خبرگزاری کار ایران

«جنون منطقی» افشین یداللهی نقد شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۸۲۲

تیتراژ‌ها باید حرف‌های ناگفته یک فیلمنامه را بیان کنند گاهی با عمق و تاثیرگذاری بیشتر از خود فیلم که در آثار افشین یداللهی این امر آشکار است.

«جنون منطقی» اثرافشین یداللهی «درارسباران نقدشد
نشست خانه ترانه با نقد مجموعه اشعار «افشین یداللهی» به نام «جنون منطقی» پنج‌شنبه ۹ بهمن برگزارشد.

به گزارش ایلنا؛ در این نشست؛ مهدی ایوبی درباره کتاب گفت: یداللهی در این کتاببه زبان محاوره، عامیانه و زبان بین رسمی با سلیقه خودش شعر می‌سراید و از طریق خوانندگان مطرح به گوش مخاطب می‌رساند. همانطور که احسان خواجه امیری خواننده مشهور پاپ را به تایید جنون منطقی در شیندن بسیاری از ترانه‌هایش همیاری کرده است.

بابک زرین(آهنگساز) نیز گفت: افشین یداللهی ازجمله ترانه‌سرایانی است که با موسیقی و ملودی آشناست و دست آهنگساز را در ساخت ملودی بازمی‌گذارد و حرکات و ملودی سازی را درک می‌کند.

محمد سریر دیگر سخنران نشست؛ با اشاره به کار تیمی گفت: ما باید بدانیم در ساخت یک آلبوم موسیقی یک تیم کار را جلو می‌برد نه یک خواننده، پس باید در معرفی کار زحمت همه دست‌اندرکاران ازجمله شاعر مطرح شود.

امیرحسین مساح نیز گفت: تلاش مولف بازبانی ساده به دور از ضعف‌های تالیف است و حتی در آثاری که روی ملودی نوشته شده‌‌ همان دقت و وسواس را به خرج داده است. در آثار این شاعر که روی ملودی نوشته شده؛ کمتر نشانی از ضعف‌های زبانی دیده می‌شود حتی استفاده مناسب از صنایع ادبی نیز به چشم می‌خورد.

وی افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از ترانه‌های سروده شده روی ملودی به شدت گرفتار ضعف در تالیف هستند و توجیه خالق اثر چیزی نیست جز اینکه ترانه‌اش را فدای ملودی می‌بیند و اگرچه تاحدی این توجیه را می‌توان پذیرفت اما شدت و ضعف آن به میزان آشنایی مولف به دایره واژگان برمی‌گردد.

مونا برزویی(ترانه‌سرا) و عمران میری(عضو باشگاه شعر و ترانه) در ادامه؛ لحظاتی شعرخوانی کردند.

خشایار اعتمادی(خواننده) هم به کارهای مذهبی به کاری متفاوت در مدح امام حسین(ع) از سروده‌های افشین یداللهی اشاره کرد و قطعاتی از اشعار استاد شفیعی کدکنی را اجرا کرد.

سپس محمدعلی بهمنی گفت: شاید اگر مجموعه شعر از شاعری جوان چاپ شده بود نقدش منطقی بود ولی ترانه‌های ملی، مذهبی و ترانه تیتراژ اکثر فیلم‌ها و سریال‌ها از مجموعه اشعار جنون منطقی در حافظه همه ما هست.

وی خاطرنشان کرد: تیتراژ‌ها باید حرف‌های ناگفته یک فیلمنامه را بیان کنند گاهی با عمق و تاثیرگذاری بیشتر از خود فیلم که در آثار افشین یداللهی این امر آشکار است.

حسنعلی شیری هم با اشاره به اینکه ادبیات موسیقایی ما همواره دچار ضعف و معطوف به نقد شفاهی بوده تا نقد مکتوب ادامه داد: در نقد و بررسی مکتوب ترانه‌های جنون منطقی شاخصه‌هایی وجود دارد که هریک را می‌توان موضوع یک تحقیق و پژوهش قرار داد.

وی افزود: زبان ترانه‌های افشین یداللهی دارای سه نوع زبان(ادبی، زبان معیار، زبان آرگو) است. وی با تسلط بر ادبیات کلاسیک در ترانه‌هایش از عناصر بدیع استفاده می‌کند. عدم وجود نام و درج تاریخ ترانه‌ها از کاستی‌های این مجموعه است. این شاعر ضمن رعایت مضمون و موضوع مورد سفارش ترانه، حرف خودش را می‌زند، حرف‌هایی که به یقین در شکل و لباس دیگر مجال حضور پیدا نمی‌کنند.

این برنامه با هنرمندی امیریل ارجمند نوازنده و بازیگر با اجرای موسیقی زنده ادامه یافت.

در پایان سالار عقیلی(خواننده) به همراه حریر شریعت‌زاده(نوازنده) شعر ماندگار وطنم‌ای شکوه پابرجا را اجرا کرد.

در این نشست که در ارسباران برگزار شده بود؛ محمدجعفر صافی، محمدرضا فروتن، عباس سجادی، نیلوفر لاری‌پور، اهورا ایمان، مسعود کوثری، مجتبی کوثری، قاسم جعفری، اسماعیل عفیفه، حسن بشکوفه، محمدرضا ورزی، حسن فتحی، علیرضا رییس‌دانا، فرید مرادی، حمیدرضا یراقچیان، بابک زرین، مهدی کرم‌پور، حسن نمکدوست تهرانی، علی‌اصغر محکی و حسن علیشیری حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز