منظور شناسایی تولیدکنندگان آثار بر‌تر چاپی و معرفی آن‌ها به مصرف کنندگان داخلی وخارجی، آثار برجسته و برگزیدگان دوره‌های مختلف حفظ و نگهداری می‌کند. سابقه ثبت شده در دبیرخانه دائمی مسابقات و جشنواره‌ها می‌تواند باعثشناسایی ومعرفی فعالین چاپ و بسته‌بندی به مصرف‌کنندگان شود. در گردآوری و تصحیح سال‌های قبل از امکانات فناوری ICT هم استفاده شده و علاوه بر این آیین نامه برگزاری مسابقات و برگزیدگان در پرتال‌های مربوطه ثبت شده است. در تشکیل این دبیرخانه از برگزارکنندگان دوره‌های قبلی جشنواره چاپ و حتی از تجربیات دیگر کشور‌ها نیز استفاده کردند.

رئیس بخش مسابقات علمی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ ادامه داد: ماهیت فراصنعتی، صنعت چاپ باعثشده بسیاری از دیگر صنایع کشور به کیفیت آثار چاپ و بسته‌بندی وابسته باشد. بر اساس آمار، ایران نیم درصد تولید خالص را در آمارهای جهانی دارد و با وجود اینکه آمار دقیقی از گزارش‌های گردش مالی در صنعت چاپ وجود ندارد اما با مهندسی معکوس به رقم ۴ میلیارد دلار(۱۱ الی ۱۲ هزار میلیارد تومان) رسیدیم. در حال حاضر امکان بسته‌بندی مایعات در کشور وجود ندارد و عمده نیازهای این بخش از طریق واردات انجام می‌شود. در دیگر بخش‌ها نیز چون‌شناختی از تولیدکنندگان بر‌تر این صنعت وجود ندارد از ظرفیت‌های موجود در این بخش‌ها نیز استفاده نمی‌شود.

یگانه همچنین دربارهٔ چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ اظهار داشت: دفتر چاپ وزارت ارشاد عهده‌دار هر سه بخش لیتوگرافی، صحافی و تکمیلی چاپ است و این مسابقات به نحوی برگزار می‌شود که تمامی این واحد‌ها تحت پوشش قرار بگیرد. البته تفاوت گروه‌ها در محوریت محصول در نظر گرفته شده که در سال‌های گذشته چنین ریزبینی لحاظ نشده چنانچه یک محصول بخواهد کاندیدا شود باید در یکی از چهار گروه چاپ و بسته بندی، چاپ نشر، چاپ امنیتی و چاپ تجاری قرار گرفته شود. افراد برای ثبت‌نام در این جشنواره باید به پرتال printaward. ir مراجعه کنند و تا ۲۰ اثر را برای ارائه در این جشنواره ثبت کنند. در هر بخش هم معرفی حداقل ۴ اثر الزامی است تا داوران به تصادفی نبودن کیفیت یک اثر پی ببرند. بر اساس آمار موجود از میان ۲۶۰ اثر ارسال شده ۱۶۵ اثر در حوزه چاپ، ۲۶ اثر پیش از چاپ و ۷۴ اثر در بخش تکمیلی قرار دارد. در زیر گروه‌ها نیز چاپ و بسته بندی ۱۶، چاپ و نشر ۸۶، تبلیغات ۵۵ و امنیتی ۳ اثر را برای داوری در خود جای داده‌اند. بیشترین اثر ارسالی در زمینه چاپ و نشر مربوط به کتب نفیس و کمترین آن‌ها به روزنامه می‌شود.

او در ادامه افزود: متقاضیان داوری نباید برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کرده باشند و اثری از خودشان در سایت ثبت کرده باشند. ضمنا داوران تنها بارکدهای ثبت شده بر روی آثار ارسالی را مشاهده می‌کنند و تا معرفی نهایی اسامی صاحبان اثر مشخص نمی‌شود.

در ادامه محمدحسن فکری با اشاره به بخش رقابت دانشجویی بیان کرد: این بخش برای شاغلان به تحصیل در مراکز آکادمیک چاپ در نظر گرفته شده که دانشجویان می‌توانند کارهای خود را برای بررسی هیات داوران ارسال کنند. به علاوه همانطور که گفته شد یک بخش علمی پژوهشی هم در این حوزه وجود دارد. باید توجه کنیم که در حوزه علمی پژوهشی صنعت چاپ خیلی قوی نیستیم اما این جشنواره می‌تواند مشوق باشد برای تالیف ترجمه و نوشتن مقاله در حوزه‌های مختلف چاپ و بسته بندی حتی اگر این آثار با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد.

او در پایان به ارائهٔ آماری از آثار ارسالی برای این بخش پرداخت و گفت: آثار ارسالی برای این بخش شامل ۱۶ جلد کتاب ۶ مقاله و ۶ پایان نامه می‌شود. البته تعداد کتاب‌های نگارش شده در این حوزه بیشتر از این تعداد است اما چون مولفان آن‌ها عضو کمیته داوری بوده‌اند این آثار کنار گذاشته شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز