خبرگزاری کار ایران

مطالعات انتقادی: نظریه‌های انتقادی معاصر در نقد ادبیات و هنر منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۶۹۹

مقصود نویسنده در این کتاب نگرش‌های انتقادی به معنایی که در مکتب فرانکفورت رایج بوده نیست. زیرا موضع اصلی نویسنده نیز در این کتاب، در مواجه با برخی مفاهیم و روش‌ها، انتقادی است.

کتاب مطالعات انتقادی: نظریه‌های انتقادی معاصر در نقد ادبیات و هنر نوشته صادق رشیدی ازسوی نشر علم منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ نویسنده کتاب معتقد است: امروزه رویکردها و نظریه‌های انتقادی در مطالعات هنر و ادبیات نقش کارآمدی دارند. اما در فضای آکادمیک ادبی و هنری ما، بعضاً برای رویکردهای انتقادی، مشروعیت کم‌تری قائل هستند. البته مقصود نویسنده در این کتاب نگرش‌های انتقادی به معنایی که در مکتب فرانکفورت رایج بوده نیست. زیرا موضع اصلی نویسنده نیز در این کتاب، در مواجه با برخی مفاهیم و روش‌ها، انتقادی است. بطور نمونه، مفهوم نقد و پایه‌های ایدئولوژیکی آن که منجر به اعمال سلیقه و ارزش‌گذاری می‌شود مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است.

در ادامه تعاریف جدیدتری از نقد به مثابه نوعی فعالیت تحلیلی - گفتمانی ارایه شده است. هدف اصلی نوشتن این کتاب، معرفی نظریه‌های جدیدتر در نقد ادبیات و هنر بوده، که در مقایسه با سایر روش‌ها، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، ازجمله نشانه‌شناسی انتقادی، نقد پسااستعماری و نیز نقد زیست - محیطی(اکوکریتیسیزم) که البته در ایران، کاربرد آن هنوز به طور جدی در مطالعات نظری ادبیات و هنر مطرح نیست.

این کتاب برای منتقدین، دانشجویان ادبیات، ادبیات نمایشی و هنر سودمند است.

پیش از این کتاب درآمدی بر نشانه‌شناسی موسیقی نیز، به قلم صادق رشیدی توسط نشر علم منتشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز