خبرگزاری کار ایران

بابک نیک‌طلب:

شعر برای بهتر زندگی کردن؛ از امروز تا آینده

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۸۷۴

شعر باید فضایی را برای نوجوان ایجاد کند که او بتواند بهتر بیندیشد. خوشبختانه مخاطبان کودک و نوجوان با شعر رابطه خوبی برقرار می‌کنند و به آن علاقه‌مند هستند.

با شعر باید فضایی را برای نوجوانان فراهم کنیم که به بهتر اندیشیدن آنان کمک کند. شعر باید کاری کند که آنان از عواطف و احساسات خود را بهتر بشناسند و از آن بهره‌مند شوند. کشف زیبایی‌ها در عالم خلقت از جمله وظایف شعر است.

بابک نیک‌طلب(شاعر کودک و نوجوان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در رابطه با آثار جدید خود اظهار داشت: یک مجموعه شعر به نام «هم این قشنگ، هم اون قشنگ» توسط انتشارات پیدایش به زودی منتشر می‌شود. این مجموعه شعر در قالب‌های مختلفی سروده شده که مخاطب آن خردسالان هستند.

او در اشاره به مجموعه شعر‌ «با فرفره‌ها به شادی باد بگرد» گفت: این مجموعه که در قالب رباعی است و مخاطب آن نوجوانان هستند، از سوی انتشارات کانون پروش فکری کودک و نوجوان تا اردیبهشت وارد بازار می‌شود. مجموعه‌های شعر دیگری هم در دست دارم که هنوز برای انتشار آن اقدامی نکرده‌ام.

این شاعر با بیان اینکه با مخاطبان کودک و نوجوان بهتر ارتباط برقرار می‌کنم، گفت: از سال ۶۴ شعر گفتن را شروع کردم اما اولین مجموعه شعرم با نام «پیشواز روشنی» در سال ۱۳۷۱ توسط نشر جوانه برای نوجوانان منتشر شد. در زمینه بزرگسال هم شعر دارم اما مخاطبانم را کودک و نوجوان انتخاب کردم چرا که با آنان صمیمی‌تر هستم و می‌توانیم رابطه بهتری با هم برقرار کنیم.

نیک‌طلب با اشاره به اینکه بچه‌ها عمدتاً به ادبیات و شعر علاقه‌مند هستند؛ بیان کرد: امکان دسترسی همه به مجموعه‌ شعرهای شاعران کودک و نوجوان به دلایل مختلفی ازجمله توزیع نادرست، فراهم نیست و کتاب‌ خواندن به صورت شیوه‌های رایج و منظم که در همه دنیا وجود دارد در اینجا شاهدش نیستیم. فرآورده‌های فرهنگی هنوز در سبد خانواده‌ها جای نگرفته است.

او در پاسخ به این سوال که رابطه کودکان و نوجوانان با شعر چگونه است؛ گفت: مخاطبان من در مدارس، در کانون و در محفل‌های دیگری که به حضور آنان می‌رسم از شعر استقبال می‌کنند.

نیک‌طلب در رابطه با موضوعاتی که در شعر کودک و نوجوان مطرح می‌شود؛ بیان کرد: در واقع شاعر به تمام چیزهایی که در اطرافش وجود دارد توجه می‌کند. بخشی از این چیز‌ها به طبعیت، بخشی به خانواده و بخشی به زندگی فردی و شخصی خود شاعر و مخاطب برمی‌گردد.

این شاعر ادامه داد: دوست داشتن، پیدا کردن دوست، توجه به تلاش‌های خانواده خصوصاً پدر و مادر، سفر و گاهی تنهایی ازجمله دغدغه‌های جوانان است. سلیقه نوجوان، پذیرش ذوق و ارائه استعداد او او را به عنوان یک عنصر مؤثر باید در شعر مد نظر داشت.

نیک‌طلب در پایان با اشاره به تأثیر شعر بر کوک و نوجوان اظهار داشت: در درجه اول فکر می‌کنم شعر خواندن در زندگی انسان مؤثر است. شعر برای بهتر زندگی کردن افراد از امروز تا آینده متولد می‌شود. ما از خواندن شعر گذشتگان از تجربیات، حکمت و پند و اندرزهای آنان بهره‌مند می‌شویم. این عوامل در خوب بودن و خوب زندگی کردن ما مؤثر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز