خبرگزاری کار ایران

احمد پوری:

مخاطب است که ارزش شاعر را نشان می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۷۹۸

در شعر «باید موسیقی» وجود ندارد. شعر باید حس‌انگیز و زیبا باشد و چیدمان واژه‌ها کنار هم باید حس خوبی را در خواننده بیدار کند.

احمدپوری از انتشار رمان «دشمنان» نوشته «آیزاک یاسویس سینگر»، نویسنده لهستانی، توسط انتشارات باغ نو خبر داد.

او در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در رابطه با این کتاب گفت: «دشمنان» قصه مردی است که از یکی از اردوگاه‌های نازی در جنگ دوم جهانی فرار می‌کند. او درحالیکه همسر و بچه‌هایش را از دست داده است؛ از دست نازی‌ها می‌گریزد و در یک انباری پنهان می‌شود و بعد از آن به آمریکا می‌رود. با اینکه شخصیت اصلی داستان از این جنگ می‌گریزد و به آمریکا پناه می‌برد اما گویی جنگ را همراه خودش آورده است. از طرف دیگر در این داستان سه زن حضور دارند که این مرد با آنها روابط پیچیده‌ای دارد.

پوری در پاسخ به این سوال که چرا زردنویسی در حوزه شعر زیاد شده است؛ بیان کرد: به‌کار بردن واژه زرد، راحت‌ کردن کار برای خودمان است. باید بدانیم این زردنویسی از چه جنبه به شعر اطلاق شده است؟ راندن اشعار با یک واژه(زردنویسی) دور از احتیاط است.

او ادامه داد: اینکه امروزه اشعار زیادی منتشر می‌شوند ولی مخاطب را جذب نمی‌کنند، موضوع دیروز و امروز نیست و همیشه بوده. تعداد شاعران متوسط همیشه زیاد بوده. شاعران واقعی و با استعداد بالا که در قله‌های شعر قرار دارند در هر دوره‌ای محدود بوده‌اند.

پوری افزود: این پدیده‌ای است که وجود دارد و کاری نمی‌توان کرد اما با این موضوع که خواننده شعر کم است؛ موافق نیستم. کتاب‌هایی از شاعرانی هست که به محض انتشار، کتاب تمام می‌شود. می‌خواهم بگویم اگر شعر خوب وجود داشته باشد، مخاطب دارد و مردم به خواندن شعر خوب علاقه‌مند هستند. شعر ضعیف است که روی دست می‌ماند و بیش از چند نسخه از آن فروش نمی‌رود.

این نویسنده و مترجم گفت: این غم‌انگیز است که کاغذ و چاپ را برای چیزهای بیهوده مصرف می‌کنیم. قبول دارم که شعرهای ضعیف زیاد است اما مسئله به این سادگی‌ها نیست. باید به این موضوع هم توجه کنیم که صدبرابر این مبالغ را درمورد آگهی‌ها و مجلات و خیلی‌ چیزهای دیگر هدر می‌دهیم. درنهایت این مخاطب است که نشان می‌دهد کدام شاعر قوی‌تر است. کدام شاعر در همان مجموعه اول باید متوقف شود و کدام شاعر می‌تواند پیشرفت کند.

او با اشاره به اینکه شعر هیچ تعریف دقیقی ندارد؛ بیان کرد: نمی‌توان گفت شعر نو باید وزن دارد یا خیر. وقتی از وزن حرف می‌زنیم ناخودآگاه در مورد وزن عروضی سخن گفته‌ایم. در شعر «باید موسیقی» وجود ندارد. شعر باید حس‌انگیز و زیبا باشد و چیدمان واژه‌ها کنار هم باید حس خوبی را در خواننده بیدار کند؛ با وزن یا بی وزن. نباید شعر را فقط به موسیقی محدود کنیم.

پوری در پاسخ به این سوال که آیا شاعر برای پیشرفت خود باید اشعار کلاسیک گذشته را بخواند یا خیر؛ گفت: بله حتماً. ولی می‌توان شاعری را هم پیدا کرد که استعداد شعر دارد و خوب می‌سراید و اشعار کلاسیک گذشته را هم نخوانده. این آدم اگر اشعار گذشته را هم مطالعه کند قطعاً بسیار بهتر عمل خواهد کرد.

این نویسنده در رابطه با تأثیر اشعار ترجمه شده؛ بیان کرد: چند تن از دوستان شاعر من، بر این عقیده‌ هستند که شعرهای ترجمه شده در پیشبرد شاعران جوان کمک زیادی کرده. اگر شعر خوب ترجمه شود می‌تواند مثل یک کتاب خوب، جای خود را در بین مخاطبان باز کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز